Indiske Mahindra & Mahindra arbejder på at udvide markedet for erhvervsbiler – og er allerede lanceret i Syd- og Østeuropa.

Mahindra Goa er en ny lavpris pick-up fra det indiske firma, som netop er lanceret i en opdateret udgave som Single Cab og Double Cab.

Mahindra har aldrig været solgt på vores breddegrader, men flere europæiske lande markedsfører det indiske mærke, som udover Goa pick-up også sælger en SUV model med betegnelsen XUV 500.

Sælges i Frankrig og Italien

Det gælder bl.a. Frankrig, Grækenland, Italien, Spanien – samt flere lande i det tidligere Østeuropa.

I 2011 overtog det indiske selskab den koreanske bilproducent Ssangyong – og det er Mahindra & Mahindra, der har sikret økonomien til de nyeste Ssangyong-modeller så som Koranda og Luvi.

Herhjemme er det Nic. Christiansen gruppen, som importerer Ssangyong – om end salget er begrænset. En markedsføring af Mahindra ville være en naturlig udvikling.

Succes i tredjelande

I tredjelande har Mahindra haft store succes’er på grund af de rimelige priser. Goa-modellen sælges i bl.a. Sydafrika bare som Mahindra pick-up – eller på indisk: ”Pik Up.” Men den betegnelse passer nok knap så godt herhjemme.

Bilen er netop lanceret i nyeste aftapning i Sydafrika til priser fra 87.000 kroner for en S4 Single Cab udgave og 165.000 kroner for en S10 Double Cab udgave. Her handler det om lavpris for Mahindras kundegruppe.

Den nye udgave har fået mere moderne ydre og mere vestligt interiør med stilfuld instrumentering. Længden som Double Can er 5,1 meter. Højden er 1,9 meter.

ikke nyeste sikkerhedsudstyr

I Sydafrika reklamerer man med fjernbetjent centrallåsesystem, fartpilot, 6-tommer touchscreen med navigation, viskerrobot og rat med mange betjeningsknapper.

Bilen har også ABS-bremser og to airbags. I tredjelande bruges en pick-up både jobsligt og privat – så i Double Cab er der ISOFIX beslag på bagsædet.

Der er ikke oplysninger, om bilen har esc stabilitetskontrol eller nødbremsesystemer.

2,5 tons trailervægt

Teknisk er der i den europæiske udgave tale om en 2,2 liter mHawk turbodiesel motor med variabel turbo-geometri. Motoren yder 120 hk og momentet er på 290 Nm mellem 1.600- og 2.800 omdrejninger. Trailervægten er på 2,5 tons.

Bilen har i Europa standard 5-trins gearkasse. Firehjulstræk med reduktionsgear er ekstraudstyr, men mekanisk spærre-differentiale er standard. Der er uafhængig Multi-Link affjedring.

Garantien er opgivet til fire år eller 120.000 km. Inklusive vejhjælp.

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk