På mandag indledes i Herning et roadshow kun med fokus på biogas til transport. Showet, der kommer rundt i hele landet, er sat i scene af virksomheden Gas2move, der står for planlægning og udførelse af Roadshowet Biogas til Transport i Danmark.

Idéen med roadshowet er at gøre det lettere for den enkelte kommune eller virksomhed at få et godt kendskab til mulighederne, så de kan træffe beslutninger på et oplyst grundlag.

Roadshowet Biogas til Transport er blevet til i et samarbejde mellem virksomheden NTU, der leder sekretariatet for Foreningen af Danske Transportcentre, Aarhus Universitet – Forretningsudvikling og Teknologi, samt Gas2move.

Tre partnere
De tre er partnere i det interregionale EU-projekt Biogas2020, som blandt andet fokuserer på at udbrede anvendelsen af biogas i den skandinaviske transportsektor.

Gas2Move vil gøre det muligt for flådeejere at finde leverandører af gasbiler, gasbusser, gaslastbiler, fyldestationer og gasteknisk udstyr, men også konkret rådgivning fra relevante eksperter.

På roadshow’et , som kommer hele Danmark rundt i løbet af 2016 og 2017, deltager bl.a. Iveco med Iveco Eurocargo.

Årets lastbil på gas
Iveco Eurocargo, som blevet kåret som “International Truck of the Year 2016”, vises frem som biogas/naturgas lastbil (CNG) på det første roadshow, som er i HI-Park, Herning på mandag.

Inden for de sidste par år er Danmark så småt kommet i gang med at udvikle distributionen af biogas og naturgas som brændstof til især busser og lastbiler.

I første omgang har flere byer skiftet deres busser over på gas, ligesom København og andre byer skifter skraldebiler på diesel ud med tilsvarende biler, der kører på gas.

Den private sektor med
De private selskaber har også taget skridt til, at den private transportsektor kommer med i udviklingen, som det hidtil er set i en række andre lande som Sverige, Tyskland, Holland og Italien.

Iveco har gennem mange år oparbejdet en førende position via sin ekspertise på gasdrevne biler, og Eurocargo fås i en version, der kører på Compressed Natural Gas (CNG) det vil sige naturgas.

Den 6-liters Tector-motor på 210 hk allerede opfylder emissionsstandarderne i Euro VI trin C (31.12.2016), kan Eurocargo også operere i byernes miljøzoner. Derudover er den naturgasdrevne Eurocargo meget lydsvag, hvilket gør den god til natarbejde i storbyen.

Bare om at komme i gang
”Biogas i busser og lastbiler ligger lige til højrebenet for at reducere CO2-udledningen i den danske transportsektor. Brændstoffet findes allerede i vores vidtforgrenede gasnet, og der kører i dag over en million gasbiler i Europa, bare ikke lige i Danmark. Så det er bare med at komme i gang,” siger Poul Erik Pedersen fra virksomheden Gas2move.

På Roadshowet i Herning på mandag mellem klokken 13 og 17.00 kan man se Iveco’s fulde modelprogram med CNG motor; Daily, Eurocargo og Stralis.

Adressen er HI-Park 441 i 7400 Herning.

Ministeren sætter i gang
Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt byder officielt velkommen og sætter processen i gang.

Ministeren har ved gentagne lejligheder fremhævet biogas som et velegnet drivmiddel til transport, især når det gælder den tunge transport. Udfordringerne med at nedbringe CO2-udledningen i transportsektoren er mange. Derfor er der behov for, at mange forskellige aktører bidrager til at løfte opgaven – og det er netop, hvad roadshowet vil gøre noget ved.

Iveco har allerede solgt mere end 13.000 solgte køretøjer med alternative drivformer i Europa.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk