Indiske Tata, som for snart 20 år siden købte Jaguar Land-Rover, vil købe lastbilsdivisionen af italienske Iveco.
Det gælder dog ikke forsvarsdivisionen IDV (Iveco Defebce Vehicles), som i stedet for skal sælges til den italienske koncern Leonardo.
Dermed håber sælgerne – bl.a. familien Agnelli med deres selskab Exor– at den italienske regering vil godkende salget til Tata – da det ikke er i modstrid med den italienske ”Golden Power Legislation.”.
Positiv regering
Den italienske regering er dog positiv.
”Vi støtter stærkt udenlandske investeringer af kvalitet, så længe vores teknologi, produktion og arbejdspladser bevares,” sagde erhvervsminister Adolfo Urso i en erklæring, der er blevet offentliggjort af nyhedsbureauet Reuters.
Golden Power Legislation-loven har tidligere (april 2021) betydet, at regeringen stoppede et salg af Iveco til kinesiske FAW.
Case New Holland
Det var dengang de tidligere Iveco-ejere CNH (Case New Holland), der forsøgte et salg. Siden er Iveco blevet skilt ud fra CNH – der er store i landbrugs- og entreprenørindustrien.
Exor står bag 27 pct. af aktierne – og 43 pct. af stemmerettigheder. Formand for Exor er John Elkann – barnebarn af Ivecos og Fiats stifter Gianni Agnelli. Elkann er i øvrigt også formand for selskabet Stellantis, der i dag står bag 14 mærker – bl.a. Fiat.
Han var som medejer af Iveco æresgæst, da Iveco i forrige måned fejrede 50 års jubilæum i Torino.
28,5 mia. kroner
Tata skal betale 3,8 mia. Euro eller 28,5 mia. kroner for Ivecos lastbilsdivision – og salget forventes afsluttet i første kvartal 2026, hvis myndighederne kan acceptere handlen. Der er 36.000 ansatte i Iveco.
De to selskaber vil ifølge en pressemeddelelse fra Iveco samlet sælge i omegnen af 540.000 enheder om året – og omsætte for 165 mia. kroner – fordelt over Europa (50 pct), Indien (35 pct.) og USA (15 pct.)
Tata sælger så vidt vides ikke deres tunge køretøjer i Europa – men er store i Østen og Afrika.
Fodfæste i Europa
Tata vil gerne have et større fodfæste i Europa end de har med Jaguar Land-Rover – som de købte i 2008 til cirka det halve af prisen for Iveco – og kan også få glæde af den store know-how, som Iveco har.
Både i forbindelse med produktion af last- og varebiler – og teknologien med f.eks. både el, brint, gas og diesel som drivmidler. I den forbindelse vil begge få glæde af samarbejdet med drivlineproducenten FPT (Fiat Power Train).
Nyheden om Tatas overtagelse af Ivecos lastbildivision betød, at aktierne steg med op til syv procent – men samtidig faldt Tatas aktier med ca. fire pct.
Mange partnerskaber
Iveco har tidligere arbejdet sammen med nu hedengangne amerikanske Nikola om nye lastbiler – og det er fortsat samme platform, man arbejder på.
Man har arbejdet sammen med koreanske Hyundai om brintudvikling og udvikling af den nye mini-varebil eMoovy til Iveco – og senest med tyrkisk-amerikanske Ford Trucks om udvikling af et nyt førerhus til begge selskaber.
eJolly og Super eJolly
Endelig har man samarbejde med netop Stellantis i forbindelse med nye varebiler eJolly og eSuper Jolly.
Luca Sra, direktør for Truck Business Unit hos Iveco Group, udtalte i forbindelse med jubilæet i juni, at samarbejdet med Stellantis – i forbindelse med eJolly og eSuper Jolly – er et taktisk, men strategisk træk.
Mere strategisk
”Det hjælper os med at forblive i det lette kommercielle segment og håndtere CO2-bøder,” sagde Sra.
Han pointerede, at alle partnerskaber er vigtige.
”Jo større køretøjet er, jo mere strategisk bliver det. Så partnerskabet med tunge lastbiler er nøglen,” sagde Luca Sra.



