Af Finn Bruun
DFDS har fået medhold på sin klage over, at Eurotunnel også drev færgeruten MyFerryLink i Den Engelske Kanal.
Det betyder, at Eurotunnel får et halvt år til at afvikle MyFerryLink. Men franskmændene har meddelt, at de vil anke afgørelsen.
Beslutningen om, at Eurotunnel ikke fremover må drive færgeruten mellem Dover og Calais, står ved magt. Det fremgår af en ny afgørelse fra den britiske konkurrencestyrelse, The Competition and Markets Authority, CMA, som således bekræfter sin tidligere afgørelse.
Godt for 1.300 ansatte på Kanalen
”Dagens beslutning fra CMA er en god nyhed for DFDS og vores 1.300 kolleger på vores færgeruter på Den Engelske Kanal. Vi kan nu begynde at gennemføre vores planer for fremtiden. Af hensyn til alle involverede parter håber vi, at beslutningen implementeres hurtigst muligt,” siger Niels Smedegaard, adm. direktør i DFDS.
Baggrunden for CMA’s forbud mod Eurotunnels færgerute er, at selskabet i forvejen driver togtunnellen under Kanalen og på den måde risikerer at presse en konkurrent helt ud af markedet.
DFDS klagede, fordi Eurotunnel i 2012 købte sig ind på kanal-ruten ved at overtage tre konkurs-færger fra Seafrance. Derved kom det franske tunnelselskab efter CMA’s vurdering op på over 50 pct. af markedet inklusive tunnelen.
Absurd og uretfærdigt
Eurotunnel har dog straks erklæret, at man vil appellere afgørelsen, fordi selskabet finder beslutningen både absurd og uretfærdig. Det franske selskab argumenterer bl.a. med, at væksten i markedet har været større end forudset af myndighederne, og at rederierne DFDS og P&O nu har 53 procent af markedet tilsammen.
Konkurrencemyndighedens afgørelse betyder dog ikke nødvendigvis, at Eurotunnels rute skal lukke. Selskabet kan vælge at sælge den til en uafhængig tredjemand.