Volvo har med den nye V60 nærmet sig fordums styrke på stationcar-markedet – med en model, der i størrelse passer godt til Danmark.

Volvo har introduceret V60 stationcar, som prismæssigt er den naturlige arvtager fra V70-serie. Standard er som sædvanlig en meget høj kvalitet og masser af sikkerhedsudstyr.

I Danmark er det SUV-modellen XC60, der er bestseller som Van (og personbil), men for mange er V60 måske det bedste valg – for den har med sit lavere tyngdepunkt bedre køreegenskaber. SUV modellens fordel er den høje og lettere ind- og udstigning

To tons på krogen

Kører man så med trailer – og V60 må faktisk trække afsted med to tons på krogen – så får man et vogntog, der er knapt så vindfølsomt. Og så er momentet for øvrigt hele 400 Nm mellem 1.750- og 2.500 omdrejninger.

Det er fint for de fleste – især da bilen er udstyret med en smidig otte trins automat-gearkasse. Men man kan nu godt drømme om Volvos gamle 5-benede maskiner, der havde lidt mere råstyrke. Til gengæld er de nye 2-liters motorer også mere økonomiske.

De snart historiske NEDC forbrugstal sagde 21,7 km/l – og det er naturligvis optimistisk og et par kilometer for højt. Især som arbejdshest kan man ikke forvente så pæne tal.

Max 180 km/t i en Volvo

Til gengæld når man 100 km/t under otte sekunder og er man i Tyskland, kan man prøve topfarten på 220 km/t.

Volvo har jo meldt ud, at ingen Volvo-bil i fremtiden kan køre mere end 180 km/t – for en sikkerheds skyld. Men det er nok heller ikke sundt at køre galt med 180 km/t.

Bilen har en varerum på ca. 1.400 liter, som er kvadratisk og lettere at gå til end f.eks. den større V90. Varerummet må laste ca. 500 kg. og der er fire fastgørelseskroge.

God aflæggeplads

Der er også god aflæggeplads under gulvet – bl.a. i det særlige geværrum, som ombygger-firmaet TJ Karosseri i Ishøj udstyrer bilen med – med lås (ligesom på handskerummet).

Der er også midterboks i kombination med midterarmlæn. Læssehøjden målte vi til 63 cm. Bagklappen er elektrisk betjent.

Halv pris som Van

Vi har prøvet en udgave med topudstyret Inscription med den store D4 dieselmotor med 190 hk, som koster ca. 600.000 kroner på hvide pladser, mens prisen som Van er 341.591 kroner, hvoraf momsen udgør 50.589 kroner. Altså halv pris.

Der var proppet et par udstyrspakker i bilen, som ikke gjorde bilen billigere – men her vil jeg fremhæve bird view kameraet, der giver optimalt udsyn rundt om bilen.

Pris eks moms ca. 12.000 kroner. Stort plus er også LED lygter og p-sensorer til 8.000 kroner.

Topudstyret

I kabinen var der hvidt læderindtræk med massagefunktion og ventilation i forsæderne, der også var elektrisk indstillelige med memory. Her er man allerede oppe på over 20.000 kroner plus moms. Vildt er dog især et head-up display, som Volvo vil have 12.000 kroner for plus moms.

Jeg vil ikke gå i enkeltheder omkring udstyret generelt – kun nævne, at der var eftermonteret navigation til 9.000 kroner – og det kan man jo ikke undvære på jobbet.

Kort kan jeg nævne LED kørelys (Thors Hammer design), tågelys, tagbøjler, alufælge (19 tommer på testbil), Harman Kardon lydanlæg og DAB+ radio (ekstra), fart- og speedpilot, indstillelig ”Drive Mode” og elektrisk håndbremse.

Gladere og gladere

Designet indvendigt var typisk svensk med brug af træ på instrumenteringen – og så læderrat i sort og hvidt. Men farver kan man jo selv bestemme.

Informationsområdet ligger i den store trykfølsomme skærm, hvor man skal lære at finde rundt. Det tager lidt tid – f.eks. indstilling af radioen og indstilling af temperatur. Et plus er de fornemme sæder med varme, der yder optimal støtte.

Bilen er jo ganske hurtig, men også støjsvag – så det er en super rejsebil. På vejen bliver man gladere og gladere for at køre i bilen – og må vi ikke glemme det omfattende sikkerhedsudstyr med bl.a. adaptiv fartpilot.

Fakta Volvo V60 D4 Inscription Van:
Motor: 4 cyl turbodiesel.
Slagvolumen: 1.969 ccm.
Ydelse: 190 hk v. 4.250 omdr.
Moment: 400 Nm v. 1.750-2.500 omdr.
Topfart: 220 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,9 sek.
Brændstofforbrug/snit (NEDC): 21,7 km/l.
CO2 udslip; 125 g/km.
Gear: 8 trins automatgear.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag. esc. ABS.
Dæk: Nokian WR4 235/40 R19.
Køreklar vægt/totalvægt: 1.739/2.260 kg.
Trailervægt m. bremser: 2 tons.
Varerum: Ca. 1.400 liter.
Læssehøjde: 630 mm.
Akselafstand: 2.870 mm.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris inkl. moms: 341.591 kr.
(Heraf moms: 50.589 kr.)

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk