Jeep har været en legende siden mærket blev skabt i 1941 i USA – og dengang blev et vigtigt køretøj for de allierede tropper i anden verdenskrig.

I dag er Jeep for kendere stadig noget helt specielt, som udstråler eminente terrænegenskaber.

Men i en tid med samarbejde og overtagelser er Jeep ikke længere en ren amerikansk bilkoncern.

En ny koncern

Italienske Fiat begyndte eventyret med amerikanske Jeep, da Jeeps moderselskab Chrysler gik konkurs i 2009 efter finanskrisen – og Fiat overtog 20 pct. af aktierne.

58,5 pct. af aktierne opnåede Fiat i 2012 og 100 pct. i 2014 – samme år, hvor Fiat Chrysler Automobiles (FCA) blev en realitet.

Mini-Jeep bygget i Italien

Samme år blev det første fælles produkt skabt – Renegade – en gammelt Jep navn, men nu i en skrumpet model, som er bygget over Fiats 500X model, som den bygges sammen med i Italien. Men bilen er designet hjemme i Detroit i USA.

Vi har prøvet den i to udgaver – dels i en udgave, hvor man tænker på udviklingen med så økonomiske modeller som muligt og lavt CO2 udslip – med 1-liter benzinmotor med tre cylindre og 120 hk – og dels i en udgave, der kommer nærmere de amerikanske behov med en benzin-turbomotor på 180 hk og 9 trins automatgear.

Sjovest med firhjulstræk

1-liter udgaven havde forhjulstræk og 1,3-literen firehjulstræk. Drejningsmomentet ligger på henholdsvis 190- og 270 Nm. i de to udgaver.

Forhjulstrækkeren vil vi anbefale, at man kun bruger på relativt fast underlag – og den er for mange nok lidt for fast affjedret. Men den er smart og vækker opsigt alle steder. En super bil til café-livet i byen.

Bygget til terrænet

Firehjulstrækkeren er bilen, hvis man af og til har et ærinde udenfor alfarvej – som de færreste nok har.

Men giv den en pløret markvej eller tilsneet landevej og den vil formentlig ikke skuffe, så længe der er frihøjde nok.

Kik også på dieseludgaven

Prisen eksklusiv moms svinger fra cirka 185.000 kroner plus moms for den lille model til cirka 250.000 kroner for den store testmodel.

Hvis man virkelig har behov for hard core off road kørsel med masser af drejningsmoment, vil vi anbefale, at man også kikker på dieseludgaverne på 1,6- og 2-liter med moment på henholdsvis 320 og 250 Nm.

Lidt for støjende

Vi er ikke begejstrede for 3-cylindrede motorer generelt på grund af den ujævne motorgang og tilsvarende støjende motor, som kræver både isolering og afbalancering.

Den 6-trins manuelle gearkasse i bilen fungerer godt og smidigt, men i byen er der dømt fjerde gear, for i femte trækker den først rent fra 60 km/t. Så er den 9-trins automatgearkasse til gengæld ren luksus med ultrabløde skift mellem gearene.

Trailervægt på 1.450 kg.

Begge benzinmotorer er bestemt ingen racerversioner, og vi savnede lidt trækkraft. I 1,3’eren kunne gearkassen heller ikke rigtig finde ud af, hvis gear, at den skulle vælge i bykørsel.

Trailervægten er på 1.450 kg. i 4×4 testudgaven, mens 4×2 testbilen kunne trække 1.250 kg. Dieseludgaverne må dog kun trække 1.500 kg. Men det er fint for en medium trailer.

1.300 liter varerum

Varerummet er cirka på 1.300 liter og læssehøjden på cirka 64 cm. Vi skal fremhæve handskerumslåsen og aflæggepladsen under gulvet i varerummet inklusive fire fastgørelses-kroge.

Dertil kommer midterboksen. Men generelt er der ikke meget aflæggeplads i øvrigt. Der er dog kopholder, men ikke flaskeholdere i dørene. Dørene åbner 90 grader – fint, når man skal bruge bagdørene til at lægge gods ind i varerummet.

En ørn i terrænet

Den kompakte form og lille køreklare vægt på 1.430 kg gør firehjulstrækkeren til en ørn i terrænet.

Man indstiller selv trækket efter underlaget via en drejeknap – og kan vælge auto, sne, sand og mudder samt desuden spærredifferentiale – og på en lille skærm mellem hovedurene kommer der så tegninger af bilen, hvor man ser både sne og mudder hvirvle op omkring den.

Til den mudrede byggeplads

Den har til- og frakørselsvinkler på henholdsvis 21,1- og 32,1 grader samt rampevinkel på 24 grader. 200 mm er frihøjden opgivet til. Og så er det bare om at finde et egnet terræn at prøve bilen af på.

Der er nok heller ikke den mudrede byggeplads, den ikke kan forcere – med eller uden trailer. I hvert fald er den ganske letkørt – og er terrænet bakket, får man hjælp af bilens hill descend system. Helårsdækket på testbilen er dog ikke det optimale til seriøs terrænkørsel.

Mangler lidt rygstøtte

I kabinen kan passageren holde sig ekstra fast ved at holde i det store panikhåndtag på instrumentbrættet, hvis det lille håndtag over døren ikke er nok. I terrænet savnede vi lidt bedre støtte i sæderyggen, men sædet har både indstillelig lændestøtte(elektrisk) og højdeindstilling.

Ryglænet kan dog ikke indstilles trinløst i (med rulle).

Fint sikkerhedsniveau

Bilerne havde et højt udstyrsniveau – ikke mindst for sikkerheden – med adaptiv fartpilot, nødbremse, skiltegenkendelse, lys- og regnsensor, linjevogter, parkeringssensorer, tågelygter for og bag samt LED forlygter.

Dertil kommer udstyrs som flere USB-stik, DAB+ radio, læderrat, varme i rat og sæder, fartpilot og fartbegrænser, indklappelige sidespejle, tagræling, 7-tommer touchsceen, 2-zone klimaanlæg, køl i handskerum, 17 tommer alufælge (16 tommer i den lille testbil). Navigation havde bilerne ikke – men Apple Car Play.

Fakta Jeep Renegade 1,3 Turbo-benzin 4×4:
Motor: 4 cyl. turbo-benzin.
Slagvolumen: 1.332 ccm.
Ydelse: 180 hk v. 5.500 omdr.
Moment: 270 Nm v. 1.750 omdr.
Topfart: 201 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8,5 sek.
Gearkasse: 9 trins aut.
Brændstofforbrug: 11,9 km/l (WLTP)
CO2 udslip: 188 g/km.
Køreklar vægt: 1.430 kg.
Totalvægt: 2.020 kg.
Dæk/testbil: Good-Year Vector 4 Seasons 215/60 R17.
Varerum: Ca. 1.300 liter.
Læssehøjde: 640 mm.
Til/frakørsels- og rampevinkler: 21/32,1/24 grader.
Trailervægt m bremser: 1.450 kg.
Pris 1,3T 4×4 ekskl. moms: Ca. 250.000 kr.
På hvide plader: 392.000 kr.
Pris 1,0 4×2 ekskl. moms: 186.400 kr.
På hvide plader: 292.000 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk