Den nye Land Rover Defender kommer som lovet også i flere varebilsudgaver – traditionen tro, for sådan har det altid været med den engelske super off-roader og arbejdshest.

Varebilsudgaven har fået betegnelsen Hard Top – et navn, som fabrikken har anvendt helt tilbage fra 1950’erne.

Sportsvognsejere vil måske blive forvirrede, for en hard top er også et fast tag, der kan sættes på åbne sportsvogne. Men tradition er tradition – især i England.

I Danmark i efteråret

”Vi regner med, at den kommer til Danmark i år, men helt præcis hvornår ved vi ikke. Men sent efterår tror jeg er realistisk. Prisen har vi endnu ikke – men der er jo tale om en bil, der bygges hos fabrikkens Special Vehicle Operations – så prisen vil være omtrent det samme som en almindelig Defender som personbil. Herhjemme bliver den naturligvis en del billigere end en personvognsudgave grundet vores afgiftssystem,” siger Søren Hyltoft, Press & PR manager
Jaguar Land Rover Scandinavia.

Interessen for den nye Land Rover Defender har været overvældende, siden bilen første gang blev præsenteret for verdenspressen på Frankfurt Motorshow i efteråret 2019. Og efter at der blev åbnet for bestilling af bilen i foråret, er ordrene strømmet ind.

90- og 110 udgave

Land Rover Defender lanceres i en længe ventet fabriksbygget van-udgave, og det både i den korte 90 – og i den længere 110 version. Tidligere bilens mål i tommer – men målene holder ikke længere.

Hard Top navnet daterer sig tilbage til 1950’erne, hvor introduktionen af en aftagelig Hard Top tilføjede de første Land Rover både sikkerhed og beskyttelse fra vejr og vind.

Den nye Defender Hard Top fortsætter denne fortælling, men nu er der ikke tale om et aftageligt tag – men et fast.

Maksimeret funktionaliteten

Den nye Defender Hard Top er udviklet af Land Rover Special Vehicle Operation for at sikre unik brugervenlighed – og ikke mindst praktik og robusthed.

”Vi har maksimeret funktionaliteten og brugervenligheden i varerummet i den nye Defender med de mest robuste materialer og smarteste aflægningsløsninger,” siger Michael van der Sande, Managing Director, Land Rover Special Vehicle Operations.

90 og 110 versionen vil kunne fås med almindelig affjedring og med luftaffjedring. Begge løsninger sikrer formidable off road egenskaber med en frihøjde på 291 mm.

Den ultimative 4×4-Van

Med en anhængervægt på 3.5 tons, og med en høj lastevne, vil den nye Defender Hard Top blive den ultimative 4×4 van.

Indenfor er der naturligvis hverken en 2. eller 3. sæderække. Til gengæld er der mulighed for at få et tredje såkaldt ”jumpseat” oppe foran. På den måde rummer kabinen tre personer.

Geniale systemer

”Da det jo er en arbejdsbil, hvor der kan være fyldt op i lastrummet, er der en lang række geniale systemer, som er introduceret i personvogns udgaven, der virkelig kommer til sin ret. For eksempel det intelligente ClearSight Rear View mirror system – der hvor bakspejlet ved hjælp af et kamera, der sidder i hajfinnen-antennen på taget, sender live til bakspejlet, der nu går fra et simpelt spejl til skærm hvor man kan følge med i, hvad der foregår bagved,” siger Søren Hyltoft.

Den nye Defender Hard Top har en anhængervægt på 3.5 tons – og med systemer som blandt andet Advanced Tow Assist system, der gør det let at bakke i vanskelige situationer, er den bygget til byggepladsen og hårde jobs.

Bygget af de dygtigste

Og skulle regnvejret danne vandpytter på pladsen, skal de være mere end 900 mm dybe, før det skaber problemer for Defender.

”Med Defender Hard Top får Land Rover i Danmark endnu et stærkt kort på hånden. Allerede nu kan vi jo tilbyde ombygning af en almindelig Defender til varevogn. Med den fabriksbyggede van får vi en bil, der er bygget af de dygtigste til de hårdeste og mest udfordrende opgaver”, siger Søren Hyltoft.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk