Konkurrencesituationen i de fleste brancher er spidset til – ikke mindst efter finanskrisen. Så det har givet en stigende interesse for at få leveret varer tidligt om morgenen fra et sted i Europa – hvis bestillingen falder for kl. 19, hvor det før i bedste fald kunne ankomme op ad dagen.
Kurér-selskabet TNT Express har haft denne natdistribution – kaldet Innight eller før-syv service – siden 2008, men efterspørgslen har betydet, at man har sat et Boeing 737 fly ind i februar i stedet for et mindre fly på ruten fra Bruxelles til Jönköping. Derfra går det med fly eller lastbil til de fire nordiske hovedstæder.
Til Øst-Danmark går det med lastbil, der er på depotet i København ved 05-tiden til viderelevering til kunder øst for Storebælt inden klokken 07. For kunder vest for Storebælt kommer natflyet ind til Billund – men med samme leveringstider.
Skære ned på lagerkapacitet
”Det betyder, at vi har kunder, der kan skære ned på lagerkapaciteten – og eventuelt helt afvikle den. Så slipper firmaer for at binde kapital i et varelager,” siger nordisk direktør for TNT Express, Frank Jørgensen.
Der er tale 60 pct. øget kapacitet med det nyligt indsatte Boeing 737-fly.I april var flyet tæt på ’fully booked’ flere gange om ugen. Og fortsætter den trend kan det ifølge Frank Jørgensen resultere i, at der bliver behov for yderligere en kapacitetsforøgelse.
Han siger, at natfragt var det produkt i TNT Express, der voksede mest i Norden i 2013. Selv om det også er dyrere end den normale Express-service.
Vælger den dyre løsning
”Det kan måske undre, at vores kunder vil have Innight service, for den er dyrere end selv vores normale Express-service. Men det vejer for mange virksomheder tungere, at de kan levere til deres kunder hurtigere end deres konkurrenter. Nu kan vores kunder gå i gang fra kl. 07 i stedet for måske ved middagstid,” siger Frank Jørgensen.
Det begyndte med en enkelt kunde i bilindustrien. Nu er der ingen grænser for, hvem der benytter natflyet – så som service-, medicinal- som landbrugserhverv, der bruger Innight.
”Vores Innight-koncept er i reglen til erhvervslivet – det vil sige Business to Business (B2B) og ikke private – Business to Costumer (B2C). Det er typisk til business-kunder, vi arbejder med. Dog med den lille krølle, at der kan være fordendelser til private modtagere i form af montører og teknikere,” siger Frank Jørgensen.
Svært med tidlig by-distribution
Han kender problemer med natdistribution i byer i ydertimerne, og det kan ofte være svært at levere forsendelser midt i København inden klokken syv om morgenen.
”Men hvis virksomheder opsætter en nøglebox, kan TNT’s chauffører godt gå helt ind i virksomheden med forsendelsen. En anden løsning er, at virksomheden har et dedikeret område til natleverancer, som vi har adgang til – eller at vi leverer direkte til en montørs varevogn. Så kan man bestille varer til levering til en SWIP-box i f.eks. en Netto-butik. Mulighederne er utalige,” siger Frank Jørgensen.
Men det er fortsat almindelig landevejstransport, der udgør hovedparten af TNT Express’ tonnage – nemlig 80 pct. Og når det gælder de sidste 20 pct. af godset, så er Innight service kun på to-tre pct.
”Modsat normal landevejstransport koster vores før-syv service fra eksempelvis Bruxelles til Stockholm cirka tre gange så meget. Så en halv palle med 50 kg. på den tur kan godt koste 900 – 1.200 kroner, hvor en normal forsendelse på landevej koster 400 kroner. Men for merprisen opnår vores kunder en væsentlig konkurrencefordel, som de altså henter hjem igen enten i form af øget omsætning eller højere effektivitet,” siger Frank Jørgensen.