Små SUV-biler er nogle af de mest populære biltyper i Europa, så det er logisk, at Mercedes-Benz også vil være med til at få sin del af ”kagen” – og resultatet hedder GLB, GL for den tyske fabriks SUV-modeller og B for størrelsen, der ligger lige under den dyrere GLC udgave.

Bilen er bygget på samme platform som den nye Mercedes A-klasse. Det undrer jo ikke, at bilen ligger i top, når det gælder kvalitetsfølelse. GLB er godt skruet sammen.

Trods sin relativt kompakte form, kan man som personbil få den med plads til syv personer – og som Van med 1.800 liter varerum.

Trækker to tons på krogen

Vi har prøvet GLB med 2-liters dieselmotor til ca. 216.000 kroner plus moms, som nok må siges at være det perfekte valg til bilen på gule plader. Motoren er meget smidig – og bilen må trække 2 tons på krogen.

Man kan overveje at få den i 4×4 udgaven 4Matic, som koster ca. 28.000 kroner plus moms ekstra. Så kan man også forcere de mudrede byggepladser.

Men vi er ved priser, må vi anbefale at man tilkøber adaptiv fartpilot, som koster godt 7.000 kroner plus moms. Det kan virkelig undre, at det ikke er standard i en bil i denne klasse. Man må tage til takke med fartpilot og fartbegrænser.

Ikke med Apple Car Play

Testbilen var dog udstyret med adaptiv fartpilot – sammen med andre sikkerhedsdetaljer i en fører-assistentpakke, som også omfatter bl.a. BLIS Blind Spot assistent, som ”fanger” trafikanter i bilens blinde vinkel.

Dertil vil vi pege på den el-indstillelige 4-vejs lændestøtte og 10,25 tommer digital touchscreen (indgår i premiumpakken).

Standard er heller ikke Apple Car Play og Android Auto. Det undrer også – for det bruges af de fleste bilister.

LED lygter standard

Standard er dog nødbremse, regnsensor, linjevogter, bakkamera, 2-zone klimaanlæg og LED forlygter. Mens vi er ved udstyr, kan vi også pege på det kraftige læderrat, el-betjent bagklap, sædevarme, signatur LED-kørelys og 18 tommer alu-fælge.

Ved gearvælgeren har man også en touchpad – en plade, hvor man kan indstille bl.a. radioen i bilen.

Bilen havde desuden fabrikkens meget omtalte MBUX digitale cockpit med dobbeltskærm – her med et system med en særlig stemmestyret navigation, hvor man siger ”Hey Mercedes” og en venlig damestemme så spørger, hvad hun kan gør for dig.

Fin kørestilling

15.600 kroner plus moms koster MBUX pakken. Men systemet kræver en vis øvelse, før man kan få oplyst om tankstationer og hoteller i omegnen.

Bilen havde otte trins dobbeltkoblings automatgear, hvor gearene skifter hurtigt og behageligt. På vejen har man en bil, man hurtigt bliver dus med.

Man sidder godt i de velformede sæder (læder i testbilen) med en god kørestilling og fodplade, som giver en lige kørestilling.

Rimeligt lavt forbrug

Bilen er ganske kvik uden at være en racer. Man når 100 km/t på ni sekunder og topfarten er 207 km/t. Med 320 Nm i drejningsmoment får man også en meget smidig bil med hurtig reaktion på speederpedalen.

Brændstofforbruget er rimeligt – med et snit på op mod 18,2 km/l efter nyeste WLTP norm.

Bilen yder 150 hk, men den fås også med 190 hk i 220d versionen, som er noget hurtigere – og tørstigere.

Rummelig som Van

En SUV krænger altid lidt mere i et hurtigt sving end en normal sedan model, men uden at det dog er generende. Det opvejes af komforten ved let ind- og udstigning og det forbedrede udsyn, når man sidder højt.

Varerummet er stort – som nævnt på ca. 1.800 liter – og gulvet er plant uden negativ læssehøjde.

Udvendig læssehøjde målte vi til 720 mm. Der er god aflæggeplads i bilen, som også havde forkromet tagræling.

Fakta Mercedes-Benz GLB 200d 4×2:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 1.950 ccm.
Ydelse: 150 hk v. 3.400 omdr.
Moment: 320 Nm v. 1.400 omdr.
Topfart: 207 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9 sek.
Brændstofforbrug: 18,2 km/l.
CO2 udslip: 144 g/km.
Gear: 8 trins dobbeltkobling aut. (8G-DCT).
Varerum: ca. 1.800 liter.
Køreklar vægt: 1.680 kg
Nyttelast: 515 kg.
Trailervægt m. bremser: 2.000 kg.
Læssehøjde: 720 mm.
Dæk: Pirelli Scorpion Verde 235/55 R18.
Bremser: vent. skiver for/skiver bag. ABS, esc.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Pris ekskl. moms: 316.245 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk