Det rigtige produkt på det rigtige tidspunkt – et kendt fænomen i erhvervslivet og ikke mindst i bilbranchen.
Det var ikke let for Volkswagen Erhvervsbiler i begyndelsen, for man havde ikke noget elektrisk at byde ind med. Transporter var kun diesel og benzin – og det samme gjaldt for Caddy.
Fabrikken kom med deres e-Crafter (sammen med MAN e-TGE) – men med lavere rækkevidde end kunderne var glade for. Nu er disse biler sat på pause nogle år – til man har den næste generation klar.
Ombyggede el-personbiler
Men i Danmark fik man en god idé – og mans man ventede på ID.Buzz Cargo, ombyggede man elbilerne ID.3 og ID.4 som Van efter samme koncept som Polo og Golf – på gule nummerplader (ikke papegøje-plader)..
Stor succes – selv om alle fortæller, at det ikke kan betale sig, fordi det kun er momsen, som man sparer.
Men dels er momsen mange penge – og udgifter til drivmidler og afgifter kan jo trækkes fra. Plus – at virksomheder får den grønne profil og med succes kan byde ind på job i kommuner og hos staten.
Udvidet kundekredsen
Nu er ID.Buzz så landet – med et brag af en succes. Bilen sender de rigtige signaler, den kører også godt – og importøren har fået udvidet kundekredsen.
ID. Buzz Cargo er den mest solgte elektriske varevogn i Danmark – og sammen med ID.4 Van har man lagt sig i spidsen i det elektriske segment.
ID.Buzz Cargo lagde ud med at få titlen Van of the Year 2023 – og blev også valgt til Årets Varebil 2023 i Danmark.
Fra 5,8- til 10 pct
Elektrificeringen af erhvervslivets flåder af varebiler kom dog generelt senere i gang, end det var tilfældet for personbilerne, og udvalget af elektriske varebiler var begrænset. Men med hård konkurrence fra bl.a. kinesiske Maxus, der havde produktet med lang rækkevidde tidligt.
Men i 2023 er der kommet mange nye og mere velegnede elektriske varebiler til, og det elektriske segment er steget fra 5,8 pct. i 2022 til 10 pct. i 2023 (år til dato).
Det danske erhvervsliv har taget ID. Buzz Cargo til sig, så det nu er den mest solgte elektriske varebil i Danmark med en markedsandel på næsten 17 pct (år til dato).
Også flådekunder
Hos Volkswagen Erhvervsbiler glæder chefen – Ib Jakobsen – sig over den succesfulde introduktion af ID. Buzz Cargo på det danske marked.
”ID.Buzz Cargo har ramt rent, og det er en meget bred vifte af virksomheder, der har taget ID. Buzz Cargo ind i deres flåde.”
I første omgang har det været mindre virksomheder, der har brug for en eller to biler, men i takt med at produktionen er kommet op i gear, og fabrikken kan levere bilerne hurtigt, mærker importøren også en meget stor interesse for ID. Buzz Cargo fra store flådekunder.
Elektrisk Transporter på vej
”ID. Buzz Cargo’s succesfulde lancering er kun starten. Vi har som nævnt også stor succes med vores ID.4 Van, og næste år introducerer Volkswagen Erhvervsbiler en ny fuldelektrisk Transporter.”
Den nye e-Transporter bygges i Tyrkiet i samarbejde med Ford – som søstermodel til Ford E-Transit Custom, som kommer her ved årsskiftet
Dække større behov
“Dermed kan vi dække et større behov i forhold til den del af erhvervslivet, der har sat kursen mod elektrificering,” siger Ib Jakobsen.
Sælgere i Volkswagens Erhvervscentre har mærket erhvervslivets efterspørgsel efter elektriske varebiler i længere tid, men infrastruktur og varebiler, der kunne opfylde krav og behov har bare ikke været der før nu.
Stor kunde-bredde
Hos Volkswagen ErhvervsCenter i Slagelse har erhvervschef Alexander Lyhne Christensen også mærket Buzz-effekten.
Også her kommer kunderne fra meget forskellige brancher som tømrer, landinspektører, anlægsgartnere, elinstallatører og kommuner.
Den elektriske omstilling kræver mere rådgivning end på dieseldrevne varebiler, men han oplever også, at mange erhvervskunder egentlig er forberedt på, hvad det eventuelt kræver at skifte til en elektrisk varebil.
MIndre trætte chauffører
Han oplever, at virksomhederne gerne vil ID.Buzz Cargo – og at de skræddersyer arbejdsprocesser og forbereder medarbejdere, så den elektriske omstilling sker så gnidningsfrit som muligt.
Man har fået virkelig positive tilbagemeldinger på ID. Buzz Cargo.
”De kunder, der virkelig kører mange kilometer i arbejdsdagen, fortæller, at de er mindre trætte eller udmattede, når de er skiftet til en elektrisk varebil. Udover den gode kørekomfort, bidrager de nyeste assistentsystemer også til en mere afstressende kørsel,” siger Alexander Lyhne Christensen.
Ingen rækkevidde-angst
Han peger også på, at rækkevidde-angsten hurtigt fortager sig, når kunderne først har oplevet, hvor langt ID. Buzz Cargo kan køre, hvor hurtigt den kan tanke strøm (op til 170 kW DC) – og hvor god ladeinfrastrukturen efterhånden er blevet.
”Og så bliver de voldsomt overraskede over de økonomiske fordele ved skiftet til en elektrisk ID. Buzz Cargo,” siger Lyhne Christensen.
ID. Buzz Cargo er den første model fra Volkswagen Erhvervsbiler, der fra bunden af er udviklet som elbil. Den har en akselafstand på 2.988 mm, hvilket er ca. det samme som for den aktuelle T6.1 Transporter.
11,1 meter vendediameter
Men ID. Buzz er med en længde på 4.712 mm 19 cm kortere end en T6.1 med samme akselafstand. Alligevel har den en usædvanlig lille vendediameter på kun 11,1 m, hvilket er det samme som for en Golf.
ID. Buzz Cargo er seks centimeter kortere end en Passat Variant, men den har alligevel et stort varerum på 3,9 kubikmeter, hvor der er plads til eksempelvis to europaller.
Den tilladte totalvægt for ID. Buzz Cargo er 3.000 kg, og den maksimale nyttelast er 650 kg – og så må den trække op til 1.000 kg. på krogen. Adgangen til varerummet sker gennem en tophængslet bagklap eller fløjdøre – samt en skydedør i passagersiden. Den kan også bestilles med en ekstra skydedør i venstre side.
415 km. rækkevidde WLTP
ID. Buzz Cargo kører med et 77 kWh (brutto 82 kWh) højvolts-litium-ion-batteri, der leverer strøm til en 204 hk/310 Nm elmotor, der er integreret i bagakslen og trækker på baghjulene.
ID. Buzz Cargo byder på en rækkevidde op til 415 km (WLTP), og den kan ved en DC-lynoplader lade med op til 170 kW og lade fra 5 til 80 pct. strøm på ned til 30 minutter under optimale betingelser.
ID. Buzz Cargo Comfort koster fra 329.995 kr. ekskl. moms., og en ID. Buzz Cargo Pro koster fra 359.995 kr.
Masser af udstyr
Bilen kommer bla. med meget udstyr som LED-Matrix-forlygter, Discover Pro med navigation, førerassistentpakke Plus med Travel Assist og linjevogter.
En lang udgave af ID.Buzz personbilsudgaven er kommet – men fabrikken har endnu ikke leveret den i Cargo-version.
Men når man kan ombygge en ID.4 til Van, vil det nok være let også at ombygge den lange ID.Buzz som Van – som en del kunder allerede efterspørger.