Den danske ladcykel-producent LarryvsHarry fra København deltog i årets ladcykel- verdensmesterskab, “International Cargobike of the Year 2022,” som foregik under IAA transportmessen i Hannover i sidste uge.

Den danske virksomhed deltog med deres kendte Bullitt X ladcykel – men kom desværre ikke i finalen. Der var 27 tilmeldte kandidater til titlerne.

Efter en intensiv test på Cargo Bike testområdet på IAA messen vandt producenterne Mubea i kategorien Cargo, Riese &Müller i kategorien Transporter2 – og Nüwiel i kategorien  eTrailer.

Intensiv test

Ved uddelingen af priserne lagde administrerende direktør Jürgen Mindel, VDA/Verband der Automobilindustrie i Tyskland, vægt på, at ladcykler spiller en væsentlig rolle i transportkæden på vej mod klimaneutral logistik.

VDA var i samarbejde med Radlogistik-Verband Deutschland (RLVD) også partner i ladcykel-prisen, som blev indstiftet af fagbladet LOGISTRA fra HUSS-VERLAG i 2019.

Som en del af IAA testkørsler og IAA Cargo Bike testen fandt omkring 7.500 testture sted, som VDA holdt styr på. Seks ladcykel-producenter deltog også med en stand på selve udstillingen.

Klimavenligt supplement

Mange af producenterne deltog også i 3. nationale cykellogistikkonference i Hannover, som blev afholdt parallelt med IAA messen – for så at deltage i konkurrencen på IAA, verdens førende transportmesse, bagefter.

RLVD’s bestyrelsesmedlem og jurymedlem Martin Schmidt understregede det bidrag, som ladcykler kan yde til strukturen i bylogistik – ikke i konkurrence, men som et intelligent, klimavenlig samt højtydende og pladsbesparende supplement til varevogne og lastbiler.

Han tilføjede, at målet med konkurrencen var at arbejde sammen med alle involverede i transportkæden for at gøre logistikken mere miljøvenlig.

Rivende udvikling

Konkurrencen er gået gik ind i en rivende udvikling – med en rekorddeltagelse på som nævnt 27 kandidater, hvilket understreger den høje fart på udviklingen, der er – samt den innovative ånd i ladcykel-industrien, som LOGISTRA’s redaktør og initiativtager til prisen, Johannes Reichel, fremhævede ved prisoverrækkelsen.

Johannes Reichel er også tysk medlem af ”International Van of the Year” juryen.

Svært for dommerne

Udvælgelsen, som blev foretaget af en jury af eksperter, var ganske vanskelig.

Ud over LOGISTRA-redaktør Reichel omfattede juryen cykellogistik-ekspert Thomas Schmitz fra firmaet Radlader i Mainz, cykellogistik-ekspert Martin Schmidt fra Cycle Logistics i Berlin og ladcykel-design specialist Satish Kumar Beella fra Haag Universitets afdeling for Anvendt Videnskab.

Vindere i kategorierne:

Lette ladcykler:
1. Riese &Müller Transporter2
2. Mobilitetsfartøjer i byer L
3. Glimt flugt

Tunge ladcykler:
1. Mubea Cargo
2. Tricargo Lademeister
3. Rytle MovR3

Ladcykel-trailer:
1. Nüwiel eTrailer
2. Wuppdi
3. Carla Cargo