I næste uge vælges årets varebil i Europa – International Van of the Year – for 2022. Det sker i franske Lyon. Nærmere bestemt på årets største europæiske transportmesse, Solutrans.

Seks varebiler er med på listen, og det kræver, at bilerne er på markedet i flertallet af de 24 lande, som juryens medlemmer repræsenterer.

Corona er årsag

Samt at jurymedlemmerne har prøvet de nye varebiler. Corona-pandemien har betydet, at mange ikke har været til internationale nyhedspræsentationer, som det tidligere var kutyme.

Derfor er bl.a. de nye elvarebiler fra kinesiske Maxus (e-Deliver 3 og e-Deliver 9) ikke med på listen i år – men først 2023. Det gælder den elektriske udgave af Peugeot Boxer.

Seks biler er nomineret

Seks varebiler er kommet ”gennem nåleøjet” – og det er i alfabetisk rækkefølge Fiat Ducato 2,2 (modelår 2022), Renault Express og Renault Kangoo, der stiller op sammen med den stort set identiske Mercedes-Benz Citan.

Dertil firlingerne fra Stellantis-gruppen og Toyota, Citroën ë-Berlingo, Opel Combo-e, Peugeot e-Partner og Toyota Proace City Electric samt Toyotas Proace Electric (som ikke nåede kåringen i 2021) – og endelig Volkswagen Caddy.

Vandt i 2021

Undertegnede, der repræsenterer Danmark, havde valgt alle nominerede undtagen Proace Electric, da bilen i min observans hører til trillingerne fra Stellantis, som vandt kåringen i 2021 – nemlig Citroën ë-Jumpy, Opel Vivaro-e – og Peugeot e-Expert.

Faktisk er den identisk med de tre nævnte varebiler, og den bygges jo også på samme fabrik i Valenciennes i Nordfrankrig – ligesom de fire små elbiler i årets kåring alle bygges på samme fabrik i nordvestspanske Vigo.

Lang rækkevidde

De nye, små el-biler er meget spændende, fordi de passer ind i det store behov for by- og regional-distribution, og med cirka 300 km rækkevidde mere anvendelige til blandede transportopgaver end elvarebiler med kort rækkevidde.

Hvad der trækker ned i kampen om årets sejr er, at drivlinerne er helt de samme som i de elvarebiler, som vandt i 2021 – samt at de tre Stellantis-varebiler med forbrændingsmotor vandt samme pris et par år før – nemlig i 2019.

Fin, ny drivline

Fiat Ducato 2022 er også, hvad der kan kaldes en designmæssigt opdatering – men med helt nyt drivline.

En ny 2,2 liter turbodieselmotor med et fremragende drejningsmoment og en helt ny og meget letgående 6-trins manuel gearkasse. Man kan også vælge en automat-gearkasse. Fiat er også tæt på at lancere deres elektriske e-Ducato herhjemme.

Ducato 2022 er også forbedret inden døre med bl.a. bedre sæder og ny digital instrumentering.

Renault sammen med Mercedes

Renault er med i år med to kandidater – Express og Kangoo, hvor Express bygger på den tidligere Dacia Dokker, er den nye Kangoo helt ny med mulighed for en udgave uden B-søjle, som giver en bred åbning. Sesame Doors kaldes nyheden.

Kangoo kommer også i en elektrisk og senere en brintudgave. Kangoo har iøvrigt vundet den danske “Årets varebil 2022” pris, der uddeles af Danske Motorjournalister.

Mercedes-Benz Citan deler ikke Sesame skydedørene, da tyskene ikke mener, at den opfylder deres sikkerhedskrav, men eller er Kangoo og Citan bygget på samme fabrik og fås i to længder. Citan fås også elektrisk.

Helt ny Caddy

Endelig er Volkswagen Caddy med på listen. Der er tale om en helt ny varebil med høj grad af nye, digitale løsninger. Bl.a. instrumenteringen, som delvist er hentet fra personbilen Golf. Bilen kommer ikke i en eludgave, men som en plug-in hybrid udgave. Og i to længder.

At den ikke kommer i eludgave hænger nok sammen med, at fabrikken til næste år vil præsentere deres rene elvarebil ID.Buzz Cargo.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk