Sikkerhedssystemer bliver der flere og flere af i nye biler – men dæktryksmålere, som har været lovkrav siden november i fjor, bliver ødelagt, når man pumper det punkterede dæk op med den gummimasse, som følger med bilens lappegrej.

Så for ejere af nyere biler kan det blive dyrt at punktere. Det skriver FDM i seneste nummer af ”Motor,” der udkommer i morgen.

Har bilen eksempelvis de avancerede dæktryksfølere, der sidder i hvert hjul, kan regningen for en punktering lyde på ikke mindre end 4.150 kroner.

Det skriver FDM’s medlemsmagasin Motor.

Dæktryk er afgørende
”Et korrekt dæktryk er afgørende for sikkerheden. Det er baggrunden for, at EU fra november har indført krav om dæktryksovervågning i alle nye biler,” siger bilteknisk redaktør i FDM Søren W. Rasmussen.

Når det fremover kan blive så dyrt at punktere i nye biler, skyldes det ikke kun den elektroniske dæktryksovervågning TPMS (Tire Pressure Monitoring System), men som nævnt også det lappekit, der i dag har erstattet reservehjulet i de fleste biler.

Lappekittet virker nemlig ved, at der sprøjtes en gummimasse ind i det punkterede dæk, som lukker hullet, hvorefter dækket kan pumpes op igen med den medfølgende kompressor. Massen nøjes dog ikke med at lukke hullet, men lægger sig også omkring den føler, der overvåger dæktrykket.

Smarte lappekit
”De nye lappekit er både smarte og praktiske og gør det nemt selv at lappe dækket, så man kan komme videre. En lapning skal dog følges op af en kontrol på et dækcenter, hvilket som regel er lig med afrensning af fælg og ofte udskiftning og ny kodning af trykføler – samt nyt lappekit og i værste fald nye dæk. Så hvad der tidligere kunne klares for langt under 1.000 kroner, bliver nu en dyr affære,” siger Søren W. Rasmussen.

Vil man undgå at bruge de nye lappekit, har en del nye biler fortsat plads til et reservehjul. Merprisen for et nødhjul med donkraft og hjulnøgle koster ca. 1.500 kroner.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk