Citroën Berlingo er i hurtigste varebilsudgave med 130 hk og 8-trins automatgear noget af en racer, som er hurtigst ved at skifte gearene manuelt via skifteplader bag rattet.

Citroën er sammen med dens trillingesøstre Peugeot Partner og Opel Combo blevet kåret som International Van of the Year for 2019.

Kan flytte reolerne

I forhold til forgængeren er der sket utroligt meget. Faktisk er kun varerums-udformningen og bageste affjedring bevaret – og det betyder, at kunder kan flytte deres reoler fra den gamle udgave til den nye. Der kan være to europaller i varerummet.

Meget interessant er forhjulsophængningen EMP2, der er hentet fra PSA’s mindre personbiler – og det har givet langt bedre køreegenskaber. Berlingo krænger slet ikke som tidligere.

Bedre kvalitet

Vi skal understrege, at bilens kvalitet også er blevet stærkt forbedret.

Der er to vægtudgaver, V1 og V2. Vores testbil var V1. V1 har en lasteevne på 650 kg. – og en trailervægt på 1.350 kg. Man kan få trailervægt op til 1.500 kg.

Vi har prøvet den 1,5 liters, 130 hk diesel BlueHDI maskine – den kraftigste dieselmotor i programmet. Alle dieselmotorer kræver AdBlue tilsætning.

Resonanslyde på ujævn vej

Der var noget resonanslyd ved kørsel på ujævn vej – og helt lydefri er den ikke på f.eks. motorvejsfart.

183 km/t er tophastigheden – og den når 100 km/t på 11,8 sekunder. Hvis man bruger skiftepladerne bag rattet, kan resultatet blive bedre. Man sidder dog noget lodret i sædet, selv med sædet i maksimal hældning.

Klassisk instrumentering

Berlingo har klassisk instrumentering modsat Peugeot Partner, der har sit eget i-Cockpit. Det betyder, at man ser instrumenterne gennem rattet i stedet for over rattet, som i Partner.

Sidespejlene er tillige lidt små og mangler et felt til at fange cyklister. I testbilen klares opgaven af den særlige kameraløsning, så man kan se både til siden og bagud ved at skifte på en knap under monitoren.

Automatisk nødbremse

Automatisk nødbremse og linjevogter (Lane Departure Warning) er standard.  Vores testbil havde  adaptiv fartpilot, skiltegenkendelse og elektrisk håndbremse. Rattet var af plast, men havde plast bund. Der var ikke navigationssystem, men ved mirror link kan man spejle telefonens Google Map.

Man kan få både to seperate stole og bænkesæde til to passagerer til Berlingo. Testbilen havde de seperate stole, som er normalt for topudgaverne. Der var varme i begge forsæder – plus i sidespejlene.

God aflæggeplads

Der er også god aflæggeplads i bilen – med to handskerum (en med lås), aflægge over forruden og i dørlommerne. Varerummet havde ingen beskyttelsesplade, men der var 10 fastgørelses-kroge i rummet.

Det kan rumme to europaller. Bagdørene åbner 90 grader. Der er 12 volt udtag i varerummet.
L1 er mindste løsning i Berlingo, men som lille bud- eller servicebil er den velegnet.

Skydedøren til højre på 641 mm er for smal til en Europalle (1.200 x 800 mm) på tværs, så man skal have forlængergafler på trucken, når man skal laste paller.

Faktaboks Citroën Berlingo L1BlueHDI 130 EAT8 Proffline+:
Motor: 4 cyl diesel.
Slagvolumen: 1.499 ccm.
Ydelse: 130 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 300 Nm v. 1.750-2.000 omdr.
Brændstoføkonomi g/s: 23,3 km/l (NEDC2).
CO2 udledning: 113 g/km.
Topfart: 183 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11,8 sek.
Bremser for og bag: vent. skiver/skiver.
Dæk: Michelin Energy Saver 205/60 R16. Stålfælge.
AdBlue tank: 17 liter.
Læssehøjde uden læs: 547 mm.
Køreklar vægt/totalvægt: 1.586/2.050 kg.
Lasteevne/nyttelast: 653/464 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.350 kg.
Varerum mål: 1.525 x 1.733 x 1.270 mm.
Mellem hjulkasser: 1.229 mm.
Varerum-volumen: 3,3 kubikmeter.
Bagdøre/mål: 1.087 x 1.196 mm.
Sidedøre/mål: 1.072 x 641 mm
Fastgørelseskroge i varerum: 10.
Pris testbil uden ekstraudstyr: 162.990 kr. plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk