Kultbil i rendyrket udgave. Vel knap nok overgået af den gamle Folkevognsboble. T1 Transporteren – lanceret i 1949 – kan i minibusudgaver (Sambabusser) indbringe flere hundrede tusinde Dollars på auktioner – men også T2 modellen fra 1967 er i renoveret udgave ganske kostbar.

I Brasilien har man bygget de gamle transportere i generationer – men i dag fredag den 20. november  er den sidste T2’er blevet produceret på VW’S fabrik i Sao Poulo – for nye sikkerhedskrav til bl.a. ABS bremser stopper nu produktionen.

Afløser er ikke meldt ud
VW ventes at producere en nyere Transporter på fabrikken – men der er ikke meldt officielt ud, hvilken udgave, som det bliver. T4 eller måske T5, hvis den skal være højeste miljø- og sikkerhedsniveau. De første modeller har aldrig kørt særlig godt og er ikke særlig sikre. Modsat modellerne i dag.

Til gengæld har VW meldt ud, at der skal investeres mange penge i Brasilien – bl.a. i både Audi og VW. Således skal UP, Danmarks mest solgte bil, bygges i Brasilien. Men god til godstransport er den jo ikke.

I Europa er priser over 100.000 Euro ikke ualmindeligt, altså 800.000 kroner – og det kan det også koste at renovere en busudgave fra bunden.

Værksted til renovering
Fabrikken har i  Hannover, hvor de nyeste Transportere også bygges, etableret et værksted, hvor de gamle biler renoveres. Et værksted og en udstilling på 7.000 kvadratmeter, hvor kunder kan komme og få et tilbud på en renovering af det gamle rugbrød, som bilen jo har været kendt som i Danmark.

Har man ikke pengene, kan man dog også leje en gammel T1 ’er eller T2’er – for der også en event afdeling tilknyttet værkstedet.

Der kan også være virksomheder, hvis grundlægger måske kørte i en T1 transporter. Faktisk er en meget stor kundegruppe på værkstedet virksomheder, der ønsker firmaet første køretøj bygget op, som den så ud dengang – med reklamer og det hele.

Museum med 100 Transportere
VW renoverer ikke kun de helt gamle T1. Mange får repareret deres T2 og T3 modeller – og man har også haft fat i de nyere T4, hvor man jo skiftede til forhjulstræk. Selv de første T5 er i samlingen allerede.

Der er også et museum med 100 biler, Divisionen Volkswagen Commercial Vehicles Oldtimers blev stiftet i 2007 – samme år, som det første oldtimer rally blev afholdt i Hannover. 13 medarbejdere – med mekanikere, pladesmede, autolakerere og historikere er tilknyttet fast. Når de gamle biler bliver malet, bliver det efter helt moderne metoder.

80 Euro i timen(600 kroner) må man betale i timeløn på oldtimer værkstedet, hvilket dog er rimeligt, for der bruges faglærte eksperter samt originale reservedele, som skaffes rundt om i Europa – og til slut får man et certifikat fra fabrikken som dokumentation for arbejdet. Noget som man har lært af Porsche, som også renoverer gamle sportsvogne.

Første T1 fra 1949
De første transportere hed T1 og blev præsenteret første gang i 1949 og kom til salg året efter. Ideen til bilen kom fra den hollandske importør Ben Pon, der spottere en lille transportvogn på fabrikken.

Busudgaven kom i 1957 – for 55 år siden. I 17 år fortsat T1 ufortrødent før T2 kom til i 1967 – og den holdt til 1979. T3 tog over og blev bygget til 1990, hvor den forhjulstrukne T4 blev introduceret. Den nuværende T5 kom i 2003 og er siden blevet facelifted.

Der er blevet bygget millioner af Transportere gennem de mange år – og mange kører endnu, for typisk VW, så er de særdeles robuste. I tredjelande som Kenya kører der i massevis af dem, for teknikken er meget simpel. Først var motoren luftkølet – den blev i folkemunde herhjemme kaldt en avnblæser, Senere blev motoren vandkølet. Derfor fik den nuværende T2 i Brasilien en sort køler på fronten i 1984.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk