Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Danmark i venteposition

(RÜSSELSHEIM)

Det er kunder i Frankrig og Tyskland, der først får glæde af de første brintvarebiler fra bilkoncernen Stellantis – for her mener man ikke, at Danmark er klar.

Vi kan ellers melde om både hurtige og lydløse biler, som vi prøvede en god times tid i Frankfurt am Main-området forleden.

De fungerer som elbiler – og kører med automatgear – med indstilling i  power, eco eller normal. Der er også B-pedal til at samle strøm op.

3 minutters opfyldning

Vi tankede bilen med brint på tre minutter – hvor det plejer at tage mange timer at lade en eludgave.

Der kan være 4,4 kg brint i tankene, som fyldes på, hvor man normalt fylder diesel på en normal varebil. En anden port er til at fylde el på via plug-in.Prisen på brint i Tyskland er ca. 10 euro pr. kilo. Der er 100 fyldestationer i Tyskland – 50 i Frankrig.

VOTY.dk’s udsendte fandt det nemt at tanke fra H2-standeren hos Shell udenfor Frankfurt – kun pistolen er iskold (brint er minus 40 grader) – så man skal huske arbejdshandsker. Restproduktet fra udstødningen er kun vand.

Leasing 5.300 kr./md

Men mens de første køretøjer leveres til de franske og tyske kunder i september, kan der godt går en rum tid, før vi er med, og det skyldes ringe infrastruktur med få fyldestationer – samt den generelle politiske holdning, hvor koncernen savner økonomisk støtte til kunderne.

Det er nødvendigt for at kickstarte salget – for en brintbil koster tre-fire mange mere end en elektrisk varebil. Ganske vist er en brintbil afgiftsfri – men det er ikke nok.

I Tyskland vil brintbilen koste 700 euro (5.300 kr.) om måneden i leasing over fire år og kørsel mellem 48.000- og 160.000 km om året.

20 biler om ugen

Men det hænger sammen med, at der kun bygges 20 brint-biler om ugen. Fra en el-varebil kommer ind i værkstedet til bilen er en brintbil, går der et par dage.

Priserne vil dog falde, når produktionen øges fra 1.000- til 10.000 enheder fra om to år. Til den tid vil man modtage køretøjer uden drivline, hvor man i dag skiller en elbil ad og skifte batterier med brinttanke under bilen.

Brintcenter i Tyskland

Ombygningen foregår i et specialværksted hos Opel i Rüsselsheim – centret for brintteknologi hos Stellantis – for Opel har erfaring med arbejdet med brintbiler gennem mere end 20 år. Brintbiler tilbydes p.t. kun som varebiler.

Bilerne håndbygges på basis af el-udgaver, der kommer fra fabrikken i Frankrig, hvor de normale udgaver produceres.

De dele, der fjernes, sendes tilbage til fabrikken i Frankrig.

Mindst 400 km rækkevidde

Ifølge ingeniørerne er rækkevidden mindst 400 km – i vores testbil var der angivet 430 km rækkevidde. Heraf er de 50 km fra litium-ion batteriet. Plug-in funktionen skal hjælpe mod rækkevidde-angst, hvis man er i et område uden brinttanke.

Men er der fyldestationer nok, er denne angst ikke et issue – ifølge de chauffører, der har haft bilen i feltprøve-forsøg – bl.a.i  hårde-hvide-vare producenten Miéle.

Max 110 km/t

Eneste minus er topfarten, der er begrænset til 110 km/t – det kan skabe irritation hos medtrafikanter på motorvejen, når man overhaler f.eks. lastbiler.

Stellantis tror fuldt og fast på brint til fremtidens transport i omegnen af byerne – men el-varebiler mest vil blive indsat på job i bycentre. De kører op mod 276 km/ på en optankning mod 400-430 km i brintbilen.

Det sker i takt med at bl.a. kommuner i Europa ikke vil have diesel-køretøjer i byerne – og nethandlen  fortsat er stigende. Med meget transport i netop bycentre.

Store brint-varebiler

Næste skridt bliver de større varebiler fra Stellantis, som kommer på el og brint i 2024 – både i Europa og i Nordamerika. Her vil man også bruge brint til de store RAM pick up køretøjer fra 2025.

Stellantis vil fra begyndelsen tilbyde Opel/Vauxhall Vivaro samt Peugeot Expert og Peugeot Jumpy i brintudgaver.

Lidt senere måske den nye Fiat Scudo – men ikke Toyota Proace, der arbejder med deres egne brintteknologier – som ses i personbiler Mirai. Toyota har også et samarbejde i USA med amerikanske Paccar på brintlastbiler. Toyota producerer også brintlastbiler og brintbusser.

Godt samarbejde

Stellantis-chef Carlos Tavares udtrykte stor begejstring for Toyota-samarbejdet, som er en win-win situation for såvel Stellantis, Toyota og kunderne. Derfor markedsfører Toyota også deres udgave af Peugeot Boxer m.fl. fra næste år.

Men Stellantis er først begyndt deres brintrejse nu – og Tavares kunne ikke sige så meget om fremtiden, og om samarbejdet med Toyota også ville omfatter brint på et tidspunkt.

Han pegede på, at elbiler blev større og tungere i takt med at batterierne blev større for at give længere rækkevidde – samt at udstyret på elbiler blev øget.  På få år er vægten på en elbil øget betragteligt.

Lettere batterier

Derfor var målet at få lettere batterier med stor ydeevne. Han mente dog først, at der ville være en løsning i 2027-28.

Her pegede også på vigtigheden med øget opsamling af strøm ved rekuperation – som også ville give øget rækkevidde.

Tavares ved ikke i dag, om brint eller el vinder kapløbet – men der kræves en bedre økonomisk strategi, hvor genbrug af råstoffer til batterier (recycling) vil betyde mere i fremtiden. Hos Opel har man en særlig sektion for genbrug, hvor batterier opgraderes til et andet liv.

Udnytte logistik bedre

En andet vigtigt emne er, at spare penge på logistik. Derfor ombygger Stellantis en tidligere Opel personbils-fabrik i Polen, som skal bygge store varebiler – som søsterfabrik til fabrikken i Val de Sangro i Italien.

Begge fabrikker vil have en berettigelse – så lande nordpå vil få biler fra Polen og lande sydpå fra Italien.

Udover Fiat Ducato, Peugeot Boxer og Citroën Jumper vil det handle om Opel Movano og Toyotas nye, store varebil, som ikke har fået et navn endnu.

Ny Fiat Doblò fra Spanien

Endelig vil vi se næste generation af Fiat Doblò bliver produceret i spanske Vigo i stedet forui Tyrkiet som søstermodel til bl.a. Citroën Berlingo – også i eludgave.

Men i Tyrkiet vil en lokal Doblò-afløser formentlig fortsætte, fortalte en italiensk journalist VOTY’s udsendte. Den mindste Fiat Fiorino varebil ventes at fortsætte op mod et par år.

Endelig meddelte man fra Stellantis, at man har stoppet ordreindgang på de korte udgaver af Expert, Jumpy og Vivaro – kaldet L1 – og kunder må så vælge de lange udgaver af Partner, Berlingo og Combo.


Stellantis brintbiler med plug-in hybridteknologi:
Samarbejdspartnere: Faurecio og Symbio.
Produktion: Opel Rüsselsheim.
Brændselsceller: 45 kW.
Rækkevidde: 450 km (heraf 50 km på ren el).
Litium-ion batteri (phev): 10,5 kWh.
On-board-charger: 3 faser.
Stik: CES2.
Opladning: 3 min.
Varerum: 6,1 kvm (som dieseludgave).
Nyttelast: 1.000 kg.
Trailervægt: 1.000 kg.