Til september kommer den nye Opel Vivaro sammen med søstermodellen Trafic fra Renault ud til forhandlerne.
Den nuværende udgave var meget moderne og futurisk, da den kom på markedet for 13 år siden – men i den nye udgave er der gjort mere ud af sikkerhed og komfort, så det matcher en personbil.
Første generation solgte i mere end 50.000 eksemplarer svarende til over 10 procent af det europæiske marked for kassevogne i den klasse.
Fornyet fra bunden
Den nye Vivaro er fornyet helt fra grunden – samtidig med at de funktionelle egenskaber er bibeholdt og på flere områder forbedret i forhold til den nuværende version.
Under motorhjelmen er der også væsentligt nyt i form af valgmulighed mellem to nye 1,6 CDTI dieselmotorer – den ene en BiTurbo med to turboladere og to ladeluftkølere.
Den nye Vivaro har en stor markant grill, markante forlygter med velkendt designtræk fra Opels personbiler i form af det vingeformede LED kørelys. Vingeformen går også igen på siden af bil ved fordørene, hvor en profil løber fra det øverste af døren til bunden som på flere af Opels personbiler blandt andet Insignia og Astra GTC.
Kassevogn og bus
Den nye Vivaro kommer både som kassevogn og bus med op til ni siddepladser i tre forskellige udstyrsniveauer. Fleksibiliteten omfatter valgmulighed mellem to forskellige længer og to forskellige højder. Den korte version måler godt fem meter i længden og den længste er 40 centimeter længere.
Brændstofforbruget er forbedret, så den nye Vivaro kører over 16 km/l ved blandet kørsel efter EU-normen. Det er godt 15 pct. bedre end den nuværende Vivaro version.
Bilen skal produceres blandet andet på Opel/Vauxhall fabrikken i Luton i England, der siden den første Vivaro kørte ad samlebåndet i 2001 har produceret næsten 600.000 eksemplarer af Opel/Vauxhall Vivaro og Renault Traffic, som Vivaro deler teknologi med.
Fabrikken er løbende blevet moderniseret og udbygget med større kapacitet til at lave specialopbygninger direkte fra fabrikken.