(HANNOVER)

Aldrig har en transportudstilling handlet så meget om elektriske last- og varebiler som den netop overståede IAA-messe i Hannover – så inden længe ankommer varerne lydløst.

En repræsentant bemærkede i lufthavnen på vej hjem fra IAA transportmessen i Hannover let skuffet: Der var ikke mange nyheder.

Nej – ikke i gammeldags forstand, hvor alle fabrikker viste elegante modeller i nyt design. Men teknologisk var IAA et overflødighedshorn af nyheder.

Den grønne formåen

Aldrig har der været så mange udstillere, som skulle vise deres grønne formåen – måske med kendt design, men med helt nye drivliner med både biogas, elektricitet og brint.

Udstillingen havde da også titlen ”Driving tomorrow” – om de fremtidige transportløsninger for godstransport. Især var det ”The Last mile,” der var i fokus.

For med udsigt til en stærkt stigende befolkningstilvækst i byerne og samtidig øget internethandel vil vi se en stigende trafikmængde i byområder.

Distribution om natten

Det vil kræve omtanke – for allerede nu er der for mange biler på vejene. Især i myldretiderne. Natten må tages til hjælp til distribution, og for at det kan ske støjsvagt, er løsningen varebiler og lastbiler, der kører på bl.a. elektricitet og brint. Men ikke nok med, at transporten foregår elektrisk. Den kommer også til at foregå selvkørende.

Mercedes-Benz viste allerede inden IAA i København deres ”Vision Urbanetic” – som både kan køre med 10 Euro-paller gods om natten og med 12 passagerer dagen. Bilen er to-delt – så man hurtigt kan skifte fra gods til passagerer – og som passagertransport kun til nærmeste metro- eller togstation.

Man booker køreturen på sin app – og man får at vide, at man skal finde vogn 23 for eksempel. Ved at kombinere gods og passagerer kan man for alvor skære ned på transportenhederne i byen.

Ikke kundernes ønske

For kun tre år siden udtalte cheferne for Volkswagen erhvervskøretøjer – én af de største varebils-producenter – at kunderne endnu ikke efterspurgte el-varebiler.

På IAA messen havde selvsamme koncern i år netop fokus på el-udgaver af deres kendte varebiler Crafter, Transport og Caddy, de to sidstnævnte i samarbejde med firmaet ABT. VW’s nyudnævnte varebilschef Thomas Sedran viste sågar den kommende ID Buzz Cargo sammen med en egenproduceret el-varecykel, som er et helt nyt område for koncernen.

Det er nærmest et kvantespring, der er sket siden den forrige IAA messe for erhvervskøretøjer fandt sted for præcis to år siden. Dengang var det tidligere prototyper med eldrift – bl.a. VW Crafter – der faktisk først kan bestilles af kunderne senere i år.

Brint-Crafter

På IAA viste VW også deres eCrafter HyMotion med brint-teknik, der dog er en prototype i stil med den Caddy HyMotion, man viste tilbage i 2009.

Selv tunge lastbiler vil kunne fås med drivmidler som el og brint, hvad mange ville have forsvoret for et par år siden. Bare nyheden om, at amerikanske Tesla nu var på vej med en el-lastbil, vakte undren – men på IAA var alle de store producenter ved at være klar til vise disse e-køretøjer frem.

Hvorfor al det el ?  Fordi man fra myndigheder og politikere er begyndt at stille krav om grøn transport – bl.a. at de vil lukke bycentre for dieselbiler, som indtil nu har været det normale for varetransport. Ikke fordi, at det er CO2-frit at producere el på kraftværkerne – men elbiler forurener ikke lokalt – altså hvor de kører.

Længere rækkevidde

Samtidig har producenterne lykkedes med at gøre el-varebilernes rækkevidde så lang, at de kan bruges til distribution hele dagen, før de skal genoplades – nemlig op mod i dag 300 kilometer – og samtidig sikrer lynladere, at de fyldt op på et par timer.

Ja – faktisk kan de lade 80 procent op i frokostpausen, hvis det skulle være nødvendigt. Og el-varebilerne klarer snildt op mod 20 kubikmeter varerum og en nyttelast på 1.750 kg.

På IAA-messen er der også et hav af små transportenheder inklusive elektriske budcykler med en fire kubikmeter varekasse, der klarer 700 kilo nyttelast – til den sidste strækning hen til e-net kunden. Den store bil kan også stoppe et sted på vejen og lade både cykelbude og bude til fods bringe pakkerne frem til kunderne – måske ”The last Mile.”

Cyklerne er med

Ford har endda udviklet en indretning til deres Transit-varebiler med bl.a. cykler i flere størrelser, der sammen med pakkerne køres fra en terminal til tæt på bycentrum – her tager de to- eller trehjulede cykler så over. Bilen bruger så dagen på at køre frem og tilbage fra lager til mødested for budene.

Ford har ikke planer om en selvstændig eludgave af deres bestseller Transit, men tror på den såkaldte Plug-in hybrid løsning, så der kan køres på el i bykernen og på benzin udenfor byen – måske fra bygrænsen til terminalen.

Udover de elektriske dele i bilen med bl.a. litium-ion batteri er der en lille tre-cylindret benzinmotor, der sikrer op mod 400 kilometers rækkevidde i alt. Bilen kommer på markedet næste år.

Streetscooter til Danmark

Men ellers er det elbiler og brint-varebiler, der fylder mest. Og da det er en tysk udstilling, så er Streetscooter, den lille elektriske varebil, som er udviklet sammen med det tyske postvæsen og DHL, anvendt af meget stor ud af udstillerne – inklusive på Streetscooters egen stand.

Den kan ses i en utal af versioner – inklusive køleudgaver, så frost- og kølevarer kan holde temperaturen. Streetscooter har også indgået samarbejde med Ford, så man faktisk kan få Fords største varebil – ombygget til eldrift – kaldet Streetscooter XL.

Talsmand for Streetscooter, Alexander Edenhofer, sagde endda til undertegnede, at man da sagtens kunne levere til danske kunder, hvis Streetscooter fik en henvendelse. Både Belgien og Holland og Storbritannien har bilerne kørende.

Et par med med flådetest

Mercedes-Benz har – udover deres fremtid projekt Urbanetic – allerede deres eVito og helt nye eSprinter på vej til kunderne med levering engang i 2019. Mercedes har også elektriske lastbiler på tapetet, men her vil der gå et par år med flådetests hos kunderne først.

Ligeledes tyske MAN har også el-varebilen eTGE på trapperne – den kan bestilles sidst på året og leveres i 2019. Vi har tidligere også prøvet den større eTGM lastbil. På IAA messen præsenterede Traton chef Andeas Renschler og CEO fra MAN deres fremtidige CITE el-distributions-lastbil, der vakte stor opsigt.

Svenske Scania og Volvo byder sig også ind med både el og selvkørende enheder – og én af pionerende på lastbilssiden, Renault Trucks, viste deres D-serie i Hannover, men har allerede bilerne til salg nu.

EZ-PRO fra Renault

Og ser vi på andre producenter har Renault-Nissan jo længe kunnet tilbyde eldrevne varebiler (Kangoo Z.E. og eNV 200) – og Renault har også deres større Master Z.E. klar.

På IAA messen viste de i øvrigt deres fremtid distributions-projekt med. Efter at have afsløret deres vision af fremtiden for delt mobilitet med EZ-GO på bilmessen i Genève i marts, afslørede de på IAA messen deres EZ-PRO Concept. Selvkørende, modulær (flere enehder kan kkobles sammen), opkoblet og 100 procent elektrisk.

Iveco har længe haft deres elektriske Daily på markedet, mens man hos ledelsen mener, at biogas vil være fremtiden til alle deres modeller – men i hvert fald til tungere transporter.

Maxus for alvor tilbage

Kina er ét af de lande, hvor el-køretøjer er stærkest repræsenteret – og med et marked, der er større end Europa, Japan og USA tilsammen, er der stor interesse for at Europæiske producenter at afsætte køretøjer dér.

SIAC er en mega-producent i Kina, som købte konkursboet efter britiske LDV og producerer Maxus-modellen i eludgave – og sælger den også i Europa. Den var på IAA, hvor selskabet fortalte om en kæmpe aftale med leasingselskabet LeasePlan.

Hyundai har tidligere vist deres H350 i brintudgave, Iveco viste i år på IAA brintteknik til Daily fra Fiat Power Train – og Toyota har for nylig vist brintudgaver af deres Dyna-serie.

1.000 brintlastbiler

På IAA fortalte Hyundai om en aftale med det schweizisk energifirma H2 Energy om at ombygge 1.000 el-distributions køretøjer fra 2019 til 2023.

Dertil skal vi også nævne de, der konverterer dieselbiler til elbiler – meget kendt er engelske Smiths, der lever højt på Londons miljøzone. Krones el-projekt bygges på en ombygget Opel Movano.

Men ud over bilproducenterne er der masser af udstillere, der bygger deres produkter op omkring de elektriske køretøjer – ikke kun Streetscooter. Thermo King, der bygger køleanlæg til biler, har udviklet elektriske kølemaskiner til varebiler i alle størrelser – og bl.a. bygget ind i elbilen Renault Master Z.E. som eksempel.

Trailerproducenterne Krone og Schmitz Cargobull havde begge udviklet små elektriske styrede kølekasser til elbiler. Krone får f.eks. monteret deres kølekasse på en ombygget, elektrisk Opel Movano.

De “rigtige” nyheder

Men tilbage til de få nyheder – de fabriksbyggede varebiler. Her havde Mercedes-Benz deres nye Sprinter med – og her er der fokus på Connectivity. Man kan faktisk tale til bilen og samtidig være i kontakt med omverdenen – måske kunden og ens arbejdsgiver, så man hurtigt og mere sikkert kan finde frem med varerne.

Instrumenteringen er selvfølgelig helt digital – med hele to skærme, hvorfra det meste af betjeningen er henlagt til den ene af dem – trykfølsom selvfølgelig som en iPad.

Hele Ford paletten fornyet

Ford havde faktisk en hel del nyheder – ud over Transit Custom Plug-In-Hybrid således kraftigt opdaterede udgaver af Courier- og Connect udgaverne samt en stærkt opdateret 2-tons model med  bedre økonomi og sikkerhed samt nyt frontdesign og interiør.

I centrum stod selvfølgelig også vinderen af prisen Van of the Year 2019 – som vi skrev i sidste uge  – trillingerne fra PSA (Peugeot-Citroën): Peugeot Partner, Citroën Berlingo og (nyeste medlem i PSA koncernen) Opel Combo, som vi beskrev i sidste uge. De er formenlig i Danmark til januar.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk