Iveco fejrer 50 års jubilæum i år – og det fejres lokalt på messen Transport 2025 i Herning i næste uge.

Varebilen Daily indtager hæderspladsen som den ældst eksisterende Iveco-model. Den kom på markedet i 1978.

Vi har i den anledning prøvet nyeste dieseludgave 35-180 med 4-cylindret, 3-liter turbodieselmotor på 180 hk og 8-trins Hi-Matic automatgear med mulighed for manuelle gearskift.

3-liter motor

Den bomstærke italienske baghjulstrækker er kendt for sin opbygning med chassisramme – og klassens eneste med 3-liter motor og hele 430 Nm.

Få konkurrenter kan som den klare at trække rundt med en fuldtlastet trailer – og det det har været med til at gøre den til entreprenørernes yndlings-arbejdshest.

Vi prøvede den med halv nyttelast i et par dage, og drivlinen klarede opgaven med bravour. Vi mærkede ikke meget til lasten.

Forbedret garanti

Nyt fra februar i år er udvidet fabriksgaranti på tre år, hvor det før alene var drivlinen, der var omfattet af de tre års garanti.

Dieselmaskinen kan også køre på det miljørigtige brændstof (dog ekstra på 3-liter udgaven) – og vil man have en eludgave, er den også klar – om end den mest sælges til kommuner.

Laster 1.050 kg.

Selve køretøjet laster 1.050 kg, og vores testbil – der havde været med i en karavane Norden rundt i fjor – den mest udbredte som kassevogn med 12 kubikmeter varerum.

Vi prøvede den i både regn- og snevejr, men den ligger helt stabilt på vejen. Naturligvis især med læs.

Helt suverænt bliver det, hvis man vælger en 4×4 udgave. Det gør dog kun et par procent af kunderne.

I kampagnemodeller

Sikkerhedsmæssigt hjælpes man af vejbaneassistent/linjevogter, nødbremse, samt lys- og regnsensor.

Testbilen havde ekstra LED forlygter, nødbremse for tværgående trafik bagfra og blindvinkelalarm.

Adaptiv fartpilot er endnu ikke standard i Daily programmet – men leveres i de fleste kampagne-modeller. Merprisen er ellers 11.600 kr.

Hård konkurrence

”Iveco Danmark møder hård konkurrence fra konkurrenter med billige modeller med mindre motorer,” siger Jeppe Heidemann, salgschef i Danmark for Ivecos varebiler.

Derfor har importøren nu valgt nye strategier.

”Vi lancerer derfor mindre udgaver end topmodellen – nu med mindre motorer – for at komme tættere ind på håndværksfagene som vækster – modsat eksempelvis vognmandsbranchen,” siger Jeppe Heidemann.

Flest via opbygger

Indtil nu har opdelingen af kassevogne og chassis været 50:50 opdelt – men der forventes et øget salg af kassevogne fremover.

Iveco Danmark vil bl.a. også satse på de mindre udgaver med 9 kubikmeter varerum – til kassevogne med lavt tag og lang akselafstand.

Iveco Daily er en professional varebil – og 70 procent af bilerne kommer fordi en opbygger, inden de leveres til kunden.

Let adgang

Vores test her i VOTY.dk viser også andre dyder – så som fuld beklædning og LED lys i varerummet – og let indstigning i varerummet med trinbræt og håndtag ved dørene, som i testbilen åbnede 270 grader.

Kabinen har dobbelt passagersæde med aflæggeplads under sæderne og bøjle i siden.

Dertil i testbilen 10,5 tommer touchscreen (hvor syv tommer er standard), læderrat og luftaffjedret sæde med super god støtte takket været en ny type polstring (Memory Foam).

Fast affjedring

Så man har en ganske komfortabel bil, hvor man sidder godt – mens man sidder mere lodret i passagersædet.

Affjedringen er dog temmelig fast med sin stive bagaksel, men det er naturligt for en stor varebil.

Men det ville dog være rart, hvis man kunne vinkle sæderyggen i førersædet lidt mere. Nu sidder man tæt på adskillelsen.

Oliefyr

Der var også klimaanlæg – med kun i en enkelt zone. Vi skal dog også nævne varme i sidespejlene.

I dagligdagen bliver man glad for p-sensor bag, tågelys for og bag, bilens Wabasto oliefyr, så man kan starte dagen i en varm bil – samt bakkamera og den trådløse mobiloplader.

Bilen var også udstyret med aluminiumsfælge (ekstra), elektrisk håndbremse, Alexa stemmestyring og varme i sidespejlene.

0-emission i 2040

Interessen for Telematic er stigende – bl.a. fjerndiagnose/opdatering er populært. Her kan man bl.a. følge chaufførens kørestil.

Iveco har et miljømål, som betyder, at man kun vil producere varebiler med 0-emissioner i 2040.

Som nævnt er eludgaver og biogasudgaver allerede klar, og om et par år er man også klar til at markedsføre en brintudgave i samarbejde med koreanske Hyundai.

Fakta Iveco Daily 35S18H Hi-Matic:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 3 liter.
Ydelse: 176 hk.
Moment: 430 Nm.
Gear: Hi-Matic. 8 trins aut. gear.
Forbrug snit: 10 km/l.
CO2 udledning: 262 g/km.
Totalvægt: 3,5 tons.
Lasteevne: 1.050 kg.
Egenvægt: 2.450 kg.
Trailervægt med bremser: 3,5 tons.
Akselafstand: 3.520 mm.
Varerum: 12 kubikmeter.
Bagdøre: 270 grader åbning.
Affjedring: Uafhængig for/stiv bagaksel.
Dæk: Bridgestone Duravis 225/65 R16c.
Garanti: 3 år/200.000 km.
Pris ekskl. moms: 370.000 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk