Den holder nærmest aldrig stille, for den går fra chauffør til chauffør så vidt det er muligt. En af landets nok kendteste lastbiler, vognmand Bo Loyd Skjødts Iveco Stralis med design-elementer fra Ferrari, har efter to år rundet 500.000 km. – uden de store problemer.
Men den flotte hækspoiler har slået dybe ridser i den endnu flottere Ferrari inspirerede hæk – det sker når traileren rammer spoileren ved kørsel over ujævnheder og vejbump.
”Bilen har også fået en skade i forbindelse med lastning af stål, så den oprindelige farve har maleren ikke kunnet ramme, siger Bo Skjødt.
Det var mange penge, der blev ofret for at få bygget drømme-lastbilen – med en polsk smed, der har været med til at banke det særlige Ferrari-bagstykke ud og en tysk autolakerer, der sleb og polerede for at få den specielle metalrøde lakering.
Faste ruter i Bo’s Ferrari
BLS Transport har faste ruter – i reglen for DSV. Det er altid Bo’s ”Ferrari”, der henter og bringer gods til og fra Silja Lines Finlands-færger i Stockholm hver weekend. I hverdagen står det på ture til Belgien og Holland – men det kan også blive til ture til Horsens samt til Englandsbåden i Esbjerg.
”Vi kører på helt faste tider, men vi kan selvfølgelig blive forsinkede – hvis vi f.eks. misser en farligt-gods færge.” siger Bo Skjødt.
De andre biler har også meget faste opgaver så som at køre beton til og fra Sverige – men desuden er der opgaver som at køre post i de tidligere morgentimer. Vigtigt er dog vagtskidtet kl. 19 hos DSV i Brøndby.
Service overfor kunderne
”Jeg prøver hele tiden at optimere bilerne, så de ikke står stille. Men jeg gør ikke mindst ekstra meget ud af service over for kunderne. Jeg vil gøre en forskel,” siger Bo Skjødt, der før livet som vognmand arbejdede som butikschef i Netto.
Han har i dag 11 chauffører ansat – og han gør alt for ikke at presse chaufførerne. Han tager tit selv en tur til Tyskland.
”Køre-hvile-tidsregler står øverst på listen over det, som skal være i orden. Det er fyringsgrundlag at se igennem fingre med reglerne. Ikke mindst min røde Stralis vækker jo opsigt – og når så vi kører med orange farligt-gods skilte, så skriger det jo nærmest til det tyske BAG gods-politi,” siger Bo Skjødt.
Farligt gods er ikke faligt
Farligt gods er ikke eksplosiver i dette tilfælde. Bo kører mest med gods som film og lignende.
Bo’s ”Ferrari” er på 500 hk og har teknisk altid været i orden. Men brændstofforbruget er højere end på Bo’s ældre sorte Stralis 500 fra 2008, som har været demobil hos Iveco.
”Kan jeg få én af bilerne til at køre 3,2 km/l i stedet for 3 km/l, sparer jeg 40.000 kroner på et år,” siger Bo Skjødt.
Ventede et halvt år
Inden han fik den nye Stralis ”Ferrari” i april 2012, måtte han vente et halvt år, hvor han havde lejet en gammel slidt Stralis.
Tidligere havde han en Stralis fra 2004 og en fra 2009, som kom i stedet for en ældre Scania 450, han fik i 2001. Den havde kørt fra ny hos Roland Munch siden 1998. I dag har vognmandsforretningen Volvo FH 460 fra 2011.
”Jeg skal køre et år mere i min røde Stralis, før den går tilbage til forhandlingen ifølge leasingkontrakten. Men jeg har dog en klausul, at jeg tager den særlige bagende og kænguru-gitteret med mig. Jeg har endnu ikke besluttet, hvad jeg så skal have i stedet for – det bestemmer prisen også,” siger Bo Skjødt.