Elektriske biler og off road kørsel kan godt forenes – det har den kendte producent af terrænkøretøjer – Jeep – allerede bevist med den nye Avenger model, der blev kåret til Car of the Year i Europa for 2023.
Men der er ikke tale om en enlig svale – for tre yderligere Jeep modeller er i støbeskeen – og de er på markedet i henholdsvis 2024 og 2025.
I 2030 skal alle Jeep køretøjer være elektriske, er meldingen fra Jeep, som ejes af europæiske Stellantis – som udgør Peugeot, Citroën, Opel og Fiat.
Genbrug af drivliner
Under Fiat finder vi også søstermærker som f.eks. Alfa Romeo, Lancia, Chrysler og Jeep. Fælles for alle mærkerne vil være genbrug af drivliner.
Det legendariske Jeep brand opstod lige efter 2. verdenskrig – nærmere bestemt i 1948 – og var i generationer kendt for deres store, benzinslugende benzinmotorer og senere (især i Europa) også dieselmotorer.
Nu har Jeep meldt ud, at man vil være det førende elektriske SUV mærke i verden – uden at give slip på de kendte off road’ere så som Wrangler.
Lettere off-road kørsel
For kørsel i elektriske firehjulstrækkere er ifølge fabrikkens talsmænd markant lettere end med fossilt brændstof.
For chaufføren har mulighed for lettere at kontrollere dækgreb, kraftoverskud og moment alene ved hjælp af speederen. Så det bliver et skift til 4xe (Four by e) fra 4×4 (Four by Four).
Hard Core offroad kørsel vil derfor ikke være et problem fremover – mens de mindre SUV biler mere skal køre 4xe for at sikre et bedre vejgreb med glat eller løst underlag. De biler er allerede i handlen.
640 km rækkevidde
Den første nye Jeep efter Avenger er den store og sporty luksus-SUV kaldet Wagoneer S – md en rækkevidde på 640 km, op til 600 hk og acceleration til 100 km/t på fire sekunder. Den er klar næste år.
Derefter kommer Jeep Recon, som er en bil, der som Wrangler kan forcere det værste terræn. Som Wrangler kan man afmontere forrude og dørsider – men taget fældes ned elektrisk. Der er også mulighed for e-spær-aksel, trækkrog foran og off-road dæk.
Sidst men ikke mindst lanceres i 2025 endnu en elektrisk 4xe nyhed, men biltype, navn og anvendelse er der endnu ikke meldt noget ud om.