Den første elektriske Suzuki e Vitara lander snart hos de danske forhandlere – og den kan leveres til kunderne ved månedsskiftet august/september.

VOTY. dk har netop set den nye bil ved et lukket arrangement hos importøren i Køge – inden bilen skal videre til en elbilmesse i Stockholm.

”Prisen er ikke meldt ud, men den skulle for konkurrencens skyld gerne begynde under 250.000 kroner,” siger pressechef hos Suzuki Danmark, John Mogensen.

Sammen med Toyota

Suzuki har ikke planer om en Van-udgave p.t. – men bilen er udviklet sammen med Toyota, der omtrent samtidig ventes at lancere søstermodellen Urban Cruiser. Toyota tilbyder oftest også deres biler på gule plader. Så måske følger Suzuki med.

Bilen er designet og udviklet af Suzuki i Japan – mens den elektriske platform er udviklet sammen med Toyota og Subaru. Platformen kaldes Heartect-e.

Vi skal nævne, at Toyota har aktier hos Suzuki – og omvendt.

Rigtigt SUV design

Modsat mange andre elbiler har den et typisk SUV design, der også er typisk for Suzukis DNA – den kunne lige så godt have været en benzinbil – sågar en ny Vitara.

Men den nuværende Vitara benzinudgave fortsætter i øvrigt. E Vitara er ni cm længere end benzinmodellen og lige så stor som S-Cross udgaven.

E Vitara havde verdenspremiere i Milano i november i fjor – og blev vist officielt på bilmessen i Bruxelles i januar.  Bilen kommer i tre udstyrsvarianter. Konkurrenter er bl.a. Kia EV3, Skoda Elroq og VW ID.3.

To- eller firehjulstræk

E Vitara kører med forhjulstræk eller firehjulstræk. Elmotorerne er på 144- og 174 hk med et moment på 193 Nm – eller på 184 hk med et moment på 307 Nm til 4×4 udgaven (Allgrip-e) med en ekstra eAxle ved baghjulene – samlet i samme enhed som reduktionsgearet.

Suzuki har tidligt arbejdet med firehjulstræk – således fra 1988 i den første Vitara model.

Man kan også nævne den lille Jimny, der har mange år på bagen (men som fremover ikke skal sælges i Europa.).

Kinesiske batterier

Man kan vælge imellem køremodes som eco, normal, sport og sne samt (i 4×4) auto- og trailmode.

Ved automode er der et variabelt moment mellem for- og baghjul og ved trail-mode Brake LSD (begrænset spærredifferentiale.)

Batterierne er kinesiske og kommer fra BYD. Der er valg imellem 49 eller 61 kWf af LFP typen, hvor der ikke anvendes kobolt, der bedre kan tåle opladning til 100 pct.

Varmepumpe er standard

Alle modeller er med 3-faset opladning på 11 kW (AC) inklusive varmepumpe. For at optimere ladeprocessen væskekøles batteriet om sommeren og varmes op, når det er koldt.

Måske ikke de kraftigste batterier på markedet, men fabrikken går efter en balance mellem batteristørrelse, vægt, rækkevidde og pris.

”Vi regner med en rækkevidde omkrint 350 og 430 km for de forhjulstrukne udgaver,” udtaler John Mogensen.

Høj samlekvalitet

VOTY.dk’s opfattelse af bilen er positiv – med en samlekvalitet, der bedre end den, som man kender fra Suzuki biler.

Især opfattes den meget robust – ligesom man kender hos Toyotas større modeller.

Udstyrsniveauet er højt allerede i basisudgaven Club – med digital instrumentering med to sammensatte skærme på hver 10 tommer, navigation, længdejusterbart bagsæde (16 cm), klimaanlæg og trådløs mobilopladning.

Højt sikkerheds-niveau

Sikkerhedsmæssigt med adaptiv fartpilot, blindvinkel-assistent, linjevogter, p sensor for og bag. nødbremse, bakkamera og advarsel for tværgående trafik bag bilen.

Et plus er, at man ikke skal blade rundt på bilens touchscreen for at finde rundt i indstillinger af bilen – for mange funktioner er lagt udenfor skærmen på f.eks. instrumentbrættet.

Bestseller-modellen

Næste trin hedder Active og har varme i forsæder og rat samt opvarmede sidespejle. Det er Active, som importøren forventer bliver bestseller-modellen.

Men topudgaven Adventure har matrix forlygter, eljusterbart førersæde, glastag, LED tågelygter for, Harman audio anlæg, 360 grader bird view kamera samt kunstlæder-indtræk.
Alle biler har alufælge (18 eller 19 tommer.

Produktionen vil ske på en Suzuki fabrik i Indien, hvorfra Danmark tidligere har fået modeller som Alto og Baleno.

Mekanikerne er klar

I ultimo april og primo juni vil der være seks arrangementer rundt om i Danmark, hvor alle kan se bilen, der er en væsentlig model for Suzuki i Danmark.

Alle forhandlere er klar til at servicere bilen – de fleste har allerede fremmede elbil-mærker i forretningen eller importørens andet mærke Aiways. I forvejen har Suzukis biler i flere år kørt med både plug-in-hybrid- og med hybrid teknik.

12 forhandlere har kun Suzuki, men her er uddannelsen af mekanikere i fuld gang på Teknisk Skole i Aalborg.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk