Det er gennemprøvede letbane-tog, som bliver indsat på de nye letbane-strækninger i Aarhus i maj 2017. Begge typer er produceret ud fra en velkendt opskrift. Variobahn kører i forvejen i byer som Bergen og Croydon, mens Tango blandt andet kører i Lyon og Stuttgart.

I alt bygger den tyske togfabrik Stadler 26 togsæt på deres fabrikker i Tyskland og Schweiz – og forleden ankom det første letbane-togsæt til Aarhus med specialtransport fra Berlin.

Togproducenten Stadler har på forhånd prøvekørt toget, der frem mod foråret 2017 også vil blive testet i de lokale omgivelser.

To typer letbanetog
Produktionen af de 25 øvrige letbanetog er i fuld gang – og man kan se frem til to forskellige togtyper, som i forvejen kører i en række europæiske byer.

Det første togsæt er nu i Aarhus Letbanes nye værksted i Banegraven. Og i maj 2017 er togene testet færdige på skinner – og en ny transporthistorie kan begynde.

Mange test-kilometer
Letbanetog 001, der nu er kommet til byen, har allerede kørt adskillige ture på producenten Stadlers testanlæg i Velten lidt uden for Berlin.

”Det er vigtigt for os, at vi køber velafprøvede letbanetog af en producent, som kun bruger materialer af høj kvalitet. Det gør indkøbsprisen lidt højere, men vi forventer, at de samlede levetidsomkostninger bliver lavere,” siger Claus Rehfeld Moshøj, der er direktør i Aarhus Letbane I/S.

Skubbes rundt på skinnerne
Fra sensommeren vil toget i første omgang blive skubbet rundt på skinnerne, indtil kørestrømmen er etableret, så det kan testes med el.

Stadler er også langt med produktionen af de øvrige 25 togsæt, som vil blive leveret løbende frem mod sommeren 2017.

En af dem, der allerede har været med om bord i Danmarks første letbanetog, er Claus Rehfeld Moshøj.
Høj kvalitet
”Første tur var selvfølgelig en stor oplevelse. Der er tale om letbanetog af en meget høj kvalitet, som fuldt ud lever op til vores høje ambitioner for både funktion og design. Vi er meget tilfredse med det arbejde, Stadler udfører, og vi glæder os til at præsentere letbanen for østjyderne i 2017, siger dir. Moshøj.

De i alt 26 letbanetog til Aarhus Letbane:
14 tog af typen Variobahn
Letbane-toget Variobahn, som Stadler producerer i Berlin, er 32 meter lang, har en topfart på 80 km/t og vil primært køre i Aarhus og på strækningen Aarhus-Odder. Togsættet har seks dobbeltdøre og to enkeltdøre, så et større antal passagerer hurtigt kan komme ind og ud.

12 tog af typen Tango
Stadler producerer letbane-toget Tango i den schweiziske by Altenrhein. Togsættet, som er 39 meter langt og kan køre op til 100 km/t, skal især betjene den længere strækning Aarhus-Grenaa.

I alt koster de 26 tog 773 mio. kr. Selve designet af de nye letbanetog er unikt for Aarhus Letbane.
Styrket rejseoplevelse

Der er god tilgængelighed for alle. Letbanens indretning er tænkt til både børn og voksne, daglige pendlere og turister samt ældre og handicappede. Blandt andet er håndtag, holdestænger, stopknapper, overflader og piktogrammer designet, så de tilgodeser ældre og handicappede.

LED-teknik
Der er brugt LED-teknik. Belysningen i togene bygger på LED-teknologi, der sikrer et naturligt lys, sparer energi og automatisk reguleres efter mængden af dagslys. Også togenes for- og baglygter er med LED-teknik.

Der er elegante farvenuancer. Mikset af grå, blå og sort bliver tilført den mere markante farve rød, som er letbanens identitetsfarve. Indvendigt går grå og blå igen, men tilsat lysere farver på loft og vægge. Her er rød valgt som farve til blandt andet holdegreb, stopknapper og døre.

Der er komfortable sæder. Sæderne har god polstring, og betrækkene i uld er leveret af  tekstilvirksomheden Kvadrat, der ligger i Ebeltoft.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk