Daimler Truck AG og Volvo Group er gået i samarbejde om at udvikle brændselscelle-systemer til tunge lastbilstransporter.

I dag har verdens største lastbilsproducenter, Daimler Truck AG og Volvo Group, offentliggjort, at de planlægger at danne et joint venture selskab med det ene formål at udvikle og producere samt udnytte brændselscelle-systemer kommercielt til i første række tunge eksport-lastbiler.

Det er miljørigtig transport, der er i fokus med dette samarbejde – med et fælles mål om at være med til at gøre Europa CO2-neutral i 2050.

Volvo betaler syv mia. kroner

Daimler vil konsolidere alle sine nuværende brændselscelle-aktiviteter i det nye selskab – bl.a. fra Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH” – og Volvo vil erhverve halvdelen af selskabet for cirka 0,9 mia. euro eller cirka syv mia. kroner.

Der vil være et stigende behov for godstransport over lange afstande i fremtiden. Her vil el- og brintdrevne køretøjer være centrale løsninger.

”Hos Daimler har vi gennem to årtier oparbejdet en væsentlig ekspertise med udvikling af brændselscellekøretøjer. Samarbejdet med Volvo vil bringe lastbiler og busser med brændselscelle-teknologi på vejene,” siger Martin Daum, formand for bestyrelsen i Daimler Trucks AG – og medlem af bestyrelsen i Daimler AG.

Vigtigt at få infrastrukturen med

At anvende brint til elektrisk drevne langdistance lastbiler er et vigtigt element i målet for et CO2 neutralt Europa.

Med samarbebjde vil ekspertisen fra verdens allerstørste producenter at lastbiler kunne speede op for udviklingen af denne type køretøjer – til fordel for samfundet og for køberne af lastbilerne.

”Samarbejdet viser, at vi tror på brintdrevne lastbiler – men for at vores vision kan blive en realitet, må andre virksomheder og myndigheder også støtte op om projektet. Ikke mindst, når det gælder infrastrukturen,” siger Martin Lundstedt, præsident og øverste chef for Volvo Group.

Stadig konkurrenter

Det nye samarbejde vil dog ikke influere på andre aktiviteter – her vil Volvo og Daimler fortsat være konkurrenter.

Men samarbejdet vil betyde, at to selskaber kan dele udgifterne – som er vigtigt i en periode med økonomisk nedtur – og sætte gang i udviklingsarbejdet, så brintkøretøjerne hurtigere kan komme på markedet.

Mellem 2025 og 2030

Målet for både Daimler og Volvo er at kunne tilbyde brintdrevne tunge køretøjer i anden halvdel at dette årti. Men samarbejdet kan også skabe resultater, som kan anvendes i andre sammenhænge. Både i bilbranchen og i andre brancher.

Der er tale om en foreløbig og ikke bindende aftale, som det hedder i en udtalelse fra de to selskaber. Den endelige aftale ventes at være på plads i årets tredje kvartal og endelig vedtaget inden udgangen af året.

Aftale skal godkendes

Det nye samarbejde skal dog igennem en godkendelse hos nødvendige konkurrencemyndigheder – f.eks. i EU.

Daimlers datterselskab Fuso kører allerede test med lette brint-lastbiler i Japan, som vi omtalte her på VOTY.dk for nylig. Også i Europa kører Mercedes-Benz tests med brintkøretøjer. Det gælder bl.a. busudgaven Citaro samt B-klasse fra personbilsdivisionen.

Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH har I dag hovedkontor i Nabern i Tyskland, og selskabet har produktionsfaciliteter i såvel Canada og Tyskland.

Fakta om brændselsceller og brint:

En brændselscelle omdanner den kemiske energi af et brændstof, der består af brint og ilt (fra luften), til elektricitet – som anvendes af køretøjets elmotor til at drive det elektriske køretøj.

Daimler og Volvo nævner to metoder til at producere brint:
Den såkaldte grønne brint, som kan blive produceret lokalt, hvor man anvender elektricitet til at lave vand om til brint.
Blåt brint forventes at blive produceret fra naturgas – med en udnyttelse af CO2-lagring for at skabe et CO2 neutralt brændstof.