Ford har store planer med bilfabrikken i Craiova i Rumænien – for her skal Fords små Courier varebiler fremover bygges. Og der satses ikke mindst på elektriske udgaver.

Men af såvel økonomiske som logistikmæssige årsager har Ford koncernen valgt at overgive ejerskabet til deres tyrkiske samarbejdspartner Ford Otosan, som vil investere 490 millioner euro i fabrikken de næste tre år.

Erfaring med varebiler

Otosan bygger i forvejen alle andre Transit-varebiler i Tyrkiet – på en kæmpe fabrik i Kocaeli. Denne fabrik ligger direkte ud til en havn, som optimerer logistikopgaverne.

Udover den lille varebil skal fabrikken i Rumænien fortsætte med at bygge personbilen Puma – som om et par år også skal produceres i en el-udgave.

Dermed spiller fabrikken en afgørende rolle for Fords elektriske fremtid i Europa.

Rumænsk utilfredshed

I Rumænien er der dog ifølge den lokale presse ikke tilfredshed i befolkningen over, at Ford på den måde forlader landet, hvor man har produceret biler siden 2009.

Man mener ikke, der er de samme fordele som før.

Men ifølge Ford vil der i de kommende år vil der rulle millioner af elektriske biler af samlebåndet på fabrikken.

Bredere adgang til ekspertise

”Vi får mest muligt ud af vores strategiske partnerskaber ved at sprede vores investeringer, mens vi samtidig nyder godt af at have en endnu bredere adgang til ekspertise. Det vil i sidste ende øge kapaciteten af elektriske biler i Europa,” siger Stuart Rowley, CEO, Ford Europa.

Med fabrikkens produktionskapacitet og erfaring med at udvikle og producere varebiler, vil fabrikken spille en central rolle i produktionen af Fords elektriske biler i Europa, fortæller han.

Med købet af fabrikken i Craiova udvider Ford Otosan sin produktionskapacitet og erfaring.

Fordele ved ny ejer

”Medarbejdere på fabrikken, som producerer nogle af de mest populære Ford-modeller, vil fremadrettet drage fordel af Ford Otosans erfaring med varebiler og ikke mindst elektrificering,” siger Güven Ozyurt, general manager, Ford Otosan.

Ford overtog Craiova-fabrikken for 14 år siden og har siden investeret 13-14 mia kroner (to milliarder dollars) i fabrikken.

Valencia frem for Saarlouis

For et par uger siden annoncerede Ford tillige, at fabrikken i Valencia i Spanien vil være Fords foretrukne fabrik i produktionen af fremtidens elektriske biler.

Samtidig vil Ford stoppe produktionen af biler på deres tyske fabrik i Saarlouis, som bygger Ford Focus. Fabrikken ligger lige ved den franske grænse.

Lukningen har skabt mange demonstrationer i området, hvor der frygtes stor arbejdsløshed.

El-biler fra Köln

Ford er ved at opjustere produktionen på den tyske fabrik i Köln, der med en nylig investering på to milliarder dollars skal begynde at producere elbiler fra 2023.

I 2026 forventer Ford at sælge cirka 600.000 elektriske biler om året i Europa. Globalt er målet for den årlige produktion over to millioner biler i 2026.

Største varebils-producent

Den netop indgåede aftale mellem Ford Europa og Ford Otosan styrker Ford Otosans position som den største producent af varebiler i Europa. Med fabrikken i Craiova vil Ford Otosans årlige produktionskapacitet overstige 900.000 biler.

Den europæiske succes med Ford Puma, Ford Eco Sport og Fords 1.0 liters EcoBoost-motor viser fabrikkens alsidighed samt  konkurrenceevne, er meldingen fra Fords chef.

”Dette vil bidrage til Fords mål om at opretholde en succesfuld forretning i Europa – og nå vores mål om et 100 pct. elektrificeret bilsalg i Europa fra 2035,” siger Stuart Rowley.

Historien om Craiova

Efter at Ford købte 72,4 pct. af Craiova fabrikken af den rumænske regering i september 2007, har man investeret mere end 13 mia. kroner i fabrikken, der i dag har cirka 6.000 ansatte. Der anvendes i samleprocessen over 600 robotter.

Allerede i 2009 var Fords ejerandel af fabrikken oppe på 95,6 pct.

Fords fabrik i Craiova i Rumænien fejrede i slutningen af 2021, at fabrikken indtil nu har produceret én million biler siden Ford overtog fabrikken i 2008 – og byggede biler året efter.

Ford begyndte med en varebil

Ford lagde ud med Ford Transit Connect varebilen i første udgave – frem til 2013- og mini-MPV udgaven B-Max fra 2012 til 2017.

Senest har det været SUV modellen EcoSport siden 2017 og Puma EcoBoost Hybrid siden 2019. Både B-Max, EcoSport og Puma har været udbudt som varebiler i Danmark.

Første bil var en Citroën

Den rumænske fabrik blev i øvrigt bygget i 1976 – som led i et samarbejde med Citroën – og byggede fra begyndelsen den lokale udgave af Citroën Axel, kaldet Oltcit. Citroën ejede 36 pct. af aktierne.

Citroën trak sig ud i 1991 – og efter nogle år med en lokal Oltcit model, blev der indgået samarbejde med koreanske Daewoo om produktion bl.a. af deres Espero model og senere også Matiz- og Nibira modeller.

General Motors købte Daewoo i 2001 – og man ville ikke have en eksport af de nu Chevrolet-omdøbte biler til Vesteuropa. Så det blev kun til lokal produktion – indtil regeringen til sidst (2006) købte GM ud – og aftalen med Ford så kom i stand året efter.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk