Volkswagens nye elektriske eCrafter varebil er udviklet til bykørsel – på motorvejen bliver batterierne hurtigt flade.

Den danske Volkswagen importør bor i Brøndby, så når første etape er motorvejen ind til København, så går det hurtigt med at tære på rækkevidden.

135 kilometer stod tælleren på, da turen begyndte – og ved ankomst til kanten af byen på Amager, stod tælleren på 95 kilometer. Og der er ikke 40 kilometer at køre.

Tænke på reel situation

Men som al test af elbiler skal man forestille sig, at turen begynder hjemme i firmaet, hvor der jo er en ladeboks.

Efter knap en uges test var vi nede på 20 kilometer, og så måtte vi finde en Clever ladestation i Sydhavnen – vi skulle jo tilbage til Brøndby mandag morgen.

Men efter et døgn – og var færdig med at lade – stod tælleren stod kun på 129 kilometer. Fabrikken oplyser 173 kilometer ved fuld opladning.

Sjatladning i frokostpausen

Derfor er det i hvert fald nødvendigt at man planlægger sine ture i eCrafter meget nøjagtigt – så man kan nå hjem i firmaet uden at løbe tør for strøm. Lidt sjatladning i frokostpausen kan dog hjælpe lidt.

I begyndelsen var der kun Berlingo og Partner fra Citroën og Peugeot som elbiler, så kom Kangoo ZE fra Renault og Nissan eNV200 – og senest Renault Master ZE.

Men snart vil alle importører med respekt for sig selv tilbyde el-drevne og el-hybrid drevne varebiler. Volkswagen og søsterselskabet MAN har premiere på eCrafter og eTGE i næste uge på transportmessen i Herning.

Krav fra bystyrer

Det vil også være en krav for alverdens bystyrer – bl.a. København, som også nok vil kræve, at deres eksterne håndværkere vælger el-varebiler eller anden ikke-fossil transport som brint og biogas.

Produktionen på kraftværker er dog i dag blandet med forskellige opvarmningsemner (kul, træpiller, vind mm) – men lokal forurening omkring elbilen er der ikke. Her er CO2 udledningen 0 g/km.

Regner man også udledningen fra produktionen med er CO2 udledningen nærmere 60 g/km (tal oplyst af Nissan i forbindelse med lanceringen af deres elektriske eNV200 for år tilbage.)

El-varebil billig at holde kørende

Transportvirksomheder, der f.eks. vil indynde sig hos politikere, skal ifølge fabrikken betale lidt ekstra for bilen i forhold til den dieseldrevne Crafter TDI, som koster ca. 291.000 kroner med 8-trins automatgear – eksklusiv moms. Begyndelsesprisen for eCrafter er på 475.000 kroner plus moms.

Men en el-bil er billigere at holde kørende, fordi der ikke er sliddele i samme omfang. Så taget i betragtning, at en eCrafter formentlig kan holde længere end en diesel-Crafter, kan totaløkonomien formentlig holde sammen.

Topfarten er samtidig begrænset til 90 km/t, så er er dømt inderste spor, når man kommer på motorvej.
eCrafter er både lynhurtig og særdeles letkørt – for der er drejningsmoment fra 0 km/t.

Meget komfortabel

Kørestillingen er behagelig som i den normale Crafter. Automatgearet virker behageligt – det er 1-trins, men virker ikke så anstrengt som en CVT gearkasse – nærmere som om det skifter i flere trin..

Det er pakke- og kurérkørsel, der især er i fokus, men også visse håndværkere kan få glæde af bilen. Og flere erhverv, hvis det gøres billigere at parkere i byen med en elbil.

Litium-ion batterierne under gulvet stjæler lidt af læssehøjden. Bilen samler dog strøm op ved f.eks. opbremsning.

Følg med i forbruget

På instrumentpanelet kan man løbende følge med i, hvor meget rækkevidde, der er tilbage – og det er en stor fordel. Bilen er helt støjfri (vi mærkede heller ikke dæk- og vindstøj). I øvrigt kan man ikke starte bilen, før man har lukket døren og spændt sikkerhedsselen.

eCrafter har bl.a. varmepumpe som standard – en stor fordel for komforten i bilen om vinteren, og så tærer man heller ikke på samme måde på batterierne. Hvis man kobler klimaanlægget til, kan man på touchscreen’en følge strømforbruget.

Udstyrsniveauet er ganske højt – bl.a. med LED lygter for og bag samt LED signatur-kørelys. Der er bird-view monitorer omkring bilen, så man lettere undgår skader – og tillige bakkamera. Dertil klimaanlæg, varme i sæder og forrude samt navigationssystem og hot-spot system.

Nødbremsesystem

Sikkerhedsmæssigt skal vi nævne AEB city-nødbremsesystem, sidevindsassistent og multikollisionsbremse.
Fra udstyrslisten kan vi nævne handskerumslås, fartpilot, navigation, dobbelte sidespejle,

skiltegenkendelse, bakkamera, linjevogter, klimaanlæg, to armlæn på førersædet, ergo Comfort sæde, sædevarme for fører og passager, udendørs temperaturmåler, p-sensor og to vejs justerbart rat (dog af plast).

Der var 10 fastgørelseskroge i varerummet, to trinbrætter til varerummet, beklædt bund og sider i varerummet og tre håndtag til at lette indstigning i varerummet.

Bil fra Polen – drivline fra Tyskland

eCrafter og eTGE produceres på fabrikken i Polen sammen med deres dieseldrevne søstermodeller. Elkomponenterne monteres efterfølgende på moderfabrikken i Hannover. Drivlinen kommer fra VW’s fabrik i Kassel. Batterierne er fra Braunschweig.

Ladestik sidder bag samme klap som dækslet til diesel.

25 flådekunder i fire lande har testet eCrafter inden præsentationen i september i fjor. 33 pct. af dem udnyttede eldriften temmelig dårligt – med dårligt sammensat distribution, 47 pct. meget godt – med optimal distribution i byer med ”last mile” – og 20 pct. udnyttede el-driften rimeligt – som et gennemsnit af de to andre grupper.

Test og interview

I gennemsnit kørte testfirmaerne 70 km om dagen eller i ni timer med mellem 50- og 100 stop på ruterne. Gennemsnitslasten har 875 kg. Kun 10 pct. havde brug for trailer. Kørsel med pakker og varevarer samt reservedele var de mest udtalte kundegrupper.

Udover disse flådetests har Volkswagen gennemført interview med 1.460 små og mellemstore virksomheder samt 150 større virksomheder – som har været en væsentlig del af udviklingsfasen.

De første eCrafter er rullet ud til udvalgte kunder – bl.a. i Københavns Lufthavn. Officielt fejrer den premiere på Transport 2019 udstillingen i Herning i næste uge.

Op til 173 kilometer rækkevidde

I gunstigste fald har bilen ifølge fabrikken en rækkevidde på 173 kilometer – men i hvert fald mellem 120- og 140 kilometer. Topfarten er begrænset til 90 km/t.

Bilen yder 136 hk og har et moment på 290 Nm. Batterieffekten er 35,8 kW. Al teknik er hentet hos koncernens eGolf.

Opladning med hurtiglader tager 45 minutter for 80 pct. opladning – max opladning ekstra 20-23 minutter. Hjemme med mormorstik op til 17 timer.

Godt fem timer med ladeboks

Har man en ladeboks i firmaet tager det fem timer og 20 minutter. Forbruget til 100 km kørsel svarer til cirka 2,1 liter diesel.

Bilen kommer i to udgaver på 3,5- eller med 4,25 tons med nyttelast på henholdsvis knap én eller 1,75 tons. Varerummet er på 10,7 kubikmeter.

Der ydes otte års garanti på drivlinen eller 160.000 km’s kørsel. Strømforbruget er 21,52 kWh pr. 100 km.
Dækmonteringen var i øvrigt BF Goodrich Activan Win ter 235/65 R16c.

Fakta om el

Elmotor, gearkasse og og differentialet udgør et kompakt modul. Andre tekniske elementer i drivlinen er blandt andre motorstyreenheden og den såkaldte elektronikstyring. Sidstnævnte styrer højspændings energiflow’et mellem elmotoren og batteriet.

Den jævnstrøm, der er akkumuleret i litium-ion batteriet, omformes i den forbindelse til vekselstrøm af elektronikstyringen. En jævnstrøm/vekselstrøm omformer genererer 12-volts spændingen til ledningsnettet.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk