Det er en ganske spændende at prøve, hvor velfungerende en moderne hybridteknik virker på en stor varebil som Fuso Canter.

Vi har prøvet den bil i bytrafik i Düsseldorf, og det er interessant, at man bag rattet ikke hører de sædvanlige anstrængte motorlyde. I stedet  for mærkes , hvor blødt bilen accelererer op. Det samme fornemmes ved hurtige overhalinger . Men bliver hjulpet frem.

Standard er Duonic dobbeltkoblings-gearkasse  (systemet kendes fra VW DSG gear) , der skifter helt blødt op. Gearene ligger lige overfor hinanden, og det næste gearskift er planlagt, mens man er i det lavere gear. Derfor de hurtige skiftebevægelser.

Ved acceleration er der takket været elmotoren moment fra 0 km/ – og dieselmotoren tager nærmest umærkeligt over oppe i fart. Det forklarer brændstofbesparelsen på 23 procent. De 23 procent bedre brændstoføkonomi ved bykørsel.  Det viser et fireårigt testforløb i London.

Ved opbremsninger har man via elmotoren en ekstra bremse, som giver meget effektfuld virkning. Samtidig samles energi op fra opbremsningen. Batterierne af litium-ion typen vejer kun 63,5 kg. Der er ni moduler, der opbevarer strømmen, som den samler op hele tiden. Det kan man følge med i under accelerationen. Ved stop slår den 3-liters Iveco motor fra.
Når man manøvrerer ved parkering, klarer elmotoren hele arbejde.
Eneste minus er den lidt besværlige ind- og udstigning og det lidt bedagede interiør. Daimler har lånt motoren af Iveco, men måske skulle man til næste gang låne lidt kabinedesign fra sin egen Sprinter-varebil.

Fuso Canter Eco-Hybrid vil være den rigtige løsning til by- og nærdistribution for mange virksomheder . Merprisen i forhold til den normale Canter på 50.000 kroner vil være tjent hjem på under fire år.

Fakta
Bilen kommer hjem nu til en merpris på 50.000 kroner i forhold til den normale Canter – nemlig 287.000 kroner i stedet for 237.000 kroner.
I begyndelsen vil det være 7,5 tons modellen, der skal sælges.

I Japan sælges den også som 3,5 tons udgave – men det begrænser nyttelasten, så Fuso har ingen planer om at tage den hjem til Danmark. Kun 170 kilo vejer de 27 batterier og tilhørende systemer – så nyttelasten er fortsat rimelig med 4.845 kilo i den store model.
I Danmark er der 10 års garanti på batterierne, hvor andre lande har fem år plus mulighed for kunden at tilkøbe de ekstra fem års garanti.
Hybridteknikken har Fuso arbejdet med i 20 år, så systemet er gennemprøvet. 1.200 biler er bygget i Kawasaki i Japan, men bilerne, der skal sælges herhjemme, bygges i Portugal. Det bliver første hybridbil, der bygges i større antal i Europa.

Basismotoren køber Fuso af Fiat Power Train, som også leverer den til Iveco Daily. Det er en treliters turbodiesel med 150 hk. Den suppleres af hybridsystemet, som er Fusos eget. Det består af en 54-hestes elmotor med 200 Nm, som kobles ind ved spidsbelastninger som igangsætning og mellemaccelerationer, som vi også kender det fra hybridversioner af flere personbiler.

Batterierne oplades under nedbremsning, og hybriddelens mærkes slet ikke af føreren. Fuso Eco-Hybrid har Duonic automatgearkasse og Stop-start system som standard.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk