Interne bestemmelser hos Suzuki har i efterhånden mange år betydet, at deres personbiler ikke må ombygges til varebiler eller Van’s.
Tidligere var f.eks. den lidt større Suzuki Vitara nok den mest solgte gulpladebil i en lang årrække gennem 90’erne og 0’erne.
Man kan dog som privat kunde allierede sig med en bilforhandler og en karosseriopbygger – og få en hvidpladebil bygget om til Van. Men det koster jo lidt.
Budbringer
Den nye lille Swift ville være en spændende bil som f.eks. budbringer og servicebil, som kunne konkurrere med andre små biler, der har succes som gulpladebiler – i første række Toyota Yaris.
Den japanske byggede Swift har en super kvalitet til en meget gunstig pris fra 170.000 kr. som personbil. Som Van ville den kunne sælges for ca. 115.000 kr. med opbygning.
1.000 liter og 1.000 kilo
Som Van ville den kunne rumme ca. 1.000 liter i varerummet – om end læssehøjden indvendigt er hele 240 mm.
Flot er det også, at bilen kan trække en trailer på 1.000 kg. – det er mere end en standard havetrailer.
Fra 4- til 3 cylindre
Ved seneste modelændring gik fabrikken væk fra den ellers stærke, 4-cylindrede benzinmotor – og nu ligger der en 3-cylindret maskine under hjælmen.
Det har gjort støjbilledet større, men det er nødvendigt for at opfylde EU’s miljøkrav. Det er dog kun ved høje omdrejninger på f.eks. motorvej, man hører støjen tydeligt – ikke ved by- og lokalkørsel.
Adaptiv fartpilot
Meget opsigtsvækkende ved bilen er det høje sikkerhedsudstyr, som bl.a. omfatter adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse med cyklist- og fodgængergenkendelse, blindvinkel assistent og automatisk op- og nedblænding af fjernlys.
Dertil også bakkamera, advarsel for tværgående trafik bag, p-sensor bag, skiltegenkendelse, linjevogter, LED lygter for og bag samt sidespejle med varme.
Sikker basisbil
Faktisk har basisudgaven ”Upgrade” alt sikkerhedsudstyr – de næste trin, “Advance” og “Desire,” har kun mere luksusudstyr så som læderrat, alufælge. Sædevarme og klimaanlæg.
Af andet udstyr i Swift kan nævnes navigationsanlæg på 9 tommer – nøglefri start, tre usb-stik, multijusterbart rat og air-condition.
Svært at være lille
Swift måtte dog nøjes med tre stjerner i EuroNCAP testen sidste sommer – efter en ny og strengere testprotokol – bl.a. ved sidekollissioner, som betyder, at små biler har sværere ved at få høj score.
Swift er eneste bil i denne klasse, der er testet efter de nye testprotokoller, fortæller Suzuki Danmark.
Forbrug på 22,7 km/l
Motoren med Mild Hybrid teknik på 1,2 liter yder 82 hk og forbruget er flot – helt op mod 22,7 km/l (WLTP) med manuelt gear og 21,3 km/l med automatgear.
Swift er letkørt under alle forhold – nærmest som en lille sportsvogn. Og den har faktisk vundet adskillige rallies herhjemme.
Og så er den kompakt – og derfor let at parkere.
Samler strøm op
Bilen har desuden en L-funktion i gearskiftet, så den også samler lidt strøm op undervejs.
Man savner måske trinløs indstilling af sæderyggen – og lidt bedre støtte til lårene havde været godt.
Der er heller ikke lås på handskerummet – og man skal også vænne sig til de mange bip- og advarselslyde, der er i bilen.
–
Fakta Suzuki Swift Mild Hybrid aut. Desire:
Motor: 3 cyl. benzin.
Batteri: 12V litium ion.
Generator: 2,3 kW/60 Nm.
Ydelse: 82 hk v. 5.700 omdr.
Moment: 110 Nm v. 4.500 omdr.
Kompression: 13,9:1.
Forbrug snit WLTP: 22,7 km/l.
CO2 udslip: 98 g/km.
Gear: Aut. CVT trinløs m. L-funktion.
Topfart testbil aut.: 170 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11,9 sek.
Køreklar vægt/totalvægt: 994/1.365 kg.
Trailervægt: 1.000 kg.
Vendediameter: 9,6 m.
Bagagerum: 265/965 liter.
Dæk: Yokohama ES 185/55 R16.
Læssehøjde udv./indv.: 720/240 mm.
Cirkapris van: 115.000 kr.
Pris testbil hvide plader: 225.000 kr.
Swift pris hvide plader fra: 170.000 kr.