Dacia Duster har en stor skare af trofaste kunder – og antallet af dem vil stige, efter at man nu kan få bilen med 6-trins dobbeltkoblings-automatgear. Det vil uden tvivl også gælde de mange erhvervskunder, der vælger bilen som Van på gule nummerplader.

Vi har prøvet nyeste og opdaterede 2021 udgave af topmodellen – med betegnelsen Prestige – med et righoldigt udstyrsniveau, men også alvorlige mangler. Det vil vi alt sammen vende tilbage til.

Bilen kan som Van sælges for 154.102 kroner plus moms for en udgave med en ny 1,3-liters 150 hestes benzinmotor. Som personbil koster den godt 237.000 kroner.

Ikke automatgear i diesel

Faktisk er gennemsnitsforbruget på 16,1 km/l det samme i testbilen som i udgaver med 95- og 130 hk. Mange vil foretrække den med dieselmotor, men så kan man ikke få automatgear.

En diesel med 115 hk og manuelt gear koster 147.000 kroner plus moms, men så kan man også vælge den med firehjulstræk og samme 115 hk for kun 167.000 kroner plus moms.

Altså en del at spare – for 4×4 udgaven endda 88.000 kroner – i forhold til hvide plader.

Let at betjene

Duster med 150 hk er rimelig kvik – uden at være en racer, men det er en bil, som man hurtigt bliver dus med at køre i, og en instrumentering, man let finder ud af at betjene.

Dacia Duster er en utrolig letkørt bil, hvor man sidder højt og dermed har godt udsyn. Med automatgear går det endnu lettere.

De nye sæder og nye nakkestøtter giver bedre komfort og kørestilling.

Indstillelig lændestøtte

Her kan vi også nævne højdejusterbart førersæde med lændestøtte indstilling, to-vej justerbart rat i læder med flad bund, sædevarme – plus armlæn/midterboks. Men der er meget hård plast på instrumentbrættet og førersædet kan ikke indstilles trinløst.

Udstyrsmæssigt kan vi i Prestige udgaven også fortælle om en 1-zone klimaanlæg, alu-tagræling, 17 tommer alufælge og el-sidespejle. VI kan også nævne apple car play og android auto samt DAB radio.

1.500 kg. trailervægt

Som Van har man en læssehøjde på 30 cm udvendigt og 17 cm indvendigt, varerummet er på cirka godt 1.600 liter og man kan trække en trailer på 1.500 kg.

Der er to fastgørelseskroge i varerummet – men ikke handskerumslås. Til gengæld er der god aflæggeplads i kabinen og tre kopholdere.

Affjedringen er fast uden at være ubehagelig. Bilen er en høj crossover model, så den krænger lidt i hurtige sving, men med 22 cm frihøjde kan man til gengæld klare markvejen.

LED kørelys

2021 udgaven har fået en let ændret front med grå plast-kofangere og nye lygter med LED kørelys, bedre sæder – og otte tommer touchscreen med navigation i topmodellen.

Der er også blindvinkel-alarm, nøglefri start, automatisk klimaanlæg, bakkamera, p-sensor bag, og to usb-stik.

Bilen havde også lædersæder med stofkanter samt side- og gardinairbag. 360 grader bird view kamera kan fås for 3.200 kr. plus moms. Et plus er også den tre års fabriksgaranti.

Ikke nødbremse – endnu

På langtur har man fartpilot og fartbegrænser til rådighed – men bilen fås ikke med adaptiv fartpilot.

Nødbremse kan bilen heller ikke prale af – men det er netop blevet lovbefalet af EU til nye biler, så nødbremsen er på vej.

Man kan undre sig over, at man fra Renault, der ejer Dacia, ikke har indført nødbremse af egen fri vilje – det er en vigtig sikkerhedsdetalje.

Pris før sikkerhed

Men fabrikken peger på, at prisen er vigtigste parameter – og at kunderne ikke forespørger nødbremse – men så kunne man måske have prioriteret sikkerheden højest.

Duster blev lanceret i Europa i 2010 og kom til Danmark i 2014. Anden generation kom til tre år efter, og i fjor kom endnu et facelift. 7.400 er der solgt af Dacia Duster herhjemme.

Fakta Dacia Duster TCe 150 aut. Van:
Motor: 4 cyl benzin.
Slagvolumen: 1,3 liter.
Ydelse: 150 hk. v. 5.250 omdr.
Moment: 250 Nm. v. 1.600 omdr.
Forbrugssnit WLTP: 16,1 km/l.
CO2 udslip: 141 g/km.
Topfart: 193 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,6 sek.
Gear: Aut. 6 trins dobbeltkobling.
Bremser: Vent. skiver for/tromler bag.
Affjedring: Uafhængig for/semi-uafhængig bag.
Dæk testbil: Bridgestone Blizzard LM 005 215/60 R 17.
Køreklar vægt: 1.242 kg.
Nyttelast: 375 kg.
Frihøjde: 22 cm.
Varerum: Ca. 1.600 liter.
Trailervægt: 1.500 kg.
Akselafstand: 2.670 mm.
Læssekant: 300/170 mm.
Fabriksgaranti: 3 år.
Dacia Duster Van fra: 120.827 kr. plus moms.
Testbil på hvide plader: 237.490 kr.
Pris testbil gule plader ekskl. moms: 154.102 kr.