Ford har nu lanceret den seneste udgave af deres 2-tons Transit med mulighed for at få samme høje sikkerhedsniveau som de fleste personbiler.

Vi har prøvet topmodellen, som er udstyret med en 185 hk turbodiesel motor samt 6-trins automatgear. Momentet var kraftigt – 415 Nm ved 1.750 omdrejninger, som sikrer smidig kørsel. Motoren sikrer en ganske hurtig acceleration – også med læs. Ved hurtig acceleration er bilen dog ikke helt lydefri, men kører man afslappet, er den ganske behagelig afdæmpet.

Vi vil gerne fremhæve køreegenskaberne, som er gode for en så høj type varebil, der jo ellers krænger en del i hurtige sving. Affjedringen er fast, og styretøjet er også ganske præcist at arbejde med.

Automatgear sikrer komfort

Man sidder godt i førersædet, som dog virker lidt hårdt på lange ture. Her kunne man ønske sig et luftaffjedret sæde.

Vi oplevede dog en del resonans-lyde i tomgang, indtil stop/start funktionen trådte til. Det varer dog lidt tid. Stop/start funktionen forbedrer også brændstoføkonomien en smule.

Automatgearet betyder en meget høj grad af komfort, som man sætter pris på – især i tæt trafik, hvor man slipper for at belaste venstre ben til koblingsarbejde. Samtidig kan man strække benet under kørslen, hvilket er sværere i modeller med kobling, da hjulkassen fylder meget.

Fornyet interiør

Interiøret er dog fornyet, og testbilen var forsynet med Fords kommunikationssystem SYNC 3, der også omfatter otte tommer touchscreen med navigation.

Bilen fås også med bl.a. FordPass med Wifi hotspot, telematic og flådestyring.

I kabinen er der bedre farvedifferentiering, som gør miljøet i kabinen bedre. Vi skal så nævne to kopholdere og to flaskeholdere i dørene.

Adaptiv fartpilot og nødbremse

Testbilen havde et højt sikkerhedsniveau med adaptiv fartpilot, nødbremse med forgænger-genkendelse og fartbegrænser, Blind Spot assistent system, linjevogter og bakkamera – samt 250 Lux LED-spotlight over bagdøren.

Dertil DAB+ radio, p-sensor, regnsensor og sprinklervæske-måler. Bilen var ekstra udstyret med HID Xenon-forlygter. Et plus er de dobbelte sidespejle.

Vi skal også nævne oliefyr, varme i rat og førersæde, læderrat samt tågelygter for og bag. Der var desuden ekstra aflæggeplads under det dobbelte passagersæde samt handskerum med lås.

Den personlige bil

Halvdelen af alle Ford Transit varebilskunder har i øvrigt ønsker til ændringer til deres køretøjer. Men nu kan den ønskede opbygning bestilles fiks og færdig gennem Fords nye SV-katalog.

Udvendigt kendes den nye Transit på en højere og mere fremtrædende frontgrill med signatur-kørelys – som på den mindre Custom model. Der er flere kromlister – om kølergrill og lygtehuse.

2-tons Transit har også med elektrisk servostyring (EPAS), dæk med lav rullemodstand og aerodynamiske forbedringer, der alle bidrager til en bedre brændstoføkonomi.

Mere brændstoføkonomisk

Fords 2-tons Transit-serie er op til syv procent mere brændstoføkonomisk end forgængeren takket været vægtoptimering på 80 kg., bl.a. lettere pladedele så som kølerhjælmen i aluminium samt andre komponenter.

Vores testbil var den mellemste L3H2 udgave med 11,5 kubikmeter varerum med læssehøjde på 592 mm.

Husk at bestille trinbræt

Man savner trinbrætter ved sidedøren og ved bagdørene (som kan bestilles) – for man skal være ret adræt for at komme op i varerummet for at surre godset fast, som jo oftest læsses på med gaffeltruck. Der er i øvrigt 10 fastgørelseskroge.

Varerummet var desuden beklædt på siderne. Bunden var en plastbund (fra fabrikken), som dog er lidt glat. Derfor husk at spænde godset fast.

Bilen havde LED-lys ved bagdøre med kontakt på indersiden af døren. Bagdørene har lette trykknapper til at åbne bagdørene mere end de normale 90 grader.

2 tons trailervægt med automatgear

Den to tons transit fås i topudgaven L4H3 med 3,5 tons trailervægt. Med automatgear er max-vægten dog to tons.

Fords to tons Transit er i årets første kvartal solgt i 322 enheder eller en markedsandel på fire procent – som giver en plads som sjette mest varebil herhjemme. I samme periode i fjor var salget 271 enheder eller en andel på 3,1 pct.)

Efter Corona-krise er salget for varebiler generelt faldet betragteligt. Tal for april ventes først en uge ind i maj måned – fra De Danske Bilimportører.

Tekniske data: Ford Transit 2 tons 185 hk L3H2 aut.:
Motor: 4 cyl. EcoBlue turbodiesel.
Miljø: Euro 6.2 med AdBlue.
Slagvolumen: 2 liter.
Ydelse: 185 hk.
Moment: 415 Nm v. 1.750 omdr.
Forbrug/snit WLTP (efter udstyr): 10,9-11,5 km/l.
CO2 udslip: 229-241 g/km.
Gear: 6-trins automatgear.
Dæk: Continental Conti Van Contact Eco 235/65 R16c.
Lasteevne: 1.399 kg.
Totalvægt: 3.500 kg.
Antal euro-paller: 4.
Varerumsmål: 3.533 x 1.784 x 1.886 mm.
Mellem hjulkasser: 1.392 mm.
Mål v. sidedør: 1.300 x 1.700 mm.
Mål v. bagdøre: 1.565 x 1.748 mm.
Læssehøjde: 592 mm (ubelastet).
Varerumsvolumen: 11,5 kubikmeter.
Vendediameter mellem kantsten: 13,3 m.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris ekskl. moms fra: 255.487 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk