Med forsinkelse på grund af Corona krisen ruller de første Volkswagen Caddy Cargo varebiler nu ud til de danske kunder – og indenfor den næste måned skulle den længere Maxi udgave også være tilgængelig.

Caddy Cargo har været bestseller fra de første modeller så dagens lys i 2003. Den nye Caddy, som er femte generation, blev vist i februar 2020 – uden andet end stort set navnet tilfælles. Bilen er ændret på alle punkter.

VOTY.dk har kortvarigt prøvet bilen i november måned på tyske plader – men kort før jul landede den første danske bil herhjemme, og vi fik mulighed for at prøve den i praktisk brug – bl.a. med og uden læs.

Deler platform med Golf

Køreglæden er markant løftet, for først og fremmest er det en bil med bedre køreegenskaber takket været den nye MQB platform, som den deler den bl.a. med nyeste Golf personbil.

McPherson forhjulsophæng giver på grund af reduceret styreudslag en skarpere styring – så bilen er virkelig letkørt. Vi kan også nævne, at gearskiftet er letgående.

Platformen sikrer syv cm. øget akselafstand, der igen sikrer bedre køredynamik og bedre vejgreb. Køreglæden skabes også af den forbedrede samlekvalitet, materialekvalitet og komfort.

Bedre pladsudnyttelse

Støjniveauet er sænket, men der var dog lidt resonanslyde i kabinen.

I stedet for bladfjedre bag har bilen via den nye platform fået stiv bagaksel, langsgående svingarme, fjedre og Panhardstang. Det har på samme tid givet bedre pladsudnyttelse i varerummet.

Den testede standard Caddy Cargo har et varerum på 3,1 kubikmeter – testbilen havde asymmetrisk opdelte bagdøre med blændede ruder.

LED belysning i varerummet er standard, og der er seks fastgørelses-kroge. Der er et trinbræt ved skydedøren i siden – og det letter adgangen til varerummet.

Vi skal også nævne 12 volt stik i varerummet, i som i testbilen i øvrigt ikke var beklædt. Vi målte læssehøjden til 59 cm. Bilen har en nyttelast på 674 kg., og trailervægten opgives til 1.500 kg.

Bilen er både bredere (seks cm) og længere (ni cm) – men fem cm lavere. Samlet har det også givet bedre plads i kabinen.

Forbedret komfort

Kun den øverste del af adskillelsen går lidt ind i kabinen – ellers er adskillelsen rykket lidt bagud, så sædet kan fældes længere tilbage.

Men det betyder, at større gods ikke kan komme ind ad sidedøren. Det er dog for komfortens skyld – og den er bedre end i forgængeren.

Til gengæld er passagersædet fast – så her sidder man temmelig lodret. Men ryglæn kan indstilles trinløst med rulle ligesom der er indstilling af lændestøtten. Der er varme i førersæde og passagersæde. Bilen har også nye usb C-stik, som kræver en adaptor til ældre mobiltelefoner.

Langt mere økonomisk

Dieselmotorerne er udviklet specifikt til den nye Caddy.

De har SCR katalysator og efterbehandling med dobbelt AdBlue indsprøjtning – et såkaldt twin-dosing system, som gør motorerne 10-15 pct. mere økonomiske – samt mere miljørigtige, fordi det reducerer NOx emissionerne.

Systemet med twin-dosing kendes allerede i dieselmotorerne i VW Passat – og kommer i T6.1 Transporter senere på året.

Hurtig og smidig

Testbilen med 122 hk er både hurtig og ganske smidig.

Her er der er trækkraft fra 1.200 omdrejninger eller 55 km/t i femte gear og fra 1.400 omdrejninger – eller 90 km/t i sjette gear, som må opfattes som overgear.

Fås med adaptiv fartpilot

Sikkerheden er også forbedret – med automatisk nødbremse – og som noget nyt fås bilen nu med Travel Assist, der er en kombination af adaptiv fartpilot og linjevogter.

Merprisen er kun få tusinde kroner – og det bør man ofre. Fartpilot- og begrænser er dog standard.

Kører man med trailer, bør man også investere i det nye Trailer Assist system, som øger sikkerheden og letter kørslen. Vil man have trailerassist koster det godt 13.000 kroner inklusive træk og bakkamera – men udstyret kan vælges hver for sig.

Handskerumsklap koster ekstra

I kabinen fandt vi en 6,5 tommer skærm, men man kan få bilen med 10 tommer touchscreen med navigation. Bilen havde dog et stort og bredt instrumentbræt.

Ekstra er Apple Car Play – og man skal også betale ekstra for handskerumsklap, bakkamera og p-sensorer. Det gælder også for testbilens multifunktions-læderrat og klimaanlæg. Som Golf har den fået elektronisk betjening af lyset i et panel til venstre for rattet.

Den nye Caddy kan fås digitaliseret og forbundet til omgivelserne 24/7 – også til værkstedet.

Plug-In udgave først i 2024

Først i 2024 kan vi forvente at se en plug-in hybrid version, fortæller importøren.

Derimod kommer der ingen el-udgave af bilen – som jo kan undre.

Men det arbejde skal den kommende ID.BUZZ Cargo løfte fra 2023. Indtil da kan man bestille en Van udgave af den netop lancerede ID.3, hvis man vil køre på strøm i sin kompakte varebil.

Fakta VW Caddy Cargo 122 hk:
Motor: 4 cyl. TDI – turbodiesel.
Slagvolumen: 1.968 ccm.
Ydelse: 122 hk. v. 2.750-4.250 omdr.
Moment: 320 Nm v. 1.600-2.500 omdr.
Topfart: 185 km/t.
Forbrug: 16,8 km/l.
CO2 udslip: 127 g/km.
Gear: 6 trins manuelt.
Trækkraft: Fra 1.200 omdr. i 5. gear: 55 km/t.
Trækkraft: Fra 1.400 omdr. i 6. gear: 90 km/t.
Totalvægt: 2.200 kg.
Køreklar vægt: 1.570 kg.
Trailervægt: 1.500 kg.
Nyttelast: 674 kg.
Vendediameter: 11,4 m.
Dæk: Maxxis Mecotra 3 – 205/60 R16.
Målt læssehøjde: 586 mm.
Varerum: 1.797 x 1.614 x 1.272 mm.
Bagdørsmål: 1.234 x 1.122 mm.
Skydedørsmål: 703 x1.096 mm
Akselafstand: 2.755 mm.
Varerum: 3,1 kubikmeter.
Pris testbil ifølge hjemmeside: 171.350 kr. plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk