Det bliver bedre til sommer – så kan vi få ladet den lille elbil helt op. Men kulden betyder begrænsninger – det oplevede vi, da vi ladede den nye Peugeot e-Partner to gange på en uge under en test ved årsskiftet.

Et par minusgrader udenfor betød, at vi ikke kunne lade bilen op til mere end 260 km. rækkevidde i forhold til WLTP tallet på 275 km – og anden gang via en 11 kW privat lader blev det bare 248 km rækkevidde. Helt præcist ladede vi 23,2 kWh på to timer og 40 minutter.

Oplysning om kørestil

Men ifølge Peugeot er det ikke sådan at e-Partner ikke er ladet helt op, når den f.eks. viser 248 kilometer rækkevidde – det skyldes at måleren tager højde for det seneste forbrug og de klimatiske forhold, så den ikke starter med at vise for meget.

Den er derfor ladet til 100 pct. selvom den viser 248 km. Det samme vil kunne ske om sommeren, hvis man f.eks. primært har kørt motorvejskørsel, eller med trailer, er meldingen.

Men det er jo ikke noget, som fremmer forståelsen for elbiler – alle kører jo ikke på samme måde, hver gang, de sætter sig bag rattet.

Se på procent-mål

Man skal derfor først og fremmest kikke på, hvor mange procent, der er tilbage end kilometer, når man kikker på instrumenterne.

For da der stod 51 procent tilbage af rækkevidden, stod der også 80 km – og det svarer jo til knap 160 km for 100 pct. Men det passer jo ikke med det officielle WLTP tal på 275 km.

Og da vi hentede bilen i Glostrup og kørte til Amager – en distance på 22 km ad motorvej – huggede vi 32 km. af rækkevidden til 228 km.

Kompakt el-varebil

Hvad kan man lære af det ? Man skal holde sig til by- og regionalkørsel på alt andet end motorveje.

E-Partner er da også én af de mindste, fabriksbyggede varebiler på strøm – sammen med søstermodellerne Citroën ë-Berlingo og Opel Combo-e og samarbejdspartner Toyotas Proace City Electric.

Teknikken i e-Partner er den samme som i den større e-Expert – og for den sags skyld personbilerne e-208 og e-2008.

275 km rækkevidde

Tilbage til e-Partner, så er der teknisk tale om en bil med en 50 kWh elmotor, der i power mode yder 136 hk. Topfarten er 110 km/t – og WLTP rækkevidden er 275 km.

Bilen har tre køremåder: Eco, Normal og Sport. Eco med 60 kW/190 Nm og Normal med 80 kW/210 Nm giver udmærkede præstationer – og Sport ekstra power med 100 kW/260 Nm – og acceleration til 100 km/t på 11,3 sekunder.

Sport ikke alene optimerer præstationerne – det giver mere komfort ved stor nyttelast. Bilen er også hurtigere end samme bil med dieselmotor takket været et drejningsmoment på 260 Nm – klar fra 0 km/t.

Opsamler strøm

Kører man power hele tiden, holder de 275 km rækkevidde dog ikke. Indstillingen normal vil være at foretrække – men Eco-indstillingen betyder en kold bil med begrænsede præstationer.

I ren bykørsel er rækkevidden længere – fordi bilen samler strøm op med opbremsninger og ved kørsel i B-mode (regenerering).

Det er ikke kun tale om transport til byens ”Last Mile Distribution” – for den 275 kilometer rækkevidde i de nye og kompakte varebiler øger anvendelsen betydeligt.

300 enheder i år

Hos den danske importør har man store forventninger til e-Partner plus søstermodeller.

Alene e-Partner forventer man at sælge 300 enheder af i år – hvis udfordringen med manglen på halvledere løses.

Det til trods for, at merprisen for en elektriske Partner i forhold til en dieseldreven Partner er over 40.000 kroner – eksklusive moms.

Fra 231.000 kroner

Billigste e-Partner ZAP koster nemlig 231.000 kroner – så der skal køres langt med elbilen, før det umiddelbart betaler sig at skifte til el. Selv om det er billigere at ”tanke” strøm end diesel – og billigere at servicere en elbil.

Der er også udgaverne Plus og Ultimate, som koster henholdsvis 10.000- og 20.000 kroner mere end ZAP. Den lange udgave af bilen fås kun med Plus-udstyr og koster 246.000 kr.

Krav til grøn transport

At Peugeot alligevel forventer et så stort salg, hænger sammen med, at flere og flere virksomheder, ikke mindst kommuner og offentlige myndigheder, forlanger, at deres leverandører stiller med ”grønne” transportenheder.

På positiv-listen over el-køretøjer er dog, at chaufføren får bedre komfort, ingen vibrationer, ingen luft (af diesel) og nærmest ingen støj. Da bilen har automatgear, slipper man også for at skifte gear.

Eller som en chauffør i en el-lastvogn for nylig udtalte til undertegnede: ”For første gang i min tilværelse som chauffør er jeg ikke træt, når jeg kommer hjem fra arbejde.”

Sænker stress-tærskel

Så udover, at man ikke forurener lokalt (hvor bilen kører), så er arbejdsmiljøet også meget bedre. Og det bliver endnu bedre, for indenfor de nærmeste år vil der dukke endnu flere elektriske varebiler og -lastbiler op.

Forsøg viser, oplyser Peugeot, at varebiler i snit ikke kører mere end 100 kilometer om dagen – men har man flere svinkeærinder om dagen og måske kører lange afstande, som man gør på landet – så er en lang rækkevidde at foretrække. Og sænker samtidig stress-tærsklen hos chaufføren.

Batteripakken ligger under varerumsgulvet og er med til at sænke tyngdepunktet og dermed sikre et bedre vejgreb.

Også med trailer

Da vi testede den nye e-Partner herhjemme, var der ingen læs i bilen – som ellers kan være op til 800 kg – men vi har kørt bilen i Frankrig med læs – uden problemer.

Vi har også kørt e-Partner efterspændt en lille trailer, for bilen må have 750 kg. på krogen (det halve af en diesel-bil).

Men vi mærkede ingen manglende trækkraft, da vi prøvede e-Partner med trailer – men der er jo også fuld moment fra 0 km/t. Bilen er hurtigt ude af startblokken.

Mindsker rækkevidden

Vægt og trailer betyder dog også, at man mindsker rækkevidden – ikke mere end i en diesel med trailer, men her er rækkevidden så stor, at man ikke tænker over det.

Hos Peugeot oplyser man, at rækkevidden som tommelfingerregel forringes med 4-7 kilometer pr. 100 kg. læs – og det gælder jo også med traileren. Fuld last betyder således, at man fra start kan have ca. 100 km mindre rækkevidde.

Fra 22- til 19 kWh

Kunder indtil nu har primært har været bekymrede over rækkevidden – både håndværkere og større virksomheder. Men alle er positive over for elektriske varebiler.

Vi har også tidligere prøvet søstermodellen Combo-e i Tyskland – og her var forbruget pænt lavt i bykørslen – hvor vi lå på 19 kWh/100 km mod 22 kWh/100 km, når vi kom på motorvej.

Automatisk nødbremse

e-Partner er udstyret med en hel række af teknologier og assistentsystemer. Her kan bl.a. nævnes træthedsassistent, skiltegenkendelse, blindvinkel assistent samt front kollisionsalarm med automatisk nødbremse. Derudover kommer bilen med hill assist og linjevogter.

Bilen fås ikke med adaptiv fartpilot.

Et særligt anvendeligt system, når man kører varebil, er ”Surround Rear Vision”. To kameraer giver udsyn bagud og til siderne og sikrer, at cyklister og fodgængere bliver opdaget i tide, ved højre sving.

To europaller

Bilen kommer i to længder. Den 4,4 meter lange bil, der har en akselafstand på 2.785 mm., kan indeholde genstande på op til 3.090 mm i varerummet, som rummer mellem 3,3- og 3,8 kubikmeter med Modu-Work luge mellem kabine og varerum. Bilen rummer op til to europaller.

Med appen “MyPeugeot”, kan man tracke og logge bilens kørsel, hvor meget strøm den har tilbage, forvarme bilen, se kørselsmønstre og holde styr på service-intervaller.

Der er to infotainment-systemer. Enten Multimedia Radio eller MultimediaNavi Pro, der begge kommer med en stor otte tommer touch-screen med mobil integration via Apple CarPlay og Android Auto.

Følge forbruget

På kombi-skærmens elektriske menu kan man i topudgaven følge bilens forbrug på en ”Powe-meter” samt hente statistik over kørslen samt ladeindstilling – og se, hvor lang rækkevidde, der er tilbage.

Bruger man vekselstrøm via Wallbox på 11 kW med tre faser taler vi om ladetider på henholdsvis 7,30- og 4,5 timer.

Med et 16A industristik tager opladningen 14 timer. Med hurtiglader 80 pct. på 30 minutter.

Batterier under gulvet

Bilen kommer herhjemme med en tre-faset 11 kW on-board lader. Batteriet har 216 celler i 18 moduler, der er placeret under gulvet mellem for- og bagaksel og sikrer, at batteripakken ikke tager plads fra varerum og interiør.

Vi skal nævne, at der er otte år garanti eller 160.000 km på e-teknikken ved minimum 70 pct. kapacitet tilbage.

Kendt platform

Alle de kompakte varebiler (projektnavn K9) uanset drivline bygges over koncernens EMP2 platform.

Bilerne kommer udover i kort- og lang udgave, senere som ladbil til opbygning og som dobbeltkabine. Og også som kølebil.

Tidligere tilbød Peugeot og Citroën eludgaver af tidligere udgaver af Partner og Berlingo – her ligger salgstallet på 10.000 enheder. Langt under det forventede salgstal af de nye modeller.

Flere kåringer

Som diesel og benzin er de små varebiler allerede lanceret i 2019 – og vandt titlen Van of the Year såvel som titlen Årets Varebil 2019 i Danmark.

De større e-Expert-, ë-Jumpy og Vivaro-e udgaver vandt prisen Van of the Year 2020 i Europa.

God aflæggeplads

Som andre Peugeot’er har e-Partner i-cockpit, hvor man kikke på instrumenterne over rattet. Dertil et lille rat og relativt god støtte i sæderne.

Der er dog ikke handskerumslås, men dog masser af aflæggeplads – bl.a. store flaskeholdere i dørene og aflæggehylde over forruden i bilens bredde. Samt aflæggerum under midtersædet. Der er ikke gummibelægning i alle aflæggeområder.

10 fastgørelseskroge

Der er 10 fastgørelseskroge og 12 volts stik i varerummet, læssehøjde på 60 cm. – og luge mellem kabine og varerum. Der er også trinbræt ved skydedøren og beklædning af gulv og halvt oppe ad siden. Samt trækkrog og døre, der åbner 180 grader.

Udstyret i testbilen med Ultimate udstyr omfattede alu-fælge, tågelys, navigation, monitor (i stedet for bakspejl) med bakkamera og visning af trafik bagfra eller fra højre side af bilen – som man selv indstiller. Fint for højresvings-situationer.

Faktaboks Peugeot e-Partner:
Batteri: 50 kWh litium ion.
Elforbrug: 202 Wh/km.
Køremodes: Eco, Normal og Sport.
Eco med 60 kW/190 Nm.
Normal med 80 kW/210 Nm.
Sport med 100 kW/260 Nm.
On board lader: tre-faset 11 kW.
Ladetid Wallbox 11 kW AC: 4,35 t.
Ladetid 50 kW DC lynlader: 1.04 t.
Rækkevidde WLTP snit: 275 km.
Elmotor: 50 kWh.
Ydelse: 136 hk.
Moment: 260 Nm.
Topfarten er 110 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11,3 sekunder.
Vendediameter kantsten: 10,9 m.
Gear: 1-trin aut.
Akselafstand: 2.785 mm.
Varerumslængde med ModuWork: 3.090 mm.
Varerum: 3,3- og 3,8 kubikmeter (ModuWork).
Egenvægt/totalvægt: 1.590/2.390 kg.
Køreklar vægt: 1.665 kg.
Lasteevne: 800 kg.
Max tilladt vogntogsvægt: 3.140 kg.
Trailervægt m. bremser: 750 kg.
Dæk: Michelin Primacy 3 – 215/65 R16c.
Læssehøjde: 600 mm.
Garanti batteri: 8 år eller 160.000 km.
Pris e-Partner fra (ZAP): 231.000 kr. plus moms.
Pris testbil Ultimate: 251.000 kr. plus moms.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk