(HAMBURG)
Endnu er en ny dobbelt koblings DCT gearkasse  kun til benzinudgaven af Mercedes-Benz Citan – men planen er at udgave produktionen til at omfatte dieselmodeller.

Den nye gearkasse kan fås i marts-april og bliver også tilgængeligt i Renault Kangoo. Renault bygger begge biler i Frankrig.

Vi har været en smuttur i Hamburg for at teste den nye 2016 udgave af Citan, som er blevet forbedret på flere punkter.

Velfungerende gearkasse
Dobbelt koblings gearkassen fungerer virkelig godt og smidigt – uden nogen form for rystelser ved skift af gear. Vi kørte en strækning på cirka 21 kilometer rundt i Hamburgs havn med en 114 hestes benzinmodel, som havde masser af overskudskraft. Producenten er ikke Mercedes, men den anerkendte producent Getrag.

Citan har til den nye årgang i Blue-Efficiency diesel-udgave Euro 6 motor, som er blevet lovbefalet til personbiler her i år – og da Citan også produceres som personbil kaldet Tourer, er man kar med den nye motor til alle udgaver om end Euro 6 til varebiler først er lovkrav næste efterår.

Vippeglastag
Tourer modellen fås også med et kombineret vippe-glastag fortil og panoramatag bagest.

Bilens 1,2 liter Renault motor giver bedre brændstoføkonomi – ca. 17 km/l – dog også hjulpet af stop-start system.

Når det gælder den 1,5 liters dieselmotor med Euro 6 miljø. opnås af et internt SCR system i motoren uden brug af AdBlue plus katalysator. Til gengæld er der 10 pct. bedre drejningsmoment. Forbrug: 23,3 km/l.

Udstyret kan omfatte navigation – men med en 3,5 tommer skærm kan det være svært at se. Nyt er også USB stik, SD kort port, AUX tilgang og Bluetooth. Radioen har desuden DAB funktion. Udvendigt er der bakkamera.

Fakta Mercedes-Benz Citan 112:
Motor: 4 cyl. Euro 6. Benzin.
Slagvolumen: 1.192 ccm.
Ydelse: 114 hk.
Moment: 205 Nm v. 2.000-4.000 omdrejn.
Gearkasse: 6 trins dobbeltkobling.
Producent: Getrag.
Nyttelast: 390 kg.
Totalvægt: 1.950 kg.
Priser: kendes ikke.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk