Ford mener det alvorligt, når de taler om den nye Ranger Raptor pick-up som ”Performance” truck – for i den nye udgave, der lander herhjemme i oktober i år, er der især fokus på en ny 3-liter V6 benzinmotor, der har endnu bedre egenskaber end forgængeren.

Derimod får den nye Raptor ikke den nye 3-liters V6 dieselmotor – den er forbeholdt det øvrige Ranger program, der mere anses for at være arbejdshest i Ranger programmet – bl.a. hvis man kører meget med fuld last og trailer.

For mens Raptor fortsat har en trailervægt på 2,5 tons, har Rangers andre udgaver 3,5 tons trailervægt. V6-dieselmotoren har bedre drejningsmoment end V6 benzinmotoren – over en bred omdrejningskurve.

288 hk i Raptor

Den nye V6’er benzinmotor yder 288 hk og har et drejningsmoment på 491 Nm.

Ford understreger dog, at man på sigt vil præsentere Ranger med elektrificerede udgaver – som det er tilfældet med den amerikanske F-150 Lightning el-pick-up.

De bedre præstationer er, hvad mange kunder rundt om på kloden har ønsket sig. – her kommer ønskerne også om bedre off road egenskaber, som betyder endnu kraftigere FOX-støddæmpere – bl.a. udviklet til motorsport.

Kørt ud af fly under landing

I lancerings-videoen, som Ford netop har præsenteret her til morgen, kører den nye Raptor ud af baglugen på et fragtfly ved landingen og rammer landingsbanen fra flere meters højde – det kunne kun ske med så specielle støddæmpere, sagde stuntkøreren Paul Swift.

Det understreger, at Raptor er udviklet til hard core off road kørsel – også i høj fart – som nok ikke rigtig kan finde anvendelse herhjemme.

Testet med fuld vægt og trailer

Hvis man vil have diesel i Raptor, kan den dog fra begyndelsen af 2023 fortsat fås med den nuværende 2-liter bi-turbo dieseludgave. Denne motor fortsætter i hele programmet.

Priser vil Ford ikke tale om endnu – men de vil være konkurrencedygtige, er meldingen.

Ford har under udviklingen af den nye Ranger brugt meget tid til at teste Ranger med trailer og fuld last, som er så vigtigt for erhvervskunder – som udgør hovedparten af de danske kunder.

Raptor fra 2018

Det var i 2018, at VOTY.dk var inviteret til Marokko for at prøve Raptor-udgaven i første generation – og som imponerede ved sine off road egenskaber.

Men allerede nu er det åbenbart vigtigt at opdatere den hard core pick-up model

Markedsledende i Europa

Andelen af pick-up køretøjer i Europa har været vigende – og bl.a. Mercedes-Benz og Nissan har valgt at trække sig ud af markedet.

Men Ford er tilfreds. Man er suveræn markedsledende, med en stigende andel – og hver tredje pick-up, der købes, er en Ranger – og hver syvende en Ranger Raptor.

Samtidig er man store på verdensmarkedet, der er meget omfattende.

Udviklet i Australien

Fords performance-afdeling i Australien har efter mange konferencer med kunderne endda gjort Raptor endnu barskere (Ford kalder den stadig Bad Ass) – bl.a. med syv indstillinger på opsætningen af undervognen alt efter underlaget.

For første gang har Ranger Raptor et permanent firehjulstræk med en helt nyt og elektronisk styret 10 trins transmissions-gearkasse, der kombineret med differentialespærrer på både for- og baghjul skaber en væsentlig funktion for hardcore terræn-entusiaster, idet det sikrer en mere retningsstabil acceleration.

Via drejehjul

Indenfor on road kørsel kan der via et drejehjul yderligere vælges mellem normal, sport og slippery – og indenfor off road indenfor rockcrawl, sand, mud/ruts og baja)

Hver køretilstand justerer en række elementer for at skabe den bedst muligt oplevelse for føreren, uanset om man bevæger sig over et underlag bestående af sten, sand eller mudder.

Køretilstanden’ baja’ er udelukkende tiltænkt kørsel i terræn og sikrer den ultimative ydeevne under kørsel i høj fart.

Lært af Rally Dakar

”Vi ønskede virkelig, at baja-tilstanden skulle være det ultimative udtryk for, hvad bilen kan klare, når den bevæger sig i terræn i høj fart. Denne tilstand sætter en fed streng under, hvad vores kunder kan forvente af den nye Ranger Raptor,” siger Dave Burn, chief programme engineer bag Ranger Raptor.

Sensorer sørger for, at opsætningen af affjedringen passer til chaufførens kørestil. Fordelingen af trækkraft for og bag ændrer sig også behov.

Her har man lært meget fra Raptors deltagelse i Dakar Rally. Raptor har også avancerede skruefjedre bagtil – hvor Ranger normalt har bladfjedre.

Den sejeste Ranger

Han understreger, at den nye Raptor er markant hurtigere, ser fantastisk ud og er spækket med nye features, der gør den til den sejeste og mest hårdføre Ranger, Ford nogensinde har udviklet.

Raptorens motor er bl.a. bygget med en cylinderblok i komprimeret grafit-jern, der både er cirka 75 procent stærkere og op til 75 procent stivere end det jern, man anvender i almindelige afstøbninger.

Reducere turbo-forsinkelser

Ford Performance har derudover sikret sig, at motoren reagerer hurtigt og umiddelbart på acceleration, mens et såkaldt ”anti-lag system”, også set i Ford GT og Ford Focus ST, er med til at reducere eventuelle turboforsinkelser på performancebiler som denne, når føreren slipper speederen.

Motoren er derudover bygget med en individuel turbo-boost-profil til hvert af gearene i gearkassen.

Vælg selv motorlyden

Føreren kan vælge mellem fire forskellige motorlyde, som via et elektronisk styret udstødningssystem omdanner lyden, så den passer til køretilstanden eller blot tilpasses efter førerens ønsker.

Den helt stille motorlyd ’quiet’ skal vælges, hvis man prioriterer stilhed over ydeevne og fx ikke ønsker at vække sine naboer en tidlig morgen.

Knald på baja-lyden

Motorlyden ’normal’ gør lidt mere væsen ud af sig, men lyden er ikke for høj, så man kan altså fint køre gennem gadebilledet uden at alle bliver opmærksom på en.

Til gengæld er der mere knald på motorlyden med ’sport’ og ’baja’. ’Sport’ giver en højere og mere aggressiv motorlyd, mens ’baja’ giver den mest opsigtsvækkende motorlyd.

DNA fra Ford F-150 i USA

Ranger serien har fået samme designlinje som dens amerikanske storebror F-150, der har samme front.

Vi kan også nævne de store Ford bogstaver på fronten, som også bruges på Raptor i dag og de brede skærmforøgere og kraftig bundplade samt en kraftig chassisramme og forstærkede støddæmpertårne fortil.

12 tommer skærm

I kabinen særlige sportssæder, den store, lodrette 12 tommer touchscreen, 12,4 tommer skærm mellem urene og 10 B&0 højtalere.

Ranger har også fået nye trin på siden, som gør det lettere at komme op på ladet, og fastgørelsesudstyr, så man kan forarbejde f.eks. træ.

Ranger er som i nuværende udgave udviklet i Australien – og den bygges til Europa på Fords store Silverton fabrik i Sydafrika.

Samarbejde med Volkswagen

Ranger vil bive produceret sideløbende med den kommende Volkswagen Amarok, som er søstermodel.

Ford og Volkswagen har tidligere indgået samarbejde om fremtidig fælles udvikling og produktion af flere varebiler – inklusive pick-up’s.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk