Et arbejdsredskab for distributører i citycentre. Sådan er det meningen, at den nye EZ-FLEX fra franske Renault skal opfattes.

Den er stadig på eksperimentalstadiet, men det ligger fast, at den er elektrisk og den også er forbundet med andre små el-køretøjer og med kørselschefen hjemme på lageret.

Denne type køretøj skal stå for, hvad som kendes som ”Last Mile Delivery” og skal testes inden en lancering af professionelle aktører så som kurérselskaber – og de skal indsamle data, som Renault kan benytte til at udvikle den endelige transportenhed.

Testes over to år

12 køretøjer af EZ-FLEX typen skal bruges til test – og eksperimentet skal løbe over to år.

Man ved fra undersøgelser, at godstransport-volumen vil være firedoblet i 2050 – og derfor kunne den franske bilkoncern allerede i fjor vise sin EZ-PRO concept varebil. Den er en fortsættelse af samme idé – her bare nummeret mindre.

Tre kubikmeter varerum

Varerummet er på tre kubikmeter – og varebilen måler 3,86 x 1.65 x 1.88 meter. Læssehøjden er på 780 mm.

Instrumenteringen er ganske simpel, men indeholder det vigtigste. Vendediameteren er 4,5 meter.
Rækkevidden skulle på en fuld opladning være på 150 km – nok taget i betragtning, at 50 km. er det gennemsnitlige behov.

Miljørigtig mobilitet

60 pct. af verdens befolkning vil bo i byer i 2030, viser undersøgelser – og med en stigende e-handel vil vi se et øget behov for fleksible og hurtige leveringer – som man skal kunne stole på.

”Miljørigtig mobilitet for alle – nu og i fremtiden,” er Renaults ordsprog.

Den nye transportenhed vil få sin udstillingsdebut på VIVA teknologi messe på Paris Expo ved Porte de Versailles fra 16- til 19. maj.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk