TrailerVue er et nyt epokegørende sikkerhedssystem til lastbiler, som via kameraer giver chaufføren komplet udsyn til hele vogntoget.

Gennem alle svingene, hvor jeg kørte med det nye sikkerhedssystem fra TrailerVue, kunne jeg i en monitor på A-stolpen følge traileren – uanset hvor skarpt svinget var. Samtidig kunne jeg kun se ind i siden på traileren i sidespejlene.

Her er der tale om et kamerasystem med et automatisk kamera, der styrer synsfeltet i takt med at trækkeren drejer i forhold til traileren. Man kan således altid se baghjulene og bagenden af traileren. En række indbyggede infrarøde lysdioder sikrer, at man kan se ned for enden af traileren – også i mørke.

Tilpasser sig traileren

Kamerasystemet tilpasser sig således automatisk påhængskøretøjets position igennem et sving. Man vil derfor aldrig mere opleve, at man ikke kan se, hvad der foregår på højre side af lastbilen – uanset hvor skarpt man svinger. Systemet fungerer automatisk – uden indgriben fra chaufføren.

Den færdige TrailerVue løsning blev vist for nylig på transportmessen i Herning, men faktisk var man også med på messen i 2013 – med en tidlig prototype, og dengang var interessen også stor.

”I begyndelsen, da vi var på projektstadiet, lignede kameraet på siden af bilen en peberkværn, men den endelige udgave er flot udformet i ridsefast akryl – samme materiale som bilers forlygter – af designeren Christian Lockenwitz. Produktionen ligger p.t. hos Tekpartner i Herlev. Her er der produceret en lille serie – senere skal produktionen ligge i Tyskland,” siger Tajs Brandt.

Tre testbiler i København

Selv om de første af de endelige TrailerVue kamerasystemer først er ved at blive monteret på tre lastbiler i København, så er systemet testet igennem med TrailerVue’s egen trækker/trailer.

Der er tale om kamera-spejlhuse med varme – og den færdige monitor bliver med 10 tommer farveskærm.

Opfinderne Tajs Brandt og Jacob Hatt, som er gamle studenterkammerater fra Espergærde gymnasium, fik ideen til systemet i 2008 – og i januar 2013 var en prototype klar. I mellemtiden foregik arbejdet med ledninger, reservedele og gaffatape i en garage i hjemmet. Tajs er elektroingeniør af uddannelse – Jacob er datamatiker, men også lastbilchauffør.

Know-how som chauffør

”Jeg kørte entreprenør-lastbil i fem år hos vognmandsforretningen Brødrene Nielsen i Herfølge – og den erfaring har været guld værd for udviklingen af TrailerVue – bl.a. førte det til, at al teknik er placeret på trækkeren – for man kan ikke garantere at noget udstyr er monteret på trailerne. Vi vil heller ikke benytte akustiske signaler eller lys-signaler i kabinen,” siger Jacob Hatt.

Som lastbilchauffør ved man, at det kan være svært at bakke højre om, når man skal ind på en byggeplads – som Jacob Hatt prøvede gennem de mange år bag rattet – eller ind i en indkørsel eller når man skal bakke til en rampe.

TrailerVue hjælper også med at undgå skader – og man sparer tid og eventuelt omvejskørsel for at komme “ind fra den rigtige side” på en adresse.

20.000 kr. i selvrisiko

”En skade på lastbilen ved manøvrering løber let op i 20.000 kroner i selvrisiko. Det er tit dumme skader, og så kommer tiden på værkstedet oveni,” siger Jacob Hatt.

Så bare man undgår en enkelt skade, en TrailerVue enheden tjent hjem.

De to opfindere mener det er en god idé at produktionen begynder i Danmark, så man hurtigt kan være fremme og justere. Det gælder også de tre første biler, der hører hjemme tæt på nordsjællandske Kvistgaard.

Aftale om montering

”I første omgang har vi indgået aftale med en landsdækkende værkstedsgruppe om monteringen, der varer et par timer. Man kan også selv montere systemet, hvis man har ekspertisen, Selve TrailerVue sælges for 13.000 kr. plus moms,” siger Tajs Brandt.

Systemet sælges ikke direkte af TrailerVue’s opfindere i Kvistgaard i Nordsjælland – men hos grossisten Compaction i Holte og Fredericia. Systemet bliver leveret med alt man skal bruge til monteringen, inklusive specialbeslag til den enkelte lastbilmodel.

TrailerVue var også med på sidste års IAA messe i Tyskland – og der var virkelig travlhed på standen.

”Vi har en helt bog med folk, der skal kontaktes – men vi vil begynde herhjemme, så vi nemmere kan servicere kunden – i stedet for at skulle flyve til Italien. Derefter er det planen, at vil vi gå videre til de nordiske lande,” fortæller de to opfindere.