(METZ)
Mange bilfabrikker har en afdeling, hvor man tilpasser kunders helt specielle ønsker. Det hedder f.eks. SVO for Special Vehicles Operations – men hos franske Renault har man for 10 år siden bygget en sektion kaldet Renault Tech
Renault Tech er en institution i institutionen – og altid placeret lige ved siden af eller i selve Renault fabrikken.
Der er Tech-afdelinger ved alle 13 Renault- og Dacia fabrikker i Europa – både i personbils- og varebilsfabrikker.
130.000 varebils-opbygninger
Det drejer sig om seks steder i Frankrig – bl.a. varebilsfabrikkerne i Maubeuge (Kangoo) og Sandouville (Trafic) – dertil ved syv fabrikker i Marokko (Dacia Dokker) , Rumænien, Slovakiet Spanien og Tyrkiet.
De 13 Tech-opbygger værksteder har 550 ansatte og foretager 300.000 ombygninger – heraf de 130.000 på varebiler.
Vi har besøgt Renault Tech sektionen i Batilly nær Metz i det østlige Frankrig – op og ned ad Renaults Master fabrik.
Udvikler og producerer selv
Her køres Renault Master-modellerne så over, så de kan blive tilpasset kundeønsker, de f.eks. ønsker et særligt tiplad, dobbeltkabine-indretning og andre opbygninger så som til postbiler. Det franske postvæsen er en stor kunde.
Hos Tech i Batilly arbejder der 84 personer i det 6.800 kvadratmeter produktionsområde. Man foretager her 150 opbygninger om dagen.
De fleste dele kommer fra underleverandører, men meget udvikles og produceres selv.
50 pct. af Master ændres
Ser man alene på Master, bygger selve varebilsfabrikken i Batilly 715 varebiler om dagen i op til 350 varianter. Det er kun de særlige opbygninger, der sendes videre til Tech. Faktisk bliver halvdelen af alle Master specialbygget eller opbygget.
Til personbiler kan det være handikapbiler, køreskolebiler eller politibiler. Til varebiler er mulighederne uendelige – lige fra tipbiler, kølebiler, ambulancer og varebiler med alukasse eller lignende.
Der produceres også særlige opbygninger, som kunderne ønsker – og findes en løsning ikke allerede, så forsøger man at udvikle den.
Spare penge hos Tech
Ud over egne Tech-løsninger er der et netværk på 400 godkendte opbyggere i 30 lande. Også i Danmark, som netop er et land, som er kendt for mange små og mellemstore opbyggere.
De har i årevis skræddersyet varebiler lige efter kundernes ønsker – og kvaliteten er høj. Derfor bygges der også varebiler om for kunder fra lande som Norge og Sverige.
”Hos Renault Tech mener vi, at kunder generelt kan spares mange penge ved at vælge netop Renault Tech til jobbet. For bilerne køres direkte fra samlebåndet i nabobygningen, så der spares en masse transport mellem fabrik, forhandler og opbygger – og tilbage igen,” siger Rafael tréguer, chef for Renault Tech.