I samarbejde med østrigske Oberaigner tilbyder MAN nu deres TGE varebilsserie med totalvægt helt op til 5,5 tons, når det gælder firehjulstrukne modeller.

Det gælder alle udgaver af den tyske varebil – altså chassis, kassevogn og minibus.

MAN peger på velegnede køretøjer for redningstjeneste, entreprenørkørsel og minibusser i særlig vanskelige områder – samt campere. I det hele taget, hvor der er behov for høj nyttelast.

Torsen differentiale

Teknisk er der tale om permanent firehjulstræk med transfer-gearkasse og Torsen differentiale til at finde den optimale trækkraft mellem akslerne.

Hvis trækkraften mangler på en aksel, flyttes mere trækkraft til den anden aksel. Systemet reagerer ifølge MAN på 0,084 sekunder for at skifte fra to- til firehjulstræk.

Bilen har tvillingmontering på baghjulene og en udveksling på 4.7:1.

Kun med 177 hk

Motorvalget er 177 hk og med et moment på 410 Nm. Dertil 6-trins manuel gearkasse eller 8-trins automat gearkasse. Akselafstand 3.640 eller 4.490 mm.

Takket været 4×4-systemet med Torsen differentiale vil de nye modeller bevare samme frihøjde. Som option kan man dog bestile en øget frihøjde på 30 mm.

Systemet øger kun egenvægten med 130 kg. Den hidtidige TGE 4×4 havde en totalvægt på op til fire tons.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk