Renault T serien er ved at få fodfæste i Danmark både som eksporttrækker og til tungere indenrigs kørsel.

Vi har prøvet topmodellen High Edition på en kort tur på Vestegnen. Kun en håndfuld biler er der bestilt til Danmark indtil nu af af Renault T High Edition.

Den sorte Renault begejstrede de besøgende på de seneste transportmesser i Herning og Greve – selvfølgelig med sin lakering, men også sine komposit designede paneler på førerhuset med røde stafferinger.

Hollandsk opbygning

Og en luksuskabine med sorte håndsyede lædersæder med røde stiklinger – og masser af udstyr i øvrigt. En opbygning, som bliver foretaget af et firma i Holland.

Udstyret omfatter bl.a. alutanke, alufælge, lastindikator, dæktryksovervågning, multifunktions- og justerbart læderrat til at betjene telefon – samt navigere i menuerne på 7-tommer skærmen.

Dertil køje i 2,5 meter bredde, røde s-seler, fartpilot og hastighedsbegrænser, elektrisk parkeringsbremse og drejeknap til adaptiv fartpilot. Sikkerheden omfatter også nødbremse og linjevogter.

Entreprenørudgave ny

Salget er gået godt, men er steget ikke mindst sidst i 2017 og begyndelsen af i år, hvilket også skyldes at entreprenørudgaven C-serie er kommet til Danmark.

Men også politikken med at have flere lagerbiler klar har betydet meget for hurtige handler – for ikke at tale om et godt forhandlernet.

“Man skal op bag rattet og prøve vores produkter. Så indser man kvalitet og komfort i en Renault. Derfor kræver vi også, at vores forhandlere altid har demo-lastbiler, som kunder kan prøve. Vores nye T-serie vandt Truck of the Year prisen i 2015 – og det er en blåstempling. Ovenikøbet er vi billigere end netop Volvo og enkelte andre konkurrenter,” sagde Bruno Blin, præsident for Renault Trucks, da han besøgte Danmark i fjor.

Fællesskab med Volvo Trucks

Renault har stor fordel af fællesskabet med Volvo Trucks – ikke mindst eftermarkedet med servicering på landsdækkende værksteder i bl.a. Volvo Truck Centre. Nu også på vej: to års garanti på reservedele.

Her skal også nævnes, at de to mærker deler en masse teknik så som motor og gearkasse.

”Men hvert mærke i gruppen er selvstændigt. Måske er motorerne udviklet sammen med Volvo, men vi har sat vores præg på vores motorer og drivlinerne er forskellige. Vi har dog 120 års erfaring,” som Bruno Blin.

Kompliceret  proces

Han understreger, at sammensmeltningen mellem Renault og Volvo var en kompliceret proces, som tog seks år, men som har været en fordel for begge mærker.
For at få øget fodfæste udenfor Frankrig, hvor Renault Trucks har en suveræn position, handler det om en et godt service-netværk, og det har Renault Trucks gennem 21 servicepunkter herhjemme.

Salgskonsulent for Renault Lastbiler hos Volvo Truck Center, Jonas O. Madsen, tog denne gang med på en køretur med udgangspunkt hos importøren i Høje Taastrup.

480 hk 6×2 testbil

Testbilen var den mellemste udgave i T serien med 480 hk maskine og i 6×2 udgave med pusheraksel – en bil, der i øvrigt havde sin sidste dag på Sjælland inden den skulle køre videre i en vognmandsforretning i Jylland.

Ikke nok er den hurtig, den bremser også hurtigt med sin kraftige motorbremse, som sikrer, at man slider bremserne mindre end ellers.

480 hk modeller er i høj grad populær som eksportbil, hvor den største 520 hk udgave i højere grad bruges indenrigs med større totalvægte. 400 hk udgave fås også – også populær til eksportkørsel.

Komfortabel kabine

Det er sjældent, at Volvo-kunder skifter til Renault – de to bilmærker har forskellige kundegrupper. Renault ligger ganske vist i et lidt lavere prisniveau end Volvo, men de fleste bliver positivt overraskede, når de kommer bag rattet af en Renault T, for den kører nemlig rigtig godt.

Helt den samme følelse, som Transportmagasinets udsendte følte ved første test i Frankrig for et par år siden. Letkørt og ganske hurtig – med god komfort.

I testbilen nu er der tale om Highcab udgaven med fuld ståhøjde og fladt gulv – så man næsten har en hel stue at bevæge sig rundt i. Der er også messer af aflægge plads i skabene over forruden og et køleskab til at trække ud under køjen. Her er der også læselys og fjernbetjening til ruderne, tagluge mm.

Fakta Renault T480 6×2 High Edition:
Motor 6 cyl. Turbodiesel.
Slagvolumen: 12,8 liter.
Miljø: Euro 6 – SCR.
AdBlue tank (plast): 63 liter.
HK: 480 hk. V. 1.400-1.900 omdr.
Moment: 2.400 Nm. v. 900-1.400 omdr.
Akselkonfiguration: 6×2 m. pusheraksel.
Gearkasse: 12 trins Optidriver aut.
Udveksling: 2,64:1.
Service: 1 år Optifleet abonnement.
Totalvægt: 26 tons.
Nyttelast: 16.855 kg.
Vogntogs-totalvægt: 50 tons.
Forakseltræk: 8 tons.
Dæk: Continental 315/70 R 22,5
Sikkerhed: Nødbremse, linjevogter, adaptiv fartpilot.
ABS, esc.
2 års reklamationsret på reservedele.
Fabriksgaranti: 2 år.

Comments are closed.

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk