Toyota har netop fået godkendt deres nye Yaris Cross-model på gule nummerplader – til 212.000 i mellemudgaven Style. Bilen har været ventet længe af en række erhvervsvirksomheder, som i forvejen har anvendt den mindre Yaris.

Den nye Cross udgave har store fordele i forhold til basis Yaris. Den kan bedre ombygges – og er man i pizza-branchen, hvor man konstant skal ind og ud af bilen, har man lettere adgang til kabinen, fordi man sidder 10 cm højere (17 cm frihøjde). Bilen er 24 cm længere. Læssehøjden er 78 cm.

Servicebil

Også mange i entreprenørbranchen bruger den normale Yaris som service- og konsulentbil – fordi den er let at smutte rundt i. Men komforten i Cross udgaven er bedre, og det må vægte ekstra i en tid, hvor det er svært at skaffe arbejdskraft.

Fra 800- til 1.100 liter er varerummet også vokset – så det er også et plus som Van. Bilen kan bruges til mange flere opgaver. Kun den beskedne trailervægt på 750 kg. trækker lidt ned.

Vi skulle vænne os til at betjene fjernudløsningen til bagklappen – den sidder gemt til venstre for rattet. Vi savnede en midterboks – og en lås på handskerummet.

Kommer som 4×4

Yaris Cross er jo som navnet antyder en lille B-SUV model. Det indikerer også, at den kommer med firehjulstræk – og så kan vi hilse fra entreprenører og sige tak, for så er det noget af en alsidig bil på jobbet – som ofte går via en opkørt byggeplads.

Men bilen er særdeles økonomisk i den testede hybridudgave – med 22,2 km/l. Bilen lader sig selv om – så man skal ikke slås med elkabler.

Motoren er Toyotas kendte 1,5-liters hybrid version på 3 cylindre, som så arbejder sammen med en trinløs e-CVT gearkasse. Toyota har fået støjniveauet pænt ned, men ved acceleration undgår man ikke støjen.

130 km/t på ren el

Bilen er rimelig kvik – og når 100 km/t på 11,2 sekunder. Topfarten opgives til 170 km/t. På ren el kan den køre 130 km/t – om end el-kørslen passer bedst til bykørsel. Man kan vælge imellem power og eco indstilling. Desuden er der b-system, som sikrer opbremsning og opsamling af strøm.

Cross udgaven er som nævnt lidt højere end standardmodellen, så ligger måske ikke så skarpt i svingene. Men nu er det jo heller ikke en racerbil. Så må man vælge GR udgaven.

Man sidder ganske fint bag rattet og kan få en god kørestilling med 2-vejs justerbart rat og højdejusterbart sæde. Med der er ikke trinløs indstilling af sæderyggen (med rulle).

Let at betjene

Den er let at betjene – bl.a.fordi alting ikke er gemt i menuer på 9-tommer skærmen, men også findes via almindelige kontakter.

Bilen har, hvad Toyota kalder sikkerhedsniveau Safety Sense 2,5. Desuden var der en teknologipakke til cirka 10.-12.000 kr.

Testbilen havde Head Up Display – samt blindvinkelalarm, adaptiv fartpilot, nødbremse, Rear Cross Trafic alarm og matrix forlygter.

Landets bedste garanti

Men desuden kan vi nævne varme i rat og sæder, alufælge, trådløs opladning af mobiltelefonen, regnsensor, linjevogter, bakkamera samt panorama glastag.

Vi kan også nævne elektrisk håndbremse, læderrat med varme, 1-zone klimaanlæg, nøglefri betjening, tagræling, navigation og selvfølgelig en super 10 års Relax service-garanti på bilen. Nok branchens bedste garanti.

Faktaboks Toyta Yaris Cross Style Van:
Motor: 3 cyl. Hybrid.
Slagvolumen: 1.490 liter.
Ydelse: 91 hk v. 4.800 omdr.
Systemeffekt: 116 hk.
Moment: 120 Nm v. 3.600-4.800 omdr.
Forbrugssnit WLTP: 22,2 km/l.
CO2 udledning: 103 g/km.
Gear: e-CVT aut.
Batteri: Litium-ion 177 volt/0,76 kWh.
Topfart: 170 km/t.
Topfart ren el: 130 km/t.
Acc 0-100 km/t: 11,2 sek.
Frihøjde: 17 cm.
Akselafstand: 2.560 mm.
Varerum: ca. 1.200 liter.
Affjedring: Uafhængig for/semiuafhængig bag.
Bremser: vent. skiver/skiver. esc. ABS.
Køreklar vægt: 1.170 kg.
Totalvægt: 1.690 kg.
Trailervægt: 750 kg.
Nyttelast: 400 kg.
Dæk: Michelin Alpin 5 215/55 R 17.
Fabriksgaranti: 3 år/100.000 km.
Batterigaranti: 5 år.
Relax servicegaranti: 10 år.
Testbil hvide plader: 290.000 kr.
Yaris Cross hvide plader fra: 235.000 kr.
Pris testbil Van: 211.907 kr. plus moms.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk