Kvaliteten bliver bedre og bedre, når man skifter fra generation til generation. Det handler om Toyota Yaris Hybrid, der nu kører i femte generation.

Efterhånden har fabrikken fået pakket den 3-cylindrede maskine ind, så man i det daglige stort set ikke hører til den trebenede konstruktion.

Men vi kørte en tur fra København til Fredericia og retur – ca. 430 km – og her hører man på motorvej tydeligt motoren. Især, når der skal overhales. Ved høj fart er det svært at tale med medpassageren.

Langt på literen – i byen

Samtidig går den gode økonomi fløjten. Vi brugte en fuld tank på turen – hvor vi på instrumenterne ellers blev lovet en rækkevidde på 662 km.

Vi havde 14 km på tælleren, da vi ankom til Amager på hjemrejsen. Reaktionen, når man træder speederen ned, er også lidt langsom.

Derimod kører hybrid-bilen oftest på el halvdelen af tiden, når man bevæger sig rundt i byen og på små landeveje. Så har den ikke problemer med at holde de officielle 23,3 km/l i snit – som er WLTP tallet.

Da vi prøvede bilen ved præsentationen i Spanien i foråret, opnåede vi at køre tæt på 25 km/l i vores testforløb – og vi præsterede tillige at køre 70 pct. elektrisk.

Fin komfort

Komforten bag rattet er fin. Man sidder godt – og i den prøvede hybrid model i Premiere Edition udgaven får man en masse udstyr – bl.a. digital instrumentering med 10,5 tommer skærm.

Dertil head-up display, glastag, alufælge, multijusterbart førersæde (stof med læderkanter), elektrisk p-bremse og varme i sæderne.

Sikkerhedsmæssigt får man adaptiv fartpilot, linjevogter/vognbaneassistent og nødbremse.

Irriterende biplyde

Vi er – også her – irriteret over biplyde, som aktiveres, når man overtræder fartgrænser med 1 km/t – lyden kan slås fra via skærmen, men det er ikke let, og det skal gentages ved hver start.

Fabrikken byder optimal garanti. Først tre års fabriksgaranti, men dertil kommer Relax-garanti på 10 år, hvis man opfylder servicekravene.

Dyr testbil

Der er god plads under gulvet til ekstra gods – fin for at sikre mod tyveri. Yaris fås tillige fortsat som Van – og her slipper man for at betale de 325.000 kroner, som testbilen koster.

Billigste Yaris med 1,5 liter benzinmotor i Active opsætning koster ´lige under 200.000 kroner på hvide plader – som Van eksklusive moms 135.075 kroner. Style udgaven koster ca. 7.500 kroner mere.

Før begyndte Van-priserne ved 150.000 kroner plus moms – så der er blevet hugget 15.000 kroner af prisen.

Spar penge som Van

Mindste Hybrid udgave med 116 hk koster ca. 238.000 kroner – som Van 157.859 kroner i Active udgave – og ca. 8.000 kroner mere i Style udgave.

Dertil kommer så muligheden for at vælge udstyrspakker. F.eks. til parkeringssensorer.

130 hk udgaven koster cirka 50.000 kroner mere end den 116 hk hybridudgave på hvide plader – det er godt 30.000 kroner mere som Van.

Bedre trækkraft

De fleste heste i 130 hk udgaven siker, at drejningsmomentet i elmotoren med 185 Nm er blevet 30 pct. forbedret.

Det vil betyde, at de mange, der køber bilen som Van, kan opnå mere smidig kørsel med last.

Samtidig har fabrikken – for at kompensere på den øgede vægt på ca. 50 kg. i den tungere 130 hk model – strammet affjedringen op. Der sikrer bedre køreegenskaber.

Populær som van

En masse indstillinger sker nu (bl.a. via knapper på rattet,) så man på skærmen foran chaufføren kan koble systemer til og fra.

Alle hybridmodeller har e-CVT trinløst automatgear, som skifter meget blødt. Vi savnede dog trinløs rygindstilling (med rulle).

I 2023 blev der solgt 181 Yaris Van i Danmark – ud af 2.513 udgaver på hvide plader – de fleste i hybridudgave.

Lille trailervægt som hybrid

Fordelen ved benzinudgaven er dog, at den har en trailerkapacitet på 850 kg. med bremser.

Hybridmodellerne begynder med trailervægt på 450 kg. Trækkrog koster i øvrigt 12.585 kr. (med moms).

Teknik – Toyota Yaris 130 hk Hybrid Premiere Edition:
Motor: 3 cyl. Benzin/hybrid.
Drivkraft: benzin.
Slagvolumen: 1.490 ccm.
Max ydelse system: 130 hk (el: 83/benzin: 91).
Moment: 120 Nm v. 3.600-4.800 omdr.
Moment elmotor: 185 Nm.
Topfart: 175 k/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,2 sek.
Gear: e-CVT trinløs aut. gear.
Dæk testbil: Bridgestone Ecopia 205/45 R17
Køreklar vægt: 1.190 kg.
Totalvægt: 1.615 kg.
Trailervægt m. bremser: 450 kg.
Varerum: 1.350 x 1.270 x 870 mm
Åbning bredde bagklap: 910 mm
Læssehøjde udv./indv.: 680/30 mm.
Fabriksgaranti: 3 år/100.000 km.
Relax-garanti: Op til 10 år/185.000 km.
Priser testbil hvideplader: 325.000 kr.
Yaris Van fra: Cirka 135.000 kr.
Testbil som Van: Cirka 210.000 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk