Den prisbelønnede og helt elektriske Jeep Avenger har ikke som sine Jeep-fætre træk på alle fire og den må ikke trække en trailer.

Den er heller ikke bygget i USA, for den er udviklet her i Europa og bygges sågar i Polen, hvor der tidligere blev bygget biler som Fiat 126, Fiat Panda, Fiat 500 og Ford Ka.

Alligevel er designet tro til Jeep’s DNA med de syv gæller i kølergrill’en og rundt om på bilen findes små Jeep skilte, piktogrammer eller andre henvisninger til det frie liv, som er Jeep’ens kendetegn.

En finger med i spillet

Det vidner om, at amerikanerne alligevel har haft fingre i bilen under udviklingsarbejdet. I forhold til andre små elbiler har den tillige øget frihøjde, og der er også tilvalg af underlag – opgivet til sand, mudder og sne. Der er også tre køremåder: sport, normal og eco.

Så den er måske et elektrisk alternativ til en Fiat Panda 4×4 for en italiensk vinbonde eller det italienske postvæsen.

Herhjemme måske bilen for familien på landet med en lille grusvej op til huset – eller for håndværkeren, der skal lidt længere ud ad sporet.

Ikke mulighed for trailer

Men en off-road’er er det ikke – bare en god ”look alike,” der med sit design vækker opsigt, hvor man kommer frem.

Desværre vil mange erhvervsfolk også se bort fra Avenger på grund af manglende trailermulighed.

Til gengæld vil mange være glade for den lidt højere indstigning – som også er super fint for ældre borgere og f.eks. sosu-assistenter ude i kommunerne, der skal mange gange ind og ud af bilen.

Kendt teknik

Som van – i forbindelse med en servicebil – er den høje indstigning også et plus – og her kan vi melde om et pænt stor varerum. Læssehøjden har vi målt til 740 mm.

Teknikken er kendt – for den findes i massevis af biler i Stellantis gruppen, som Jeep hører til.

Alligevel vandt den ”Car of the Year” titlen for 2023 – måske på grund af de mange detaljer, som vi allerede har nævnt.

Op til 400 km rækkevidde

Jeep Avenger har en rækkevidde (WLTP) på 400 km – hvor der på instrumentbrættet stod 392 km, da vi påbegyndte vores test – men det holder nok ikke ved blandet kørsel. Forbruget er opgivet til 15,4 kWh pr. 100 km. Tekniske er der en 156 hk elmotor og en batteripakke på 54 kWh.

Bilen kan lynlade, men vi ladede kun ved en wall-box, så bilen kunne oplades i løbet af nattet. Via bilens ”B”- ”brake” knap samler den også strøm op under kørslen.

Avenger har et 1-trins automatgear, så bilen er letkørt med sit forhjulstræk, men ikke en racerbil som mange andre elbiler. Den er således ni sekunder om at nå ni sekunder, og topfarten er 150 km/t.

Sædevarme via skærmen

Der er en stor touchscreen i den testede ”Summit” udgave, hvor man i tre lag kan bladre frem til det, som man ønsker – f.eks. sædevarme, som burde være på en knap for sig selv på instrumentbrættet, hvor resten af bilens varme og ventilationssystem indstilles.

Vi ville nok det mellemste udstyrsniveau, som hedder ”Altitude” – hvor man sparer en del penge – uden at frasige sig adaptiv fartpilot og elektrisk bagklap. Det har mindste ”Longitude” udgave ikke.

Sparer kun momsen som Van

I den dyreste ”Summit” udgave, som vi prøvede, var der bl.a. bakkamera, lædersæder, tonede ruder, LED forlygter, linjevogter og 10,25 tommer display.

Ellers er der fra basisudgaven bl.a. regnsensor, fartpilot, nøglefri start, elektrisk p-bremse, p sensor, klimaanlæg – og 7 tommer display.

Basisudgaven koster på hvide plader ca. 280.000 kroner – og på gule plader ca. 270.-280.000 kroner. Man sparer alene momsen ved en elbil på gule plader.

Fakta Jeep Avenger Summit Electric:
Motor: 156 hk.
Moment: 260 Nm.
Gear: 1 trins aut.
Batteripakke: 54 kWh.
Rækkevidde: 400 km (WLTP).
Forbrug: 15,4 kWh pr. 100 km (WLTP).
Ladetid AC 11 kW 0-100 pct. 3 faser: 5,5 timer.
Ladetid DC 100 kW 0-80 pct.: 30 min.
Moment: 260 Nm.
Acc. 0-100 km/t: 9 sek.
Topfart: 150 km/t.
Træk: Forhjulstræk.
Køreklar vægt: 1.661 kg.
Totalvægt: 2.025 kg.
Trailervægt: 0 kg.
Dæk: Good Year 215/55 R 18.
Bremser: skiver for og bag.
Frihøjde: 200 mm.
Læssehøjde: 730 mm.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris testbil hvide plader: Ca. 340.000 kr.
Pris hvide plader: fra ca. 310.000 kr.
Pris Avenger gule plader fra ca: 250.000 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk