Volkswagen har altid været forbundet med kvalitet – og det gælder absolut også i den mindste model Polo, der også kan registreres på gule plader.
Dieselmodellen på 1,6 liter med 95 hk er måske nok den mest populære Van-udgave af Polo, men nu kan man også få en 1,5-liters benzinudgave med samme moment på 150 Nm, men så med 150 hk i stedet for dieseludgavens 95 hk.
Det betyder jo lidt flere udgifter til brændstof, men vælger man 1,5 TSI, så vanker der R-Line udstyr og samtidig en aktiv cylinderfrakobling og dermed lidt lavere forbrug.
Med fire cylindre
Så slipper man også for de mere larmende 1-liter benzinmotorer på tre cylindre, som ud over GTI modellen er eneste Polo benzinmodeller til rådighed.
Dieseludgaven har dog også fire cylindre.
Polo R-Line er også ganske elegant at skue – med aluminiumsfælge og spoilersæt.
Det er netop 1,5 TSI udgaven, vi har prøvet. Den bliver heller ikke ramt af eventuelle dieselforbud i byerne – og så har den samme trailervægt som dieseludgaven – på 1.200 kg. Og det er pænt for en kompakt bil som Polo.
Sæt en masse krydser
Typisk tysk, så er man nødt til at sætte en masse krydser på bestillingssedlen hos forhandleren trods R-udstyrsniveauet – hvis man f.eks. ønsker indstillelig lændestøtte, DAB+ radio, navigationspakke og regnsensor.
Testbilen havde til gengæld alt, hvad man kan ønske sig – udover det herover nævnte også vippe/skyde glastag, digitalt cockpit og bakkamera – så der var nok et sted mellem 40- og 50.000 kroner i ekstraudstyr ud over bilens pris på lige over 160.000 kroner plus moms.
Til gengæld får man udstyret til godt halv pris i forhold til udstyrspriserne på en Polo på hvide plader.
Standard adaptiv fartpilot
Men Volkswagen har til gengæld ikke sparet på sikkerhedsudstyret. Adaptiv fartpilot er standard – hvilket absolut ikke er tilfældet i ret mange små biler.
Hertil skal så også nævnes aktiv nødbremse med fodgænger-godkendelse, parkeringssensor, LED for- og baglygter. Multifunktions-læderrat, skiltegenkendelse, tågeforlygter, vip-bare el-sidespejle samt sportsundervogn med sænket affjedring.
7 trins dobbeltkoblings DSG automatgear får man også. Noget af det mest behagelige automatgear at køre med. Og så er der skifteplader bag rattet, hvis man selv vil skifte gearene.
Ganske hurtig
Til gengæld var bilen ikke bestilt med linjevogter. Det er faktisk rart på en motorvej – og kan normalt slås fra på den snoede landevej.
R-Line er jo ingen GTI, men 1,5-liters TSI motoren er ganske hurtig og man når 100 km/t på 8,2 sekunder.
Man kan sige, at springet med knap 24.000 kroner plus moms op til en GTI er begrænset – men R Line er måske også mere afslappet at køre med – og mindre forslugen.
En fornøjelse at køre i
På vejen er R-Line en fornøjelse, hvis man kan lide at køre lidt sporty. Den er fin på en snoet bivej, men er jo også lidt hårdt dæmpet på en ujævn vej.
Man sidder godt i det velformede sportssæde (stofbeklædt), og med fodpladen i bunden sidder man helt lige for rattet, så selv langturen er behagelig.
Her skal vi også nævne trinløs indstilling af sæderyggen (med rulle) plus højdejustering og altså lændestøtte-indstilling som ekstra. Vi skal også nævne to USB-stik samt to kopholdere og to flaskeholdere (i dørene).
Navigation kræver tilvænning
Bilen havde som nævnt ekstra navigations-pakke – som til gengæld er svær at navigere rundt i.
Men den digitale instrumentering med kombi-instrumenter er flot udformet, og når man slukker for skærmen, så vises kortet mellem hovedinstrumenterne.
Rummelig lille Van
Som Van har man et varerum på godt 1.100 liter at gøre godt med. Der er to fastgørelses-kroge i rummet.
Vi målte en læssehøjde på 690 mm – og en indvendig læssehøjde på 90 mm. Altså et varerum, der er nem at arbejde med.
I kabinen savnede vi handskerumslås, og midterboksen (der også kan fungere som armlæn) er ret lille. Dertil kommer ekstra aflæggeplads under pladen bagi – hvor også nød-reservehjulet gemmer sig.
Stigende salg af Polo Van
Der er blevet solgt 48 Polo Van i første kvartal i år – mod 17 enheder i samme periode i 2019. I hele 2019 blev der solgt 116 Polo Van.
Testbilen 1,5 TSI R Line koster 38.000 kroner mere end den billigste Polo diesel Van til ca. 122.000 kroner plus moms (med DSG gear 135.000 kroner).
Skal vi sammenligne R-Line på udstyr i en diesel, skal man op i en bil med Highline udstyr til godt 144.000 kroner plus moms.
–
Faktaboks Volkswagen Polo 1,5 TSI R-Line DSG7:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.16V.
Slagvolumen: 1.498 ccm.
Ydelse: 150 hk v. 5.000 omdr.
Moment: 250 Nm v. 1.500 omdr.
Acc. 0-100 km/t: 8,2 sek.
Topfart: 216 km/t.
Gear: DSG7 automatgear (dobbeltkobling).
Forbrug WLTP sniT. 15,9 km/l.
CO2 udslip: 143 g/km.
Læssehøjde udvendig/indvendig: 690/90 mm.
Varerum: Ca. 1.100 liter.
Køreklar vægt/nyttelast: 1.165/455 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.200 kg.
Dæk: Michelin Alpin 5 215/45 R17.
Bremser: vent. skiver for/skiver bag. esc. ABS.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris 1,5 TSI R-Line ekskl. moms fra: 160.295 kr.