Volkswagen har lanceret deres kraftigste 3-liter Amarok V6 til dato med 258 hk og endda 272 hk som kortvarigt boost ved kick-down.
Volkswagen satser på kubik med den 3-liter V6 motor til deres pick-up – og så har den altså 258 hk. Præcist det samme som i rivalen X350 fra Mercedes-Benz, men hos Volkswagen er der en boost effekt ved kraftig kick-down, så bilen opnår 272 hk.
Momentet kan også tage pusten fra de fleste – nemlig 580 Nm mellem 1.400- og 3.000 omdrejninger. Endda på et pænt bredt omdrejningsområde. En rigtig lille truck.
For de professionelle
I Tyskland er 4-hjulstrukne pick-up biler ofte brugt af private, der skal have deres surfbræt til stranden eller deres mountainbike ud i skoven – hvor man kan have glæde af bilens firehjulstræk.
I Danmark er det først og fremmest professionelle erhvervsfolk, der kører i så kraftig pick-up – bl.a. entreprenører, skovfolk, jordbesiddere og håndværkere.
Og det gør de oftest, fordi de har behov for at transportere en gravemaskine på en trailer. Bilen må nemlig trække 3.500 kg. på krogen. Og så er der vogntogs-stabilisering.
Legetøj for de få
Så hvis husets datter skal have flyttet sin ridehest eller husets herre have flyttet sin båd – så klarer bilen det uden problemer. Men en bil til 346.861 kroner plus moms er ikke legetøj for ret mange.
Amarok har modsat Mercedes X350 ikke uafhængig affjedring bagi – men stiv aksel og bladfjedre (her 2+1). Med tom bil kan bagvognen virke lidt urolig, men testbilen var fuldt lastet, så den lå meget stabilt på vejen under testen fra København til Herning og retur.
Men den var selvfølgelig lidt tørstig med så stor en vægt – og vi opnåede ikke fabrikkens officielle 11,9 km/t på langturen.
Masser af overskudskraft
Vi mærkede dog ikke synderligt meget til vægten, når vi gassede op. Der var stadig masser af overskudskraft – men ujævnheder slog igennem affjedringen.
Der var en knap til spærredifferentialet, som er vigtigt, hvis man ofte kommer ud i terrænet med bilen. Det er let at sætte bilen op til off road kørsel. Man kan også vælge reduktionsgear til bilen.
60 profil Michelin-dækkene på de 18 tommer alu-fælge var rimeligt almindelige landevejsdæk, men her kan man jo købe et par kraftige terrændæk, hvis det er nødvendigt.
Superblødt gearskift
På landevejen opgiver fabrikken en topfart på 207 km/t og man når 100 km/t på 7,3 sekunder – vist ikke noget, som ret mange har brug for i dagligdagen. Automatgearet sikrer derimod en superblødt skift, som øger komforten.
Udstyret var Aventure specificeret – altså topmodellen. Det betød standardudstyr så som navigation, 2-zone klimaanlæg, Bi-xenon forlygter og LED signatur kørelys.
Bilen havde læderbetrukne og el-styrede sportssæder, som gav en god støtte og læderrat med skifteplader bag rattet til manuelle gearskift – så kan man selv bestemme tempoet.
Massevis af sikkerhed
Sikkerhedsudstyret var omfattende med elektronisk stabilitets-program (esc), antispin, around view kamera, bakkamera og p-advarsel, down hil assist, skiltegenkendelse, sædevarme, tågelys for og bag samt fartpilot.
Som arbejdsbil er man også glad for de kraftige trinbrætter på siderne, de fire fastgørelseskroge i ladet, den gode aflæggeplads i kabinen med handskerum (med lås), skuffer under forsæderne, midterbox og hylde over instrumentbrættet samt to kopholdere og to flaskeholdere.
Amarok har altid været en stor pick-up, som kan give udfordringer, hvis man skal forcere en tæt skov, men komforten i kabinen er til gengæld fremragende.
—
VW Amarok 3,0 V6 258 hk Aventura:
Motor: 4 cyl. TDI turbodiesel.
Slagvolumen: 2.967 ccm.
Ydelse: 258 hk ved 3.250-4.000 omdr.
(med boost-effekt: 272 hk)
Moment: 580 Nm v. 1.400-3.000 omdr.
Træk: 4Motion firehjulstræk og spærredifferentiale.
Topfart: 207 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,3 sek.
Forbrug: 11.9 km/l.
CO2 emission: 220 g/km.
Køreklar vægt: 2.235kg.
Samlet vogntogsvægt: 6.000 kg.
Trailervægt m. bremser: 3.500 kg.
Bremser: Skiver for og bag, esc, ABS, SCR.
Affjedring: 2+1 lag bladfjedre.
Dæk: Michelin 255/60 R18.
Pris ekskl. moms: 346.861 kr.