Citroën Danmark har netop løftet sløret for gulpladepriserne på Citroëns mini-SUV C3 Aircross Sportvan – og det er lige bilen til dem, der vil arbejde komfortabelt.

Knap 124.000 kroner plus moms er prisen på den Citroën C3 Aircross Sportsvan i udgaven med 100 hestes 1,6-liter HDI diesel – og det er 9.000 kroner mindre end billigste udgave med 1,2 liter benzinmotor.

Dieseludgaven passer perfekt som bilen for erhvervslivet, hvor der køres lidt flere kilometer om året – og så får man også en mere smidig motor – og en mere økonomisk motor end udgaver med 1,2 liter benzinmotor med tre cylindre. Men benzinmotorerne er hurtigere og har til gengæld den gennemtrængende tre-cylindrede lyd ved acceleration.

PSA’s Grip Control

Testbilen havde desuden Grip Control system til ekstra cirka 4.500 kroner (plus moms), der sikrer bedre tag i undergrunden. Systemet fås både til nogle Peugeot, Citroën og Opel-biler.

Vi prøvede den i et blandet skov- og markmiljø, og den klarer sig faktisk flot igennem. Der er et lille drejehjul, hvor man vælger under laget – fra normal kørsel, kørsel i sne eller i mudder eller sand – og i vores tilfælde klarede den opgaven fint.

Men man skal ikke sammenligne med en ægte 4×4 bil. Så meget kan systemet ikke – man kan slå esc stabilitets-systemet fra, og man har adgang til nedkørselsassistent (Down Hill Assist).

Øget frihøjde

Testbilen havde 16 tommer dæk og stålfælge, som er samme størrelse som de fleste Aircross modeller. 17 tommer fås dog også. Frihøjden på 17,5 cm er lidt højere end standard C3 Aircross, men det er primært bilens motorstyring og bremser, der styrer løjerne.

Grip Control systemet ændrer motorstyring og bruger bremserne til at fordele kræfterne til de trækkende forhjul. En slags elektronisk spærredifferentiale.

Sammen med Grip Control kan nedkørselsassistenten (Hill Descend) fastholde bilen ved en reduceret hastighed, selv på en kraftigt skrånende vej. Hermed er det muligt at holde den rette kurs, samtidig med at risikoen for, at bilen skrider ud, reduceres.

Komfort i fokus

C3 Aircross er en bil, som er udviklet til kunder, som sætter pris på komfort – og her har den alle SUV fordele ved høj indstigning og siddestilling. Der er tillige armlæn til førersædet – og rart er også nøglefri start.

Mange andre SUV/crossover biler er et kompromis med en lidt lavere siddestilling og så bedre vejgreb. C3 Aircroos er bygget uden kompromis’er i den retning. Men den kører glimrende – men er jo ingen racerbil.

De gamle Citroën dyder

Den er også 11,5 sekunder om at nå 100 km/t, men topfarten på 178 km/t ville jeg ikke vælge selv på en tysk motorvej. Jeg testede den fra København til Silkeborg og tilbage – og med de tilladte 110 og 130 km/t herhjemme fungerer den godt.

Den er jo noget blødt afstemt, så den suger sig ikke til asfalten. Men stik den en dårlig vedligeholdt vej – og så brillerer den.

Jeg tror også, at PSA vil have de gode gamle Citroën dyder tilbage – uden at vi skal helt tilbage til 2CV dyderne.

Linjevogter og nødbremse

Når nu den ligger så blødt på vejen, kan man glæde sig over bilens linjevogter, der holder den på sporet.

Læg dertil nødbremsesystemet, der øget sikkerheden betragteligt. Fartpiloten og fartbegrænseren holder samtidig, at man holder den lovlige fart.

Bilen er højgearet. Der er trækkraft rent fra 1.250 km/t – det betyder, at man skal i tredje gear i bykørsel, for i fjerde trækker den først fra 60 km/t – og i topgearet femte fra 80 km/t. Og så kører den 27 km/l.

Mindre vægte

Forgængeren C3 Picasso, som var en MPV-udgave, solgte en del som gulpladebil – og var udstyret med et mere rummelig og kvadratisk varerum, men den nye Aircross kan følge med noget ad vejen.

Til gengæld er trailervægten kun 840 kg, hvor den på C3 Picasso var 1.200 kg. Og varerummet er på 1.289 liter mod 1.510 liter i forgængeren. Vi skal også pege på, at der ikke er handskerumslås.

Læssehøjden udvendig er 69 cm – indvendig 13 cm, og der er en dobbeltbund i varerummet. Bagklappen har en åbning på 780 x 980 mm.

Design og farver

Men designet er noget helt specielt – med mange farvekombinationer. I kabinen kan man også tilvælge lækkert lyst stof på sæder og instrumentbræt, selv om det jo er lidt mere sart. Ekstra var der panoramatag i glas – og det kunne åbnes.

Testbilen havde fået klistres røde designstriber i bageste sideruder – måske smart, men udsynet forringes betragteligt. Den røde farve gik igen i ventilationsdyserne, i rat og i sidespejle.

Smart og praktisk er også læderrattet med flad bund og sidespejlene, der kan klappes ind – de sorte plastflader i kofangeren, der skal minde om bundplade, er vel bare moderne.

Opladning via induktion

Vi skal også nævne navigation, og på skærmen indstilles temperatur og musik. Der er desuden sædevarme, USB-stik, 12 volts stik og tre kopholdere og to flaskeholdere.

Med et særligt rum i midterkonsollen er det muligt trådløst at oplade sin smartphone, via induktion.

Din smartphones kompatible apps er også tilgængelige på den 7″ store touch screen takket være Mirror Screen-funktionen med Apple CarPlay og Android Auto.

Fakta Citroën C3 Aircross HDI:
Motor: 4 cyl. Turbodiesel.
Slagvolumen: 1,6 liter.
Ydelse: 99 hk v. 3.750 omdr.
Moment: 254 Nm v. 1.750 omdr.
Gearkasse: 5 trin.
Trækkraft: Fra 1.250 omdr.
Forbrug: 27 km/l I snit.
CO2: 96 g/km.
Topfart: 178 km/t.
Acceleration 0-100 km/t: 11,5 sek.
Køreklar vægt/totalvægt: 1.278/1.815 kg.
Trailervægt m. bremser: 840 kg.
Pris C3 Aircross 1,6 HDI: 123.581 kr. plus moms.
Grip Control merpris: 4.467 kr. Plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk