To kinesere, to koreanere, to europæere og en japaner. Sådan er finalefeltet til Årets Bil i Danmark 2024 fordelt på oprindelsesland.
For de syv nominerede til finalen blev efter et par dages test i Søhøjlandet blev for lidt siden præsenteret efter at 21 jurymedlemmer fra foreningen De Danske Motorjournalister havde stemt på deres favoritter.
Finalisterne
Hvert medlem skulle sætte krydserne ud for de deltagende 21 biler inden middag i dag – og de syv finalister blev den elektriske BMW i5 (der senere kommer med andre drivliner), den lige så elektriske BYD Dolphin, Hyundai Kona (der fås med flere drivliner), den elektriske 7-sædede Kia EV9, hybridbilen Toyota Prius, og endelig de elektriske nyheder Volkswagen ID.7 og Xpeng G9.
VOTY.dk var også en del af dommerfeltet – og vi var næsten enige med resultatet. Bortset fra to biler, hvor vi havde en anden mening – uden at ville forklejne hverken kolleger eller biler.
Vi havde ikke valgt Hyundai Kona og Xpeng G9, men havde sat kryds ved den franske Renault Austral og den dansk-designede elektriske Fisker One.
Den danske bil
Sidstnævnte fordi den er rasende flot, byder på god komfort, kører godt – og så er der mange praktiske detaljer ved bilen – og en begyndelsespris på mellem 3- og 400.000 kroner. Endnu.
Renault Austral havde vi med for dens fine komfort og ikke mindst den 1.800 kg. trailervægt.
Men altså fire rene elbiler ud af syv finalister – så det er jo vejen, udviklingen går i disse år. Nu skal vi bare have ladestanderne og roomingaftaler mellem udbyderne af strøm på plads.
Rumskib
VOTY.dk havde også den store Kia EV9 med på vores liste – fordi den byder på masser af plads og er en god kandidat som lille fragt-bus i bycentre. Men den har også en rækkevidde på op til 505 km.
Xpeng G9 synes vi er nummeret for stor – og for dyr, men ellers elegant og veludrustet med tre skærme – og fornem komfort med business class sæder inklusive fodstøtte.
Fra Kina var vi mere hooked på BYD Dolphin til 330.000 kroner – som er billigere end de fleste europæiske konkurrenter, men også med praktisk bagsæde, der sikrer ekstra plads, hvor bagagerummet eller er lille.
Forgabt i BMW
Toyota har fået en ny Prius – den bedste nogensinde. Fantastisk kvalitet, meget støjsvag og komfortabel. På vores tur kørte den på el det meste af tiden – så også super økonomisk.
Hyundai Kona var faktisk også på vores bruttoliste – for den er meget velbygget, og så bygges den med både benzin og el. Flot kabine med kæmpe skærme og så god komfort.
I Europa var vi nærmest forgabt i den nye BMW i5, som kommer som stationcar til næste år – en super elbil, hvor alt går op i en højere enhed – både affjedring, styring, affjedring og selvfølgelig effekt. Der er fin komfort – bl.a. uden støj – og også her store skærme.
Værdig overbygning
Volkswagen var med for første gang i en europæisk kåring – for den nåede ikke Car of the Year testen for 2024 for et par uger siden i Tannis.
Vi fandt ID.7 en værdig overbygning på ID.5 modellen, der også har coupé form – men vi fik også set en prototype (gemt under et klæde i en garage) i form af stationcar udgaven, som er super elegant.
Bilen kører dejligt at afslappet – men er jo super hurtig og særdeles letkørt. Helt ny instrumentering, komfortable sæder og lang rækkevidde. Men fabrikken slår ikke over på ren el – for den ny Passat stationcar kommer også næste år med forbrændingsmotorer.
Finale ultimo november
Hvem som kan smykke sig med titlen Årets Bil i Danmark 2024 får vi først at vide den 28. november om aftenen – til den store finale, som finder sted i bilmuseet Haaning Collection i Bagsværd. I sig selv et besøg værd.