De elektriske varebiler kommer i større og større antal – først og fremmest fordi det bliver et krav fra myndigheder, stat og kommuner.

Èn af de senest ankomne er Iveco eDaily, som fås i lige så mange udgaver som dieseludgaven.
Det er 10 år siden, at vi prøvede den første eDaily som prototype – med 80 km rækkevidde.

I den første endelige udgave er rækkevidden fra 120- til 300 km – WLTP snit – alt efter, om man vælger en bil med én-, to- eller tre batteripakker.

Amerikansk batteri – made in China

Batteriproducenten er amerikanske Texas Microvast – dog med produktion i Kina. Iveco kan som de eneste tilbyde en løsning, så man kan skifte mellem batteripakker i bilens levetid.

Det bedste ved elbilen er naturligvis, at den modsat dieselbilen ikke støjer – det vil sige, at man kan levere varer f.eks. i de tidligere morgentimer uden at vække borgerne. Der er dog en lydkilde under 30 km/t for at advare de bløde trafikanter.

Vi har prøvet bilen på dansk asfalt i Odense by i udgaven med to batteripakker på 74 kWh og en rækkevidde på cirka 200 km.

600 kg. ballast

Bilen var lastet med 600 kg. – men vi følte ikke den ekstra vægt som et problem. Bilen er lynhurtig, for elbiler har som bekendt max. drejningsmoment fra 0 km/t.

Men når der er behov for ekstra kraft, kan man drage fordel af et ekstra boost ved at aktivere eDaily’s Hi-Power-funktion.

Vores testbil er den første eDaily på dansk asfalt, og man liver hurtigt dus med bilen i den tætte trafik. Ud over den optimale komfort i den støjsvage italiener, så er den ganske smidig med en lille vendediameter.

Husk at bestille AirPro

Ujævnheder i vejbanen slog igennem bilen, men man kan bestilles den med luftaffjedring AirPro.

Bilen har tre rekuperationstrin – som indstilles ved at skubbe gearvælgeren til højre. Måske det havde været mere naturligt at arbejde med skifteplader bag rattet.

Det laveste hedder ”sailing” og er som friløb og beregnet til landevejen, dertil kommer normal indstilling og endelig 1-pedal funktion, hvor der bremses så kraftigt, at bilen kan køres på en pedal – og det er perfekt ved bydistribution.

Otte km foræret

Faktisk kan man samle mere strøm op ved opbremsning end man bruger på kørslen – vi lagde ud ved 200 km rækkevidde (eller 91 pct) fra Iveco Odense, men efter vi havde kørt 15 km gennem byen, var rækkevidden øget til 208 km.

Bilens computer beregner efter chaufførens kørestil, hvor langt man kan køre på den strøm, der er tilbage. Som chauffør får man også besked om, hvor økonomisk, man kører. Vi endte med at køre 28,3 km på 40 minutter i stort set ren bytrafik. Og der var 89 pct. strøm tilbage.

Op til 400 km i byen

Det betyder, at man godt kun nøjes med et enkelt batteri alene ved bykørsel – selv om rækkevidden kun er 121 km – for man bruger nærmest ikke strøm i byen. Iveco fortæller, at man kan få 400 km rækkevidde ud af sin eDaily med tre batterier.

De tre batterier er dog mere til tungere opgaver – f.eks. med kranopbygning for entreprenøren, hvor der også er en fordel ved 3,5 tons trailervægt (allerede fra to batteripakker).

eDaily har kun et fremadgående gear, men det virker meget komfortabelt. Man kan ydermere vælge imellem eco, normal og power indstilling.

100 km ekstra på 30 minutter

Forbruget skulle ligge imellem 2,9- og 3,2 kWh pr. km. Men i bykørsel i sommervarme juni klarede vi 4,8 km pr. kWh. Det bliver anderledes i koldt vejr – og her vil mange nok savne en varmepumpe.

Der er mulighed for valg af AC opladning på 22 kW og DC opladning på 80 kW. Ved DC opladning kan man på 30 minutter oplade 100 km ekstra kørsel.

Bilens batterienhed hedder eBS37, som er en litium-ion nikkel kobolt mangan-batteritype med 140 kW/kg massefylde. Vægt pr. enhed er 260 kg. Karosseri og ramme er forstærket for at beskytte batteripakkerne mod brand ved uheld.

Adaptiv fartpilot

Sikkerhedsmæssigt er der i øvrigt adaptiv fartpilot, nødbremse, linjevogter, bakkamera og sidevindsassistent.

Til Iveco Daily-serien er forberedt en Alexa stemmestyring.

Bilen er den eneste elektriske varebil, der tilbyder alternative bagakseludvekslinger på 50C (3.6 eller 4.44) og 72C versioner (4.3 eller5.13) for at understrege enten ydeevne eller effektivitet.

Otte år garanti

Der er 8 år/250.000 km batterigaranti inklusive udskiftning, når kapaciteten falder til under 80 pct.

Der er også mulighed for tre elektriske ePTO kraftudtag – 15 kW mekanisk for brug af pumpe. Høj volt ePTO til kølemaskiner og lav-volt til lift.

En elektrisk Daily koster væsentlig mere end en diesel udgave, men udgifterne på udgifter til vedligeholdelse er lavere.

Bomstærk eDaily

Så man skal ikke købe en eDaily bare fordi man vil have en elvarebil – for der er mange billigere elvarebiler i samme størrelse – med større nyttelast.

Man skal købe en eDaily, hvis man i forvejen vil have en Daily – og man ønsker den elektrisk – og så er den bomstærk og kan holde i mange år.

Fakta Iveco e Daily:
Testbil: 35S14EV kassevogn.
Akselafstand: 3.520 mm.
Totalvægt: 3,5 tons.
Nyttelast: 1.283 kg.
Trailervægt: 3.500 kg.
Elmotor: Permanent Magnet Syncronmotor.
Batteripakker: 2. eBS37.
Type: Litium-ion – litium, nikkel, cobolt, mangan.
Producent: FPT/Microvast. Opladning AC. 22 kW – DC: 80 kW.
Batteri: 74 kWh (tilgængeligt 70 kWh).
Testbil ydelse: 90 kW (Max eDaily 140 kW).
Moment: 400 Nm (konstant 200 Nm).
Modes: eco, power og normal.
Regeneration: 1 pedal, sailing, standard.
Affjedring for: Uafhængig.
Affjedring bag: Bladfjedre. Stiv aksel.
Bagaksel: Enkeltmontering.
Dæk: 235/65 R16.
Garanti batterier: 8 år/250.000 km.
Pris ekskl. moms: 630.000 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk