Det er i år fire år siden, at Scandlines skulle have indsat sine nye Østersø-færger mellem Gedser og Rostock – men nu lysner det endelig. Det første af to hybridfærger blev forleden døbt i Rostock – og ventes indsat, så snart prøvesejladserne inden længe ventes afsluttet.

Skibene, der ud over M/F Berlin hedder M/F Copenhagen, blev oprindeligt søsat fra Volksverft i Stralsund i december 2011, men færgerne var bygget forkert og kunne bl.a. ikke anløbe Gedser. Der var ikke plads i færgelejet.

Færger for tunge
Færgerne var for tunge – så kontrakten med værftet blev annuleret, og desværre endte værftet med at gå konkurs. Scandlines forhandlede dog med konkursboet og købte alligevel  færgerne, der dog skulle ombygges – og det skete  hos FAYARD værftet på Fyn.

Her har der dog også været mindre forsinkelser af teknisk karakter – men forleden var alle problemer for en stund glemt, og mange var mødt op til en festdag i Rostock.

Ventetiden værd
“Det har været ventetiden værd, og det glæder mig, at Scandlines beholdt nerverne i ro på trods af forhistorien om M/F Berlin og søsterskibet. Det betyder, at vi i dag endelig kan se det flotte arbejde og de store fremskridt, der er gjort,” sagde Ines Rehberg, skibets gudmor, ved dåben.

Ines Rehberg er gift med Eckhardt Rehberg, der er forbundsdagsmedlem for det tyske regeringsparti CDU.

M/F Berlin markerer Scandlines’ strategiske fokus og en tro på fremtiden for færgedriften mellem Danmark og Tyskland – og understreger samtidig den korte forbindelse mellem de to landes hovedstæder.

Topmoderne færge
“Der har ganske vist været nogle bump på vejen, men jeg er meget stolt over det endelige resultat, vi kan præsentere i dag på vores ældste færgerute med en historie, der går mere end 100 år tilbage i tiden. Scandlines kan nu introducere en top moderne passager- og fragtfærge, der dermed indgår i verdens største flåde af hybridfærger. Som man siger, gode ting kommer til dem, der venter,” sagde Søren Poulsgaard Jensen, CEO hos Scandlines..

En mia. kr. pr. færge
De to nye færger er en investering på mere end én milliard danske kroner per skib, og sammen med udvidelse af havneanlæg er Scandlines med til at sikre den centrale transportkorridor mellem Danmark og Tyskland samt mellem Skandinavien og Europa.

I sidste uge afsluttede M/F Berlin en prøvesejlads fra værftet FAYARD i Munkebo på Fyn, først mod Gedser og sidenhen til færgelejet i Rostock.

I øjeblikket arbejdes der intensivt på det afsluttende arbejde, inden M/F Berlin kan sættes i drift. Om et par måneder følger søsterskibet M/F Copenhagen.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk