(MONTSERRAT)

TGL og TGM lastbiler har fået mere økonomisk 7-liter D08 motor, der for et bedre miljø kører med ren SCR-teknologi.

Lettere, mere effektiv, mere robust, mere økonomisk og mere komfortabel.
Sådan kan man beskrive motoren, som er udviklet til MAN’s mindste lastbiler – TGL og TGM.

D08 SCR kaldes motoren, som er videreudviklet fra den tidligere D08 motor, der både anvendte EGR (Exhaust Gas Recirkulation) og SCR (Selective Catalytic Recirkulation), men som nu kun kører med SCR teknologi.

Sidste udvej

Ren SCR er én god metode til at sikre en så miljørigtig motor som mulig – og med strengere og strengere EU-miljøkrav nok én af de sidste veje frem for dieselmotoren.

Jeg prøvede den nye motor i en den kraftigste 6 cylindrede 0836 udgave i en MAN TGM med 320 hk. Det foregik i særdeles kuperet terræn vest for Barcelona, og det er især støjniveauet, der er mærkbart lavt – og det gør kørslen meget komfortabel.

MAN’s TipMatic gearkasse er tilpasset den ny motorserie, og i de større udgaver er der Speed-Shift funktion i de tre øverste gear, så gearene skifter hurtigere, hvilket jeg fandt er meget behageligt. Motoren er meget smidig, hvilket også ses af momentet på max. 1.250 Nm mellem 1.200- og 1.700 omdrejninger.

Arbejdet i to år

”Vi har brugt to år, har bygget 140 prototyper og testet den nye motorgeneration 3,3 mio. km i nordsvensk vintermiljø i Arjeplog – og sydspansk varme – og haft motoren 44.000 timer i testbænk – for at videreudvikle D08 motoren til fremtiden. Vi har således udviklet en ny oliesump af fiberforstærket plast, som sikrer en 103 kg. lettere motor. Vi har valgt enkeltturbo-lader med waste-gata system mod før dobbelt turbo – og vi har udviklet mindre dele. Alt sammen betyder det bedre brændstoføkonomi og øget servicevenlighed,” siger chefingeniør Fredrik Lindström, der er hovedansvarlig for den nye motor. Han er tidligere ingeniør hos Scania i Södertälje.

Samme moment

Motorerne med seks cylindre præsterer henholdsvis 250 hk og 1.050 Nm mellem 1.200- og 1.600 omdrejninger og 320 hk og 1.250 Nm – mellem 1.200- og 1.700 omdrejninger. Desuden få modellen med 290 hk og max. moment 1.150 omdrejninger mellem 1.200- og 1,700 omdrejninger.

Dertil kommer top-modellen, der dog har færre hk end tidligere – 320 hk i stedet for 341 hk. Oliens arbejdstemperatur kommer hurtigere på plads i den nye motor – og bliver der – så samlet spares 25 pct. olie. Olieskift sker nu ved 80.000 km i stedet for 60.000 km.

D0834 er en firecylindret udgave kun til TGL med basisversion på 4,6 liter med 160 hk og 600 Nm, en mellem-model yder 190 hk og 750 Nm og den større udgave yder 220 hk og 850 Nm.

Mere sikkerhed

Efficient Roll er en ny funktion i TGL og TGM, hvor gearkasse skifter til friløb fra 55 km/t på lige og faldende vejstrækninger – og sparer brændstof.

I de større TGS og TGX-modeller er der nu ACC med stop/start funktion og nødbremse assistent i D26 motorer med Euro 6 i de Scania udviklede 12+2 gearkasser, så bilerne selv følger trafikken og selv bremser ned ved forhindringer ned til 15 km/t. De gør kørslen mere behagelig og nedsætter slid på koblingsdele.

Systemet virker også sådan, at motoren selv starter op, hvis bilen har været bremset ned til 0 km/t. Er standsningen på mere end to sekunder, skal man kort træde på speederen. Så starter bilen igen.  Den nye aktivitet kan forhindre mange skader.

Bilerne har også linjevogter (Lane Guard assist), så de holder deres bane. Teknisk er der ellers ikke sket ændringer på TGS og TGX motorerne, som først bliver opdateret i 2019.

Nyt interiør

Er man interesseret i interiørdesign, kan vi oplyse, at der nu kommer nyt interiør-design på alle TGL, TGM, TGS og TGX modeller med flere farvevalg. Der er ny køleboks placeret i midten af kabinen, og dertil med flere aflæggepladser. Der er også flere USB og AUX-stik.

Hele kontrolpanelet er løftet 25 mm op, og man har samlet de mest anvendte betjeningsknapper – bl.a. for varmeapparat – for at give bedre betjening. Her findes også drejeknappen for TipMatic gearkassens funktioner.

Fire tommer farveskærm

Mellem hovedinstrumenterne er der nu placeret en fire tommer farveskærm, hvor chaufføren kan følge bilens funktioner så som forbrug og aktuelt gear.

Der er også en ny placering af de fire kopholdere. Ved køjeområdet er der kommet 12- og 24 volt stik og bedre aflæggeplads til bl.a. aviser – og bedre læselys. En ny tagluge har nu alarmfunktion mod indbrud.

Endelig er der kommet det nye RIO BOX flådestyringssystem til alle MAN Euro 6.

 

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk