Mere end nogensinde handler det om at køre så langt på literen som muligt i lastbiler – og vælger firmaer coaching af deres chauffører, er der meget at spare – faktisk let 10 pct., som chaufføren lærer at bevare, viser erfaringer i Scania Academy.

Det er en af grundene til, at DLG (Dansk Landbrugs Grovvareselskab) og Scania nu har indgået en aftale om chaufførcoaching, hvor DLG’s ca. 140 lastbilchauffører skal på skolebænken hos Scania Academy for at blive endnu bedre til at udnytte dieselolien.

De mange DLG-chauffører vil i hold komme til et første møde på Scania Academy i henholdsvis Kolding, Odense, Aarhus og Ishøj.

Følger chaufførerne i hverdagen
Derefter vil chaufførerne blive fordelt mellem de enkelte Scania-coaches, som så vil følge hver enkelt chauffør i hverdagen og give gode råd til bedre kørestil i forhold til brændstofforbruget.

“På Scania Academy afholder vi masser af kurser, som får chaufførerne til at reducere brændstofforbruget med over 10 pct. Med den efterfølgende Driver Coaching fastholder vi denne besparelse over tid. Vi har mange eksempler på, at regelmæssig coaching af chaufførerne kan give endnu større besparelser, siger Erling Petersen, der er ansvarlig for Scania Academy i Danmark.

Mange penge at spare
Det er ikke småpenge, at DLG kan hente ud af den avancerede form for kursus, som Scania tilbyder.

I dag kører de i gennemsnit 2,4 km/l på virksomhedens mange 6- og 7-akslede vogntog på op til 54 tons vogntogsvægt. En reduktion af DLG’s samlede brændstofforbrug med 10 pct svarer til 400.000 liter diesel om året.

”Vi kører hvert år flere millioner tons korn, foder, gødning – samt og andre landbrugsprodukter til de danske landmænd. Vores moderne lastbilflåde kører mellem 8 og 10 mio. km om året, så en besparelse på dieselbudgettet på 10 pct. vil have stor betydning for vores samlede driftsøkonomi, siger DLG’s transportchef Jan Hoby Warner.

Vil reducere CO2 udslip betydeligt
DLG har mange dygtige og erfarne chauffører, men man er overbevist om, at de med den rigtige uddannelse og motivation kan køre endnu længere på literen.

”Det vil samtidig reducere DLG’s  CO2-udslip fra lastbiltransport med 1.000 tons om året, og det er også en vigtig faktor for os, tilføjer Jan Hoby Warner.
Scania Academy benytter aktuelle driftsdata fra lastbilerne i uddannelse og coaching af chaufførerne.

En Scania Communicator-enhed i hver lastbil indsamler og overfører trådløst lastbilens driftsdata til en central server, og herfra kan Scanias coaches følge brændstofforbrug
– og en mængde andre data mens lastbiler kører.

Erfarne chauffører som coaches
Alle coaches er tidligere chauffører og vognmænd, som kender hverdagen bag rattet i en  lastbil, og som kender alle de små trick, der får lastbilen til at køre længere på literen.

Samtidig kender de undskyldningerne for ikke lige at presse den sidste meter ud af dieselolien, så der er basis for en rigtig god dialog i øjenhøjde med chaufførerne.

– Vi har allerede haft de første DLG-hold på skolebænken, og resultaterne tegner rigtig godt. Chaufførerne er meget motiverede, så vi er ikke bange for at love, at DLG får en rigtig god forrentning af sin investering i chaufførcoaching, siger Erling Pedersen fra Scania Academy.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk